LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny

Duże firmy spedycyjne i logistyczne będą miały poważnego konkurenta w postaci LPP Logistics, spółki, która wchodzi na rynek Europy Środkowo-Wschodniej z bogatą ofertą.

Publikacja: 21.06.2024 15:15

LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny

Foto: LPP Logistics

Niewiele jest podmiotów z polskim kapitałem, działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sieć drobnicową ma Raben, na Słowacji, Czechach i na Węgrzech obecny jest Rohlig Suus, No Limit posiada magazyny na Węgrzech i Słowacji. Wymienione firmy podejmują się także dystrybucji w regionie, podobnie jak np. Jas-FBG. 

Działające od sierpnia 2022 roku jako niezależny podmiot LPP Logistics ma pod dachem 478 tys. m kw., w tym 4 centra dystrybucyjne (łączna powierzchnia 270 tys. m kw., 3 obiekty w Polsce, jeden w Rumunii) oraz 4 magazyny obsługujące handel internetowy (dwa w Polsce i po jednym na Słowacji i w Rumunii), o łącznej powierzchni 208 tys. m kw. W najbliższych miesiącach powstaną jeszcze dwa takie centra: w Polsce i w Rumunii, dzięki czemu łączna powierzchnia magazynów wzrośnie do 703 tys. m kw. 

Czytaj więcej

Wysokie koszty pracy odbiją się na zatrudnieniu

Rekordowe nakłady i plany

Rozbudowa jest konieczna, ponieważ w tym roku do 2,4 tys. już obsługiwanych sklepów LPP dojdzie kolejne 700. Wzrasta także handel internetowy, powierzchnia magazynów obsługujących ten kanał powiększy się do początku 2026 roku o 67 proc., gdy magazynów dystrybucyjnych o 31 proc. 

Tylko w tym i przyszłym roku nakłady w LPP Logistics sięgną 450 mln zł, co jak na firmę o przychodach 1,5 mld zł jest potężną inwestycją. Właściciele LPP zdecydowali, że te pieniądze powinny efektywniej pracować i otworzyli usługi firmy także dla klientów z zewnątrz. – Już mamy pierwszych klientów zewnętrznych, a za 3 lata zapewnią 10 proc. naszych obrotów – prognozuje prezes zarządu LPP Logistics Sebastian Sołtys. 

Spółka zaczęła od świadczenia usług spedycji morskiej. – Od kilku lat mamy bezpośrednie kontakty z kilkoma armatorami i jesteśmy jednym z liczących się klientów Baltic Hub. Centrum dystrybucyjne w Rumunii jest zaopatrywane z portu w Konstancy – tłumaczy odpowiedzialna w LPP Logistics za spedycję morską, kolejową i lotniczą Małgorzata Bogdziewicz. 

LPP ma 1500 dostawców i 92 proc. kolekcji zamawia w Azji. Bogdziewicz nie ujawnia, ile kontenerów firma sprowadza, wiadomo jedynie, że w 2019 roku było ich ponad 20 tys. LPP Logistics ma własny system informatyczny pozwalający śledzić oceaniczną drogę kontenera. Klienci zewnętrzni otrzymają dostęp do tego systemu. 

Własna technologia

Kolejny krok w ofercie spółki to logistyka magazynowa i usługi dodane. Prezes LPP Logistics przypuszcza, że ostatnią usługą zaoferowaną zewnętrznym podmiotom będzie obsługa handlu internetowego w rozbudowanych centrach. W ub.r. obsłużyły one 40 mln zamówień internetowych. Zdolność wysyłkowa wykorzystywana jest w sezonie w 100 proc. 

Czytaj więcej

Bezpieczne inwestycje funduszy w mroźnie

Spółka ma duże doświadczenie w automatyzacji. Najnowsze projekty uruchamia w 0,5-1 rok, gdy wcześniej wykorzystywane rozwiązania potrzebowały do dwóch lat na wdrożenie i po uruchomieniu były mniej elastyczne. – Zatrudniamy coraz więcej automatyków, inżynierów procesowych, tworzymy wizję (cyfrowy bliźniak) i do niej kupujemy maszyny – wyjaśnia menedżer ds. rozwoju procesów i automatyki logistycznej w LPP Logistics Michał Moteka. 

Prezes spółki podsumowuje, że ma 800-osobowy zespół ekspertów, a łącznie z pracownikami magazynowymi pracuje w niej 6 tys. osób.

Niewiele jest podmiotów z polskim kapitałem, działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Sieć drobnicową ma Raben, na Słowacji, Czechach i na Węgrzech obecny jest Rohlig Suus, No Limit posiada magazyny na Węgrzech i Słowacji. Wymienione firmy podejmują się także dystrybucji w regionie, podobnie jak np. Jas-FBG. 

Działające od sierpnia 2022 roku jako niezależny podmiot LPP Logistics ma pod dachem 478 tys. m kw., w tym 4 centra dystrybucyjne (łączna powierzchnia 270 tys. m kw., 3 obiekty w Polsce, jeden w Rumunii) oraz 4 magazyny obsługujące handel internetowy (dwa w Polsce i po jednym na Słowacji i w Rumunii), o łącznej powierzchni 208 tys. m kw. W najbliższych miesiącach powstaną jeszcze dwa takie centra: w Polsce i w Rumunii, dzięki czemu łączna powierzchnia magazynów wzrośnie do 703 tys. m kw. 

Firmy
Producenci konkurują z logistykami
Firmy
Czeski miliarder przejmuje brytyjską pocztę
Firmy
Kultura szczupłego zarządzania
Firmy
Kamień milowy InPost w Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Firmy
Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą