Pół miliarda euro na wielosystemowe lokomotywy

Akiem, francuska spółka leasingująca tabor, inwestuje w korytarze z Francji do 12 europejskich krajów.

Publikacja: 17.07.2023 21:19

Pół miliarda euro na wielosystemowe lokomotywy

Alstom

Foto: Alstom

Alstom oraz Akiem podpisały umowę ramową na dostawę 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3). Główna część zamówienia obejmuje 65 lokomotyw. Łączna wartość umowy ramowej sięga 500 milionów euro. 

Wielosystemowe lokomotywy Traxx mogą wykonywać zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie z prędkością do 160 km/h. Zostaną one wprowadzone do eksploatacji w 12 krajach europejskich: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Węgrzech, Polsce, Czechach i Słowacji. 

Czytaj więcej

W Polsce koleje niemieckie wożą więcej kontenerów niż PKP Cargo

Część z nich zostanie dostarczona ze spalinowym lub bateryjnym modułem dojazdowym Last Mile, co umożliwi dostęp do portów, terminali lub terenów przemysłowych bez konieczności korzystania z lokomotywy manewrowej.

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system sygnalizacji ATLAS, który jest rozwiązaniem pokładowym Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). System ten pokrywa największą liczbę krajów i linii, zarówno w systemie ETCS, jak i w starszych systemach; posiada również architekturę 2oo3 (2 out of 3). – Dzięki tej umowie zarówno Akiem, jak i Alstom umocnią swoją pozycję w obszarze lokomotyw w różnych korytarzach, w tym na rynku francuskim – podkreślił wiceprezes ds. taboru, lokomotyw i komponentów w Alstom DACH Kevin Cogo. 

Końcowy montaż planowany jest w zakładzie Alstom w Kassel w Niemczech. Dostawy jednostek zaplanowano na lata 2025-2028. – Inwestycje w tabor umożliwią nam oferowanie nowych, efektywnych i zrównoważonych tras, które przyczynią się do wzmocnienia pozycji kolei w transporcie modalnym w Europie. 55 lokomotyw pochodzących z tego zamówienia będzie kursować z Francji do Europy po trasach, w ramach których nie realizowano dostaw w ostatniej dekadzie. Zamierzamy przyczynić się do ożywienia kolejowego transportu towarowego i międzymiastowego transportu pasażerskiego we Francji, przyśpieszyć innowacje, a także zwiększyć konkurencyjność, przy wsparciu naszych działów utrzymania i zespołów serwisowych – powiedział prezes Akiem Fabien Rochefort. 

Czytaj więcej

Tachografowa gorączka wśród importerów ciężarówek

Rok temu Akiem zamówił 65 lokomotyw Siemens Vectron AC i MS, zaś konkurencyjny Railpool 100 Vectronów MS. W czerwcu Northrail wynajął na 16 lat 50 wielosystemowych Traxxów. Do zakupu 70 lokomotyw elektrycznych przymierza się także polska spółka wynajmu Cargounit. 

Akiem oferuje flotę 740 lokomotyw i ponad 160 pojazdów pasażerskich, a także rozwiązania obejmujące cały łańcuch wartości taboru kolejowego. Akiem ma ponad 90 klientów i jest obecny w 22 krajach europejskich. Większość z ponad 330 pracowników firmy znajduje się we Francji, Niemczech, Szwecji, Włoszech, Węgrzech, Polsce i Wielkiej Brytanii. Akiem prowadzi kompleksowy, certyfikowany przez ECM ekosystem przemysłowy zbudowany wokół ogólnoeuropejskiej sieci warsztatów i rozległych zapasów części zamiennych do utrzymania taboru kolejowego dostarczanego klientom. Akiem należy do globalnej grupy inwestycyjnej CDPQ. 

W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2023 roku Grupa Alstom odnotowała przychody na poziomie 16,5 mld euro.

Alstom oraz Akiem podpisały umowę ramową na dostawę 100 lokomotyw wielosystemowych Traxx Universal (MS3). Główna część zamówienia obejmuje 65 lokomotyw. Łączna wartość umowy ramowej sięga 500 milionów euro. 

Wielosystemowe lokomotywy Traxx mogą wykonywać zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie z prędkością do 160 km/h. Zostaną one wprowadzone do eksploatacji w 12 krajach europejskich: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Węgrzech, Polsce, Czechach i Słowacji. 

Pozostało 86% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę