Test elastyczności linii lotniczych na Bliskim Wschodzie

Samoloty znów wożą pasażerów i ładunki do Kataru i ZEA, jednak sytuacja zmienia się z godziny na godzinę.

Publikacja: 24.06.2025 20:37

Test elastyczności linii lotniczych na Bliskim Wschodzie

Foto: US Air Force Mate 3rd Class Jarod Hodge

Po południu 24 czerwca Qatar otworzył przestrzeń powietrzną i Qatar Airways wznowił loty do 170 destynacji. Donald Trump ogłosił w poniedziałek, 23 czerwca zawieszenie ognia w konflikcie Izraela z Iranem. Jednak samoloty nadal omijają Iran i Irak, a do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru docierają od zachodu lecąc na Arabią Saudyjską. 

W poniedziałek 23 czerwca Qatar Airways zawiesił loty, jego śladami podążyły inne linie lotnicze obsługujące trasy w regionie. Kuwejt, Bahrain, ZEA oraz Irak zamknęły przestrzeń powietrzną. 

Czytaj więcej

To będzie pięć lat kluczowe dla elektromobilności

Bliski Wschód jest punktem tranzytowych dla lotów z Europy do Południowej Azji i Oceanii. Po napaści Rosji na Ukrainę znaczenie tego kanału wzrosło z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej przez Rosję dla europejskich linii lotniczych. 

Przepustowość transportu lotniczego na Bliskim Wschodzie gwałtownie spadła od czasu wybuchu działań wojennych między Izraelem a Iranem – co doprowadziło do globalnego spadku przepustowości. – Temat dotyczy przede wszystkim linii z Bliskiego Wschodu – zastrzega dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT Michał Grochowski. 

Zaznacza, że potencjalne kłopoty związane z ewentualnym zamknięciem przestrzeni w ich regionie dotknąć mogą przede wszystkich tych przewoźników. – Oczywiście konflikt wpływa również na, zwyczajowo bardzo dochodowy, rynek izraelski – przypomina Grochowski. 

Przepustowość transportowa szerokokadłubowych samolotów i samolotów towarowych w regionie spadła: o 100 proc.w Iranie i Syrii, w Iraku o 84 proc. 

Zastępca dyrektora spedycji lotniczej Rohlig Suus Logistics Piotr Zagubieniak wskazuje, że z perspektywy cargo lotniczego kluczowe znaczenie na Bliskim Wschodzie mają porty lotnicze w Doha (Katar) oraz w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) pełniące funkcję hubów transportowych nie tylko dla lokalnych rynków, ale przede wszystkim są punktem tranzytu towarów. – Są istotnym ogniwem m.in. w imporcie towarów z Azji Południowo-Wschodniej – takich jak Wietnam czy Bangladesz. Kontynuacja konfliktu w regionie może prowadzić do utrudnień, a nawet czasowego unieruchomienia tych lotnisk – ostrzega Zagubieniak.

Czytaj więcej

Kary dla producentów ciężarówek będą przesunięte

Przypomina, że zapowiedź odwetowych ataków Iranu na bazy amerykańskie doprowadziła do krótkotrwałego zamknięcia przestrzeni powietrznej nad krajami Zatoki Perskiej – w tym nad Katarem i ZEA. – Wielu przewoźników zawróciło lub przekierowało swoje rejsy, jednak już po kilkunastu godzinach – w związku z informacjami o możliwym zawieszeniu broni – przestrzeń została ponownie otwarta, a operacje wznowione. Tak krótki przestój nie wpłynął istotnie na ciągłość łańcuchów dostaw, a stawki frachtu lotnicze pozostały na podobnym poziomie. Sytuacja na Bliskim Wschodzie pozostaje jednak bardzo dynamiczna i trudno dziś jednoznacznie przewidzieć dalszy rozwój wydarzeń – przestrzega przedstawiciel Rohlig Suus Logistics. 

Z danych International Air Transport Association (IATA) wynika, że w pierwszym kwartale roku praca przewozowa transportu lotniczego na Bliskim Wschodzie zmalała o 7,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Loty na Bliski Wschód należą do najzyskowniejszych. Marża na sprzedaży sięga 8,7 proc. i jest dwa razy wyższa niż w Europie i przeszło dwa razy wyższa niż w Ameryce Północnej. 

Po południu 24 czerwca Qatar otworzył przestrzeń powietrzną i Qatar Airways wznowił loty do 170 destynacji. Donald Trump ogłosił w poniedziałek, 23 czerwca zawieszenie ognia w konflikcie Izraela z Iranem. Jednak samoloty nadal omijają Iran i Irak, a do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru docierają od zachodu lecąc na Arabią Saudyjską. 

W poniedziałek 23 czerwca Qatar Airways zawiesił loty, jego śladami podążyły inne linie lotnicze obsługujące trasy w regionie. Kuwejt, Bahrain, ZEA oraz Irak zamknęły przestrzeń powietrzną. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Lotniczy
Trump rozbujał transport lotniczy i morski
Lotniczy
CPK zmieni sieć energetyczną kraju
Lotniczy
Nie będzie elektrycznych samolotów
Lotniczy
LOT Cargo z rekordowym przewozem ładunków w 2024 roku
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Lotniczy
Prognozy towarowe dla CPK nadal pomyślne