Z danych Państwowych Kolei Chińskich wynika, że ruch kolejowy na Nowym Jedwabnym Szlaku zwiększył się w 2021 roku o 22 proc. do 15 tys. przejazdów. Przewiozły one 1,49 mln TEU, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej.
W 2021 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obsłużyły ponad 18 000 pociągów towarowych kursujących przez stację Małaszewicze linią szerokotorową (1520mm) oraz normalnotorową (1435mm). Tempo wzrostu nie maleje w tym roku, bo obsługująca Małaszewicze spółka Cargotor zanotowała w styczniu o 25 proc. więcej wagonów r/r/ po torze szerokim i o 11 proc. na torze normalnym.
Spóźniona rozbudowa
Tymczasem rejon w Małaszewiczach, na który trafia 90 proc. kontenerów, jest dopiero w rozbudowie. PLK prowadzą inwestycje w rejonie stacji Małaszewicze, Kobylany i Terespol oraz w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć. – Zwiększają one możliwości infrastruktury oraz bazy przeładunkowej. Działania sprzyjają wzrostowi znaczenia Małaszewicz i Terespola w obrocie towarowym na szlaku Europa-Azja i wzmocnienia roli Polski w Unii Europejskiej – podkreśla rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec.
Opisuje, że dla ruchu towarowego będzie możliwy przejazd dłuższych i cięższych składów towarowych o długości 740 metrów do obsługi głównego korytarza kolejowego na osi wschód – zachód.
Czytaj więcej
Polska wymieni z Ukrainą większe ilości zezwoleń na przewozy samochodowe, ale najpierw musi poprawić się przepustowość przejść granicznych.