Po 2035 roku spalinowe ciężarówki zakazane w ruchu międzynarodowym

Komisja Europejska ma nowe pomysły na wdrożenie zeroemisyjnych pojazdów. Wszystkim podobają się, ale..

Publikacja: 18.07.2023 22:24

Po 2035 roku spalinowe ciężarówki zakazane w ruchu międzynarodowym

Daimler Trucks, elektryczny Actros podczas prób zimowych.

Foto: Daimler Trucks

Komisja Europejska przedstawiła pakiet „Zazielenienia transportu ładunków”, w którym zmieniła dyrektywę masy i wymiarów samochodów ciężarowych. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 90 proc. do 2050 roku. 

Zakaz dla spalinowych po 2035 roku

KE zaproponowała dopuszczenie w ruchu międzynarodowym zestawów o dmc do 44 ton pod warunkiem, że są to pojazdy z napędami alternatywnymi. Inną propozycją jest umożliwienie przekraczania granic przez European Modular Systems, czyli EMS o długości 25,25 m; ujednolicenie długości ładunku auto-transporterów i wreszcie uproszczenie procedury przyznawania zezwoleń na przewozy ładunków ponadgabarytowych. – Propozycja Komisji europejskiej pomoże branży transportowej poprawić efektywność – uważa przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) w Brukseli Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Własna energia z planem awaryjnym

IRU jest zaniepokojone dwoma datami. KE zakłada po 2035 roku zakaz używania w ruchu międzynarodowym zestawów pojazdów z silnikami spalinowymi. Po drugie KE planuje tylko 5-letni okres prób w ruchu międzynarodowym zespołów EMS i nie przewiduje przedłużenia go. – Zasadnicze znaczenie ma zachowanie neutralności technologicznej i unikanie terminów ograniczających elastyczność w stosowaniu niektórych technologii, zwłaszcza że nie widać odpowiedniego zamiennika na dużą skalę – podkreśla Marian. 

Także spedytorzy z uznaniem przyjęli możliwość stosowania w ruchu międzynarodowym długich zestawów (EMS). – Wniosek umożliwi operatorom wykorzystanie efektywności operacyjnej i środowiskowej związanej z większą ładownością. Pojazdy EMS zużywają mniej paliwa i wytwarzają mniej emisji na jednostkę przewożonego ładunku, jednocześnie zmniejszając liczbę ciężarówek na unijnych drogach. CLECAT nie rozumie jednak, dlaczego Komisja uznając, że pojazdy te same w sobie przyczyniają się do zmniejszenia emisji w transporcie drogowym, proponuje stopniowe wycofanie cięższych ciężarówek napędzanych paliwami kopalnymi w transporcie transgranicznym do 2035 roku, podczas gdy te pojazdy nadal mogą być dopuszczane do ruchu krajowego – zastanawia się dyrektor generalna CLECAT Nicolette van der Jagt. 

KE zgodziła się na powiększenia masy i wymiarów ciężarówek zeroemisyjnych, które wożą wielotonowe akumulatory i potrzebują także sporo miejsca na zbiorniki wodoru i chłodnice ogniwa paliwowego. Ta zmian zyskała uznanie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. 

Czytaj więcej

Spowolnienie gospodarcze zadłużyło przewoźników

Ile razy można mierzyć emisje CO2

Zarówno CLECAT oraz IRU z zadowoleniem przyjmują proponowane ujednolicone zasady, mające zastosowanie zarówno do transportu pasażerskiego, jak i towarowego, do obliczania emisji gazów cieplarnianych (GHG) w transporcie. Zasada „od drzwi do drzwi” z wykorzystaniem podejścia „od studni do koła” uwzględnia zużytą energię i emisję gazów cieplarnianych emitowane przez paliwo transportowe w całym jego cyklu życia, od jego produkcji po dystrybucję, dostawę i konsumpcję. 

Powyższą zasadę skrytykowało stowarzyszenie producentów aut wskazując, że KE już ma kilka innych regulacji opisujących sposób wyliczania emisji. Dołożenie kolejnych przepisów zaciemni sprawę i utrudni funkcjonowanie przemysłu, który musi spełniać przepisy dyrektyw: Renewable Energy Directive (RED), Fuel Quality Directive (FQD), unijne regulacje dotyczące baterii trakcyjnych, LCA i zasady należytej staranności. 

Czytaj więcej

Pół miliarda euro na wielosystemowe lokomotywy

Ponadto KE powinna wziąć pod uwagę wysiłek administracyjny jaki przedsiębiorcy muszą przedsięwziąć, aby obliczyć emisje z łańcucha logistycznego, co nie jest łatwym zadaniem. 

Komisja Europejska przedstawiła pakiet „Zazielenienia transportu ładunków”, w którym zmieniła dyrektywę masy i wymiarów samochodów ciężarowych. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 90 proc. do 2050 roku. 

Zakaz dla spalinowych po 2035 roku

Pozostało 94% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów