Reklama

Nova Post zbliża się do klientów

Nowa Post Polska ma nowego szefa, którego zadaniem jest przeprowadzić zmiany kulturowe firmy. Operator chce stać się ważną częścią polskiego rynku.

Publikacja: 30.10.2025 09:19

Nova Post zbliża się do klientów

Foto: Nova Post

Wiele się dzieje w branży kurierskiej. Wśród największych graczy poruszenie przyniosło niedawne ogłoszenie współpracy Poczty Polskiej z Orlen Paczka, które prawdopodobnie wymusi zmianę strategii czołowych firm. Na drugim końcu rynku, ukraiński operator Nova Post przygotowuje ekspansję na Polsce.

Sukces stworzony na nowo

Spółka Nova Post Polska ma mniej niż 1 proc. udziału w polskim rynku kurierskim, lecz plany są ambitniejsze. W sierpniu firma mianowała nowym CEO polskiego podmiotu Jakuba Karonia. – Polska jest jednym z kluczowych rynków dla Nova Post. To tutaj zrobiliśmy pierwszy krok poza Ukrainę po pełnoskalowej inwazji na Ukrainę i to właśnie tutaj zbudowaliśmy już największą międzynarodową sieć pod względem liczby punktów obsługi: ponad 60 oddziałów w przeszło trzydziestu miastach, dwa terminale sortownicze, fulfillment center oraz własny skład celny – wymienia współzałożyciel Nova Post Wiaczesław Klymov. 

Czytaj więcej

Kurierzy łączą siły na coraz bardziej konkurencyjnym rynku

Zauważa, że każdy rynek to nowy klient i nowe wyzwanie. – Dziś działamy w 17 krajach i szczerze mówiąc, mamy 17 zupełnie różnych wyzwań – przyznaje Klymov. Dodaje, że największe wyzwanie to zmiana sposobu postrzegania nowych rynków. – Kiedy jesteś numerem 1 na Ukrainie, kuszące jest myślenie, że twój model sprawdzi się wszędzie. Rzeczywistość szybko weryfikuje plany, ponieważ na nowym rynku znów jesteś startupem. W związku z tym staraliśmy się odtworzyć „ukraińską Novą Pocztę” za granicą. Ale europejscy klienci mają różne przyzwyczajenia i oczekiwania. Globalna ekspansja nie polega na kopiowaniu sukcesu. Chodzi o to, by stworzyć go na nowo – podkreśla Klymov.  

Współzałożyciel Nova Post dodaje, że stworzenie nowej spółki to wyzwanie – zarówno językowe, jak i kulturowe. 

Reklama
Reklama

Dlatego powołanie miejscowego szefa polskiej spółki to nie tylko ważny krok. – To właśnie te wyzwania zbliżają nas do lokalnych klientów, pozwalają nam poruszać się w ich tempie i być marką, której mogą zaufać. Po raz pierwszy lokalny menedżer najwyższego szczebla objął stanowisko C-level w Nova Post. Jest to ważny krok, który wzmacnia naszą transformację z krajowego biznesu w międzynarodowego gracza – dodaje Klymov. 

Nowe spojrzenie na spółkę

Wylicza, że nowy manager zapewni lokalną, specjalistyczną wiedzę. – Polski rynek ma swoją specyfikę – od regulacji po kulturę biznesową. Tutaj liczy się „insider”. Menedżer z Polski jest lepiej zorientowany w realiach rynkowych i może działać szybciej. Poza tym partnerzy i klienci są bardziej otwarci na współpracę, gdy firma jest reprezentowana przez lokalnego menedżera. Wreszcie lokalny menedżer pozwala nam poruszać się w rytmie lokalnego otoczenia – wymienia zalety Klymov. 

Czytaj więcej

Nova Post bramą na Ukrainę

Jakub Karoń przedstawia siebie jako logistyka całe zawodowe życie zajmującego się tą gałęzią gospodarki. – Pracowałem w logistyce kontraktowej branży dóbr szybkozbywalnych, w sieci drobnicowej i spedycji całosamochodowej. Pierwszy raz mam do czynienia z biznesem paczkowym – przyznaje Karoń. 

Wspomina, że zarząd Nova Post wybrał z premedytacją osobę spoza rynku paczkowego. – Chodziło o to, aby świeżym okiem spojrzeć na rynek kurierski i na organizację Nova Post. Firma nie chce kopiować rozwiązań bezpośrednich konkretów, lecz znaleźć swoją własną drogę między zachodnimi i ukraińskimi firmami. Podobny błąd popełniły np. spółki amerykańskich koncernów, kopiując w Polsce rozwiązania z macierzystych rynków. To podejście nie sprawdziło się, mimo upływu lat mają lokalnie marginalne udziały, porównując z silną pozycją w USA – wskazuje Karoń. 

Zauważa, że do tej pory rozwój polskiej spółki przebiegał na zasadzie wdrażania doświadczeń na ukraińskim rynku. – Coś co sprawdziło się na Ukrainie, gdzie mamy większy udział rynkowy niż InPost w Polsce, nie musi działać w Polsce. Strategia wdrażania ukraińskich rozwiązań na zagranicznych rynkach ma ograniczenia. Przez ostanie 20 lat logistka dostaw paczkowych rozwijała się inaczej w UE i na Ukrainie, inne są doświadczenia klienta – tłumaczy Karoń. 

Reklama
Reklama

Nowy szef Nova Post Polska ma zatem przeprowadzić firmę przez zmianę kulturową w sposobie zrządzania. 

Szybszy wzrost i partnerstwa

Nowy CEO musi także zapewnić rozwój firmy, powiększyć przychody ze sprzedaży i zoptymalizować koszty operacyjne. Co prawda w 2024 roku spółka polska (podobnie jak czeska i mołdawska) zanotowała pierwszy zysk, ale plany przewidują jeszcze szybszy wzrost. – Dotychczasowy sukces Nova Post poza granicami Ukrainy opierał się na współpracy ze społecznością ukraińską w Europie, ale trudno jest wejść na rynki lokalne, dotrzeć do świadomości klientów, że mamy wysyłki krajowe i międzynarodowe i w trzecim kroku zaoferowaliśmy transoceaniczne wysyłki do USA – przyznaje Karoń. 

Czytaj więcej

Rynek lubi emocje, ja wolę spokój

W 2024 roku Nova Post dostarczyła 480 mln przesyłek, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej i zanotowała ponad 4 mld zł przychodów oraz 240 mln zł zysku netto. Dla porównania InPost obsłużył 1,1 mld przesyłek (notując 22-procentowy przyrost), jego przychody sięgnęły 11 mld zł, a zysk netto 1,2 mld zł. 

Wiele się dzieje w branży kurierskiej. Wśród największych graczy poruszenie przyniosło niedawne ogłoszenie współpracy Poczty Polskiej z Orlen Paczka, które prawdopodobnie wymusi zmianę strategii czołowych firm. Na drugim końcu rynku, ukraiński operator Nova Post przygotowuje ekspansję na Polsce.

Sukces stworzony na nowo

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Firmy
Nowa strategia kurierów po połączeniu Orlen Paczka z Pocztą Polską
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Firmy
Przejęcie Orlen Paczka oczami analityków
Firmy
Poczta Polska przejmuje Orlen Paczka
Firmy
Sztuczna inteligencja zmieni e-commerce
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Firmy
Spór z Allegro wystraszył inwestorów InPost
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama