Przygotowany przez NFOŚiGW program wsparcia dla budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy (co najmniej 150 kW) wyczerpał się już 21 stycznia. Dofinansowanie może sięgnąć połowy wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów). Na podstawie prognoz PSPA ujętych w najnowszej edycji cyklicznego raportu „Polish EV Outlook”, do 2025 r. w Polsce może funkcjonować ponad 40 tys. ogólnodostępnych ładowarek. – Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mają do dyspozycji zaledwie 50 stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW – podlicza dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Czytaj więcej

Producenci dalekodystansowych ciężarówek podzieleni w sprawie przyszłych napędów

W 2022 roku spółka GreenWay odeszła od instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW.

Operatorzy ładowarek nie przynoszą zysków, ale perspektywy branży są atrakcyjne. 12 stycznia Enterprise Investors zakupił za ponad 200 mln zł mniejszościowy udział w specjalizującej się w produkcji ładowarek spółce Ekoenergetyka. Ma ona ambicje dostarczać ładowarki wysokich mocy dla odbiorców na całym świecie. 

Ekoenergetyka szacuje wartość europejskiego rynku na 300 mln euro. Spółka zastrzega, że jest to zgrubny i ostrożny szacunek. Rynek bardzo szybko rozwija się, według prowadzonego przez KE rejestru European Alternative Fuels Observatory w Europie działało 25 tys. punktów szybkiego ładowania, a do 2030 roku potrzeba ich będzie 3 mln. Zatem na same ładowarki inwestorzy wydadzą ponad 100 mld euro. 

Czytaj więcej

Ostatnie 3 lata diesla w autobusach

Ciekawym segmentem będą ładowarki dla pojazdów ciężarowych. Medcom produkuje ładowarki dużych mocy i uważa, że to będzie spory rynek. Dane KE mówią o 300 tys. miejsc parkowania tirów, a potrzeba jeszcze 100 tys. Niektórzy producenci ciężarówek uważają, że dalekodystansowe modele będą ładowane właśnie na parkingach podczas 45-minutowej przerwy. Przy dzisiejszych cenach ładowarek wysokiej mocy instalacja ładowarek na istniejących parkingach będzie wymagała 30 mld euro.