Tworzony przez Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie Polski Cyfrowy Operator Logistyczny” (PCOL) uzyskał 5 400 511,49 zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Całość projektu wyceniana jest na 9 304 459,85 zł. – Część naukowo-badawcza odnosi się do zbudowania inteligentnych algorytmów, wykorzystania sztucznej inteligencji, narzędzi machine learning do tego, żeby móc wykorzystać wielkie ilości danych, które płyną od potencjalnych klientów, ale też realizatorów wykonywanych usług. To z kolei pozwoli zaoferować jak najlepszą cenę: zarówno dla klientów, jak i najlepsze warunki dla przewoźników – podkreśla Project Manager PCOL Marcin Wolak.

Prace nad platformą PCOL ruszają od nowego roku. – Zgodnie z planem prace potrwają 20 miesięcy. Wtedy będziemy mieć technologię, która pozwoli nam wykorzystać algorytmy, sztuczną inteligencję oraz dane umiejscowione w naszym Big Data tak, aby całkowicie automatycznie zarządzać logistyką: początkowo w spółkach Skarbu Państwa, które podpisały z nami listy intencyjne, a docelowo również w firmach prywatnych w całej Europie – wyjaśnia koordynator i współautor koncepcji PCOL Marek Harasny. 

PCOL jest projektem referencyjnym zespołu „Synergia” działającego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych. To także kolejny element dywersyfikacji działalności GPW. – PCOL będzie integratorem różnych rozwiązań. To nie będzie giełda transportowa, to raczej cyfrowa spedycja, podobna do rozwijających się szczególnie na rynku zachodnim – tłumaczy Wolak. Dodaje, że kołem zamachowym będą ładunki z firm państwowych. – Dzięki umowie z Trans.eu mamy możliwość kontaktu z przewoźnikami. Nie budujemy swojej społeczności przewoźników, a raczej nadawców. Po zakończeniu projektu NCBiR zaczniemy prowadzić działalność komercyjną i to ma na siebie zarabiać – zapewnia Wolak.

GPW podpisała kilkanaście listów intencyjnych z podmiotami, które wyraziły zainteresowanie przystąpieniem do inicjatywy. – Mamy podpisane listy intencyjne z dostawcami usług, które traktujemy jako usługi dodatkowe dla naszych klientów i podwykonawców. Są to między innymi usługi finansowe, ubezpieczeniowe czy usługi związane z pokrywaniem kosztów kart paliwowych i tym podobnych narzędzi potrzebnych do codziennej pracy w branży logistyczno-transportowej – wymienia Project Manager PCOL. 

PCOL rozpocznie działalność w międzynarodowej spedycji drogowej, z czasem rozszerzając usługi na inne gałęzie transportu. Elektroniczna giełda transportowa sennder, która w ub.r. przejęła Uber Freight, szacuje wartość rynku spedycji drogowej w Europie na 400 mld euro. Komisja Europejska obliczała w 2012 roku wartość unijnego rynku logistycznego na 878 mld euro.