Po 2035 roku spalinowe ciężarówki zakazane w ruchu międzynarodowym

Komisja Europejska ma nowe pomysły na wdrożenie zeroemisyjnych pojazdów. Wszystkim podobają się, ale..

Publikacja: 18.07.2023 22:24

Po 2035 roku spalinowe ciężarówki zakazane w ruchu międzynarodowym

Daimler Trucks, elektryczny Actros podczas prób zimowych.

Foto: Daimler Trucks

Komisja Europejska przedstawiła pakiet „Zazielenienia transportu ładunków”, w którym zmieniła dyrektywę masy i wymiarów samochodów ciężarowych. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 90 proc. do 2050 roku. 

Zakaz dla spalinowych po 2035 roku

KE zaproponowała dopuszczenie w ruchu międzynarodowym zestawów o dmc do 44 ton pod warunkiem, że są to pojazdy z napędami alternatywnymi. Inną propozycją jest umożliwienie przekraczania granic przez European Modular Systems, czyli EMS o długości 25,25 m; ujednolicenie długości ładunku auto-transporterów i wreszcie uproszczenie procedury przyznawania zezwoleń na przewozy ładunków ponadgabarytowych. – Propozycja Komisji europejskiej pomoże branży transportowej poprawić efektywność – uważa przedstawicielka Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) w Brukseli Raluca Marian. 

Czytaj więcej

Własna energia z planem awaryjnym

IRU jest zaniepokojone dwoma datami. KE zakłada po 2035 roku zakaz używania w ruchu międzynarodowym zestawów pojazdów z silnikami spalinowymi. Po drugie KE planuje tylko 5-letni okres prób w ruchu międzynarodowym zespołów EMS i nie przewiduje przedłużenia go. – Zasadnicze znaczenie ma zachowanie neutralności technologicznej i unikanie terminów ograniczających elastyczność w stosowaniu niektórych technologii, zwłaszcza że nie widać odpowiedniego zamiennika na dużą skalę – podkreśla Marian. 

Także spedytorzy z uznaniem przyjęli możliwość stosowania w ruchu międzynarodowym długich zestawów (EMS). – Wniosek umożliwi operatorom wykorzystanie efektywności operacyjnej i środowiskowej związanej z większą ładownością. Pojazdy EMS zużywają mniej paliwa i wytwarzają mniej emisji na jednostkę przewożonego ładunku, jednocześnie zmniejszając liczbę ciężarówek na unijnych drogach. CLECAT nie rozumie jednak, dlaczego Komisja uznając, że pojazdy te same w sobie przyczyniają się do zmniejszenia emisji w transporcie drogowym, proponuje stopniowe wycofanie cięższych ciężarówek napędzanych paliwami kopalnymi w transporcie transgranicznym do 2035 roku, podczas gdy te pojazdy nadal mogą być dopuszczane do ruchu krajowego – zastanawia się dyrektor generalna CLECAT Nicolette van der Jagt. 

KE zgodziła się na powiększenia masy i wymiarów ciężarówek zeroemisyjnych, które wożą wielotonowe akumulatory i potrzebują także sporo miejsca na zbiorniki wodoru i chłodnice ogniwa paliwowego. Ta zmian zyskała uznanie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. 

Czytaj więcej

Spowolnienie gospodarcze zadłużyło przewoźników

Ile razy można mierzyć emisje CO2

Zarówno CLECAT oraz IRU z zadowoleniem przyjmują proponowane ujednolicone zasady, mające zastosowanie zarówno do transportu pasażerskiego, jak i towarowego, do obliczania emisji gazów cieplarnianych (GHG) w transporcie. Zasada „od drzwi do drzwi” z wykorzystaniem podejścia „od studni do koła” uwzględnia zużytą energię i emisję gazów cieplarnianych emitowane przez paliwo transportowe w całym jego cyklu życia, od jego produkcji po dystrybucję, dostawę i konsumpcję. 

Powyższą zasadę skrytykowało stowarzyszenie producentów aut wskazując, że KE już ma kilka innych regulacji opisujących sposób wyliczania emisji. Dołożenie kolejnych przepisów zaciemni sprawę i utrudni funkcjonowanie przemysłu, który musi spełniać przepisy dyrektyw: Renewable Energy Directive (RED), Fuel Quality Directive (FQD), unijne regulacje dotyczące baterii trakcyjnych, LCA i zasady należytej staranności. 

Czytaj więcej

Pół miliarda euro na wielosystemowe lokomotywy

Ponadto KE powinna wziąć pod uwagę wysiłek administracyjny jaki przedsiębiorcy muszą przedsięwziąć, aby obliczyć emisje z łańcucha logistycznego, co nie jest łatwym zadaniem. 

Komisja Europejska przedstawiła pakiet „Zazielenienia transportu ładunków”, w którym zmieniła dyrektywę masy i wymiarów samochodów ciężarowych. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 90 proc. do 2050 roku. 

Zakaz dla spalinowych po 2035 roku

Pozostało 94% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką