LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny

Duże firmy spedycyjne i logistyczne będą miały poważnego konkurenta w postaci LPP Logistics, spółki, która wchodzi na rynek Europy Środkowo-Wschodniej z bogatą ofertą.

Publikacja: 21.06.2024 15:15

LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny

Foto: LPP Logistics

Niewiele jest podmiotów z polskim kapitałem, działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sieć drobnicową ma Raben, na Słowacji, Czechach i na Węgrzech obecny jest Rohlig Suus, No Limit posiada magazyny na Węgrzech i Słowacji. Wymienione firmy podejmują się także dystrybucji w regionie, podobnie jak np. Jas-FBG. 

Działające od sierpnia 2022 roku jako niezależny podmiot LPP Logistics ma pod dachem 478 tys. m kw., w tym 4 centra dystrybucyjne (łączna powierzchnia 270 tys. m kw., 3 obiekty w Polsce, jeden w Rumunii) oraz 4 magazyny obsługujące handel internetowy (dwa w Polsce i po jednym na Słowacji i w Rumunii), o łącznej powierzchni 208 tys. m kw. W najbliższych miesiącach powstaną jeszcze dwa takie centra: w Polsce i w Rumunii, dzięki czemu łączna powierzchnia magazynów wzrośnie do 703 tys. m kw. 

Czytaj więcej

Wysokie koszty pracy odbiją się na zatrudnieniu

Rekordowe nakłady i plany

Rozbudowa jest konieczna, ponieważ w tym roku do 2,4 tys. już obsługiwanych sklepów LPP dojdzie kolejne 700. Wzrasta także handel internetowy, powierzchnia magazynów obsługujących ten kanał powiększy się do początku 2026 roku o 67 proc., gdy magazynów dystrybucyjnych o 31 proc. 

Tylko w tym i przyszłym roku nakłady w LPP Logistics sięgną 450 mln zł, co jak na firmę o przychodach 1,5 mld zł jest potężną inwestycją. Właściciele LPP zdecydowali, że te pieniądze powinny efektywniej pracować i otworzyli usługi firmy także dla klientów z zewnątrz. – Już mamy pierwszych klientów zewnętrznych, a za 3 lata zapewnią 10 proc. naszych obrotów – prognozuje prezes zarządu LPP Logistics Sebastian Sołtys. 

Spółka zaczęła od świadczenia usług spedycji morskiej. – Od kilku lat mamy bezpośrednie kontakty z kilkoma armatorami i jesteśmy jednym z liczących się klientów Baltic Hub. Centrum dystrybucyjne w Rumunii jest zaopatrywane z portu w Konstancy – tłumaczy odpowiedzialna w LPP Logistics za spedycję morską, kolejową i lotniczą Małgorzata Bogdziewicz. 

LPP ma 1500 dostawców i 92 proc. kolekcji zamawia w Azji. Bogdziewicz nie ujawnia, ile kontenerów firma sprowadza, wiadomo jedynie, że w 2019 roku było ich ponad 20 tys. LPP Logistics ma własny system informatyczny pozwalający śledzić oceaniczną drogę kontenera. Klienci zewnętrzni otrzymają dostęp do tego systemu. 

Własna technologia

Kolejny krok w ofercie spółki to logistyka magazynowa i usługi dodane. Prezes LPP Logistics przypuszcza, że ostatnią usługą zaoferowaną zewnętrznym podmiotom będzie obsługa handlu internetowego w rozbudowanych centrach. W ub.r. obsłużyły one 40 mln zamówień internetowych. Zdolność wysyłkowa wykorzystywana jest w sezonie w 100 proc. 

Czytaj więcej

Bezpieczne inwestycje funduszy w mroźnie

Spółka ma duże doświadczenie w automatyzacji. Najnowsze projekty uruchamia w 0,5-1 rok, gdy wcześniej wykorzystywane rozwiązania potrzebowały do dwóch lat na wdrożenie i po uruchomieniu były mniej elastyczne. – Zatrudniamy coraz więcej automatyków, inżynierów procesowych, tworzymy wizję (cyfrowy bliźniak) i do niej kupujemy maszyny – wyjaśnia menedżer ds. rozwoju procesów i automatyki logistycznej w LPP Logistics Michał Moteka. 

Prezes spółki podsumowuje, że ma 800-osobowy zespół ekspertów, a łącznie z pracownikami magazynowymi pracuje w niej 6 tys. osób.

Niewiele jest podmiotów z polskim kapitałem, działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sieć drobnicową ma Raben, na Słowacji, Czechach i na Węgrzech obecny jest Rohlig Suus, No Limit posiada magazyny na Węgrzech i Słowacji. Wymienione firmy podejmują się także dystrybucji w regionie, podobnie jak np. Jas-FBG. 

Działające od sierpnia 2022 roku jako niezależny podmiot LPP Logistics ma pod dachem 478 tys. m kw., w tym 4 centra dystrybucyjne (łączna powierzchnia 270 tys. m kw., 3 obiekty w Polsce, jeden w Rumunii) oraz 4 magazyny obsługujące handel internetowy (dwa w Polsce i po jednym na Słowacji i w Rumunii), o łącznej powierzchni 208 tys. m kw. W najbliższych miesiącach powstaną jeszcze dwa takie centra: w Polsce i w Rumunii, dzięki czemu łączna powierzchnia magazynów wzrośnie do 703 tys. m kw. 

Firmy
Brytyjskie zakupy InPost
Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych