Spedytorzy walczą z armatorami zarzucając im praktyki monopolistyczne

Europejskie Stowarzyszenie Spedytorów CLECAT od lat domaga się, aby europejskie przepisy antymonopolowe objęły także armatorów oceanicznych.

Publikacja: 18.02.2022 11:31

Spedytorzy walczą z armatorami zarzucając im praktyki monopolistyczne

DCT Gdańsk

Foto: DCT Gdańsk

CLECAT po raz kolejny wzywa Komisje Europejską do wszczęcia dochodzenia w sprawie monopolistycznych praktyk armatorów kontenerowych. W liście wysłanym 17 lutego do komisarz Vestager CLECAT domaga się ustanowienia reguł zapobiegających kartelizacji i monopolizacji w przewozach oceanicznych kontenerów. Wskazuje przy tym na potrzebę przyjrzenia się, czy jest potrzeba dalszego uchylania reguł antymonopolistycznych w stosunku do armatorów. 

Blokowe zwolnienie z przepisów antymonopolowych pozwoliło na alianse linii żeglugowych i nadmierną, według CLECAT, koncentrację oraz kontrolę przewozów oraz informacji. Wynikająca stąd dominacja rynkowa doprowadziła do niebywale wysokich cen. 

Czytaj więcej

Czy nowe ceny dostępu do torów wystraszą pasażerów pociągów?

W kontaktach z największymi klientami armatorzy pozbyli się spedytorów oferując nadawcom lepsze stawki i długoterminowe kontrakty. CLECAT zarzuca armatorom dyskryminację spedytorów, którzy organizują przewóz towarów od drzwi do drzwi z wykorzystaniem różnych gałęzi transportu. CLECAT ostrzega, że eliminacja z rynku spedytorów zawęzi konsumentom wybór i doprowadzi do dalszego wzrostu cen. 

Sytuacja dotyczy także polskiego podwórka. – Armatorzy usiłują wypchnąć spedytorów z rynku przewozów kontenerowych. Chodzi o małych i średnich spedytorów, którzy w najbliższych 2-3 latach mogą zniknąć – niepokoi się przedstawiciel Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Juliusz Skurewicz. 

Czytaj więcej

Armatorzy przejmują kontenerowe spedycje, ale nie radzą sobie z obsługą zleceń

Mechanizm usuwania spedytorów jest bardzo prosty. – Dzieje się to w ten sposób, że np. Hamburg Sud odmówił współpracy ze spedytorami, jeśli chodzi o dużych klientów. Zostawił spedytorom tzw. stawki taryfowe, teraz nazywane spot. Armatorzy uniemożliwiają spedytorom dokonywanie odwozów bądź przywozów z portu, twierdząc, że to kompetencja armatorów. W tym wypadku nie przyjmują bookingów. Tego typu dyskryminacyjne praktyki stają się powszechne – przyznaje Skurewicz. 

Spedytorzy alarmują, że ceny sięgają rekordowych poziomów, a jednocześnie jakość usług jest na najniższym w historii poziomie. – Notowane w ostatnich 18 miesiącach podwyżki cen frachtów powodują inflację oraz obniżają standard życia mieszkańców Unii, co uwidoczniło się w danych OECD – wskazuje CLECAT. 

Organizacja zarzuca armatorom spekulację, która doprowadziła do ogromnych zysków notowanych przez linie żeglugowe. Pozyskane fundusze służą do pionowej integracji i wypchnięcia z runku małych i średnich spedycji.

Czytaj więcej

Pociągi z Chin coraz szerszym strumieniem jadą przez rosyjskie porty

CLECAT już alarmował Komisję Europejską w tej sprawie. – KE uważa, że to nowy model biznesowy i spedytor też może utworzyć linię żeglugową. Takie przypadki zdarzają się, niedawno rozpoczęła działalność stworzona przez grupę spedytorów linia żeglugowa. Na to mogą pozwolić sobie duzi spedytorzy, a mali, którzy teoretycznie są chronieni przez KE, są zdani na siebie – wskazuje Skurewicz. Dodaje, że spedycja kontenerowa to 80-90 proc. rynku spedycji morskiej. 

CLECAT po raz kolejny wzywa Komisje Europejską do wszczęcia dochodzenia w sprawie monopolistycznych praktyk armatorów kontenerowych. W liście wysłanym 17 lutego do komisarz Vestager CLECAT domaga się ustanowienia reguł zapobiegających kartelizacji i monopolizacji w przewozach oceanicznych kontenerów. Wskazuje przy tym na potrzebę przyjrzenia się, czy jest potrzeba dalszego uchylania reguł antymonopolistycznych w stosunku do armatorów. 

Blokowe zwolnienie z przepisów antymonopolowych pozwoliło na alianse linii żeglugowych i nadmierną, według CLECAT, koncentrację oraz kontrolę przewozów oraz informacji. Wynikająca stąd dominacja rynkowa doprowadziła do niebywale wysokich cen. 

Pozostało 82% artykułu
Drogowy
Więcej zezwoleń dla Ukrainy pod warunkiem poprawy przepustowości terminali
Logistyka Kontraktowa
Czy paczkę dostarczy kurier wybrany w miejskim przetargu?
Regulacje Ue
Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów
Drogowy
Nowe rekordy cen frachtu. Pakiet Mobilności da w kość także nadawcom
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
W 2021 roku kolej odrobiła straty w przewozach towarów, ale nie pasażerów