Przygotowany przez NFOŚiGW program wsparcia dla budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy (co najmniej 150 kW) wyczerpał się już 21 stycznia. Dofinansowanie może sięgnąć połowy wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji.
Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 70% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (240 punktów). Na podstawie prognoz PSPA ujętych w najnowszej edycji cyklicznego raportu „Polish EV Outlook”, do 2025 r. w Polsce może funkcjonować ponad 40 tys. ogólnodostępnych ładowarek. – Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mają do dyspozycji zaledwie 50 stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW – podlicza dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Czytaj więcej
Powstały dwie grupy: wodorowa i elektryczna. Na razie żadna opcja nie ma infrastruktury paliwowej.
W 2022 roku spółka GreenWay odeszła od instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW.
Operatorzy ładowarek nie przynoszą zysków, ale perspektywy branży są atrakcyjne. 12 stycznia Enterprise Investors zakupił za ponad 200 mln zł mniejszościowy udział w specjalizującej się w produkcji ładowarek spółce Ekoenergetyka. Ma ona ambicje dostarczać ładowarki wysokich mocy dla odbiorców na całym świecie.