Nowe firmy w logistyce farmacji

Dystrybucja szczepionek zwiększyła popyt na logistykę farmacji. W odpowiedzi powstała nowa, europejska sieć dystrybucji leków.

Publikacja: 17.12.2021 11:08

Nowe firmy w logistyce farmacji

UPS suchy lód szczepionki 21

Foto: UPS

W połowie grudnia UPS ogłosiła, że dostarczyła ponad miliard szczepionek na covid. Dokonała tego w rok, tworząc 500 tras wiodących do 110 krajów. UPS od lat inwestowała w logistykę leków, a pandemia przyspieszyła rozwój tej specjalizacji. UPS zainwestowała w Polsce w nowy magazyn leków w Błoniu, który wkrótce otworzy. 

Magazyny leków rozbudowują FM Logistic, Frigo Logistics, ale konieczność współpracy z rządami przy dystrybucji szczepionek premiuje duże sieci. – Coraz więcej firm z branży medycznej poszukuje wykwalifikowanych rozwiązań w zakresie transportu międzynarodowego oraz dystrybucji w wielu krajach zgodnie z wytycznymi Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD) – zauważa dyrektor zarządzający Skandi NetworkRudy Smets. 

To nowa sieć, stworzona przez 8 spółek: Arra Logistics (działa w Polsce), BHS Logistics (Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa), BL Turkey Logistics (Turcja), Eurotranspharma (Francja, Belgia, Holandia, Luksemburg, Hiszpania, Czechy, Słowacja i Niemcy za pośrednictwem istniejącego lokalnego partnera), Movianto (Anglia, Szkocja, Walia, Irlandia Północna), PHSE Logistics (Włochy), Rangel Logistics (Portugalia) i Schachinger Pharma Logistics (Austria i Słowenia). 

Od początku istnienia członkowie Skandi Network specjalizują się w transporcie produktów wrażliwych w kontrolowanej temperaturze 2-8 stopni C, 15-25 stopni C lub -25 stopni C. 

Obejmują zasięgiem 25 krajów, a do 2025 roku zasięg zwiększy się do 36 krajów. W sumie członkowie sieci zatrudniają ponad 4 tys. osób, posiadają 4 780 pojazdów z temperaturą kontrolowaną, 10 strategicznych regionalnych platform konsolidacyjnych, 165 magazynów z temperaturą kontrolowaną. Przewożą łącznie 14,75 mln przesyłek rocznie w temperaturze kontrolowanej.

Smets przekonuje, że szeroka sieć partnerów dystrybucyjnych zwiększy konsolidację przesyłek, a tym samym podniesie i wyrówna ich jakość. – Transport stanie się bardziej opłacalny, a emisja CO2 zmaleje – wskazuje Smets.

Skandi Network przygotowała cyfrową platformę informacyjną o nazwie CIPS, czyli Collaborative Information Platform System. Zadaniem CIPS jest zintegrowanie wszystkich danych z systemów informatycznych członków sieci i udostępnienie ich poprzez jeden wspólny front-end. – Dzięki CIPS temperatura przesyłki z Danii do Portugalii będzie widoczna dla nadawcy, odbiorcy i wszystkich partnerów bezpośrednio po zeskanowaniu dostawy i na każdym etapie transportu – podkreśla dyrektor generalny Rangel Logistics Nuno Rangel.

Informacje będą podawane zarówno na poziomie przesyłki, jak i paczki. Członkowie aliansu mogą po podłączeniu się do platformy nadal korzystać z ich dotychczasowego oprogramowania i sprzętu. – Ponadto informacje o tym, gdzie znajduje się przesyłka, dokąd powinna dotrzeć i jaka jest jej temperatura, ułatwią konsolidację przesyłek w wielu krajach w jednej z 10 strategicznych regionalnych platform konsolidacyjnych Skandi Network – dodaje Smets. 

W połowie grudnia UPS ogłosiła, że dostarczyła ponad miliard szczepionek na covid. Dokonała tego w rok, tworząc 500 tras wiodących do 110 krajów. UPS od lat inwestowała w logistykę leków, a pandemia przyspieszyła rozwój tej specjalizacji. UPS zainwestowała w Polsce w nowy magazyn leków w Błoniu, który wkrótce otworzy. 

Magazyny leków rozbudowują FM Logistic, Frigo Logistics, ale konieczność współpracy z rządami przy dystrybucji szczepionek premiuje duże sieci. – Coraz więcej firm z branży medycznej poszukuje wykwalifikowanych rozwiązań w zakresie transportu międzynarodowego oraz dystrybucji w wielu krajach zgodnie z wytycznymi Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD) – zauważa dyrektor zarządzający Skandi NetworkRudy Smets. 

Firmy
Na rynku logistyki farmacji powstał z polskim udziałem wiodący gracz 3PL
Systemy IT
GPW tworzy konkurencję dla senndera
Firmy
Kartonu na święta nie zabraknie
Drogowy
W przyszłym roku sprzedaż ciężarówek pobije kolejny rekord
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniczy
Koreańczycy z mniejszościowym udziałem w CPK