Polacy już nie chcą używanych samochodów z Wielkiej Brytanii

W ostatnich pięciu latach gwałtownie zmalał udział samochodów z drugiej ręki przywożonych z Wielkiej Brytanii.

Publikacja: 24.02.2022 08:55

Polacy już nie chcą używanych samochodów z Wielkiej Brytanii

Foto: Robert Przybylski

W 2021 roku Polscy zarejestrowali 859,1 tys. używanych samochodów osobowych, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jest to o ponad 11 proc. więcej niż rok wcześniej, ale o blisko 100 tys. mniej od rekordowego 2016 roku. 

Serwis transportowy Clicktrans wskazuje na jeszcze jedna zmianę – tracą popularność auta sprawdzane z Wielkiej Brytanii. O ile w 2017 roku stanowiły 13,9 proc. sprawdzanych za pośrednictwem platformy Clicktrans, to w ub.r. odsetek zmalał do 2,9 proc. 

Czytaj więcej

Czy w razie wojny polskie firmy zostaną bez ukraińskich kierowców?

Umacnia się za to rola Niemiec jako źródła używanych aut. W ostatnich trzech latach udział sprowadzanych stamtąd aut wzrósł do 59,7 proc. z 50,7 proc. Także Francja stałą się ważniejsza, z udziałem 11,7 proc., gdy w 2019 roku wynosił on 9,4 proc. – Spadek popularności sprowadzania aut z Wielkiej Brytanii obserwujemy już od kilku lat. Jedną z ważniejszych przyczyn są rzecz jasna konsekwencje brexitu i znacznie bardziej rozbudowane formalności na granicach. Gdy dodać do tego pandemię i związane z nią dodatkowe formalności na granicach, nie dziwi, że Polacy decydują się na import aut z obszaru Unii Europejskiej. Ogromne zainteresowanie importem z Niemiec oraz rosnąca popularność Francji zdają się to potwierdzać – ocenia CEO Clicktrans Michał Brzeziński.

Czytaj więcej

Komisja Europejska nie przygotowała wejścia w życie Pakietu Mobilności

Spośród najpopularniejszych kierunków najtaniej Polacy sprowadzali samochody z Niemiec (średnio 1289 zł), a najdrożej – z Hiszpanii (3546 zł). Import samochodu ze wszystkich dziesięciu najpopularniejszych krajów podrożał od 2020 roku. Wpływ na to miały m.in. rosnąca inflacja i wzrost popytu na używane auta powodowany trudnościami w dostawach półprzewodników do nowych aut.

W 2021 roku Volkswagen ponownie znalazł się na szczycie zestawienia. Na drugim miejscu uplasował się Opel (8,4%), a na trzecim – BMW (8,3%).

Drogowy
Polacy już nie przeprowadzają się do Wielkiej Brytanii. Wolą inny kraj
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Drogowy
Przewoźnicy przerażeni wysokimi kosztami Pakietu Mobilności
Regulacje Ue
W Unii znikną winiety. Ciężarówki zapłacą tylko za przejechane kilometry
Morski
Spedytorzy walczą z armatorami zarzucając im praktyki monopolistyczne
Drogowy
Przychody z satelitarnego myta już w normalnej wysokości