CLECAT po raz kolejny wzywa Komisje Europejską do wszczęcia dochodzenia w sprawie monopolistycznych praktyk armatorów kontenerowych. W liście wysłanym 17 lutego do komisarz Vestager CLECAT domaga się ustanowienia reguł zapobiegających kartelizacji i monopolizacji w przewozach oceanicznych kontenerów. Wskazuje przy tym na potrzebę przyjrzenia się, czy jest potrzeba dalszego uchylania reguł antymonopolistycznych w stosunku do armatorów.
Blokowe zwolnienie z przepisów antymonopolowych pozwoliło na alianse linii żeglugowych i nadmierną, według CLECAT, koncentrację oraz kontrolę przewozów oraz informacji. Wynikająca stąd dominacja rynkowa doprowadziła do niebywale wysokich cen.
Czytaj więcej
Kolejarze zapowiadają wzrost przewozów pasażerskich, ale szyki może pokrzyżować nowy cennik dostępu do torów.
W kontaktach z największymi klientami armatorzy pozbyli się spedytorów oferując nadawcom lepsze stawki i długoterminowe kontrakty. CLECAT zarzuca armatorom dyskryminację spedytorów, którzy organizują przewóz towarów od drzwi do drzwi z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu. CLECAT ostrzega, że eliminacja z rynku spedytorów zawęzi konsumentom wybór i doprowadzi do dalszego wzrostu cen.
Sytuacja dotyczy także polskiego podwórka. – Armatorzy usiłują wypchnąć spedytorów z rynku przewozów kontenerowych. Chodzi o małych i średnich spedytorów, którzy w najbliższych 2-3 latach mogą zniknąć – niepokoi się przedstawiciel Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Juliusz Skurewicz.