Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek

Do 2029 roku ma powstać sieć ładowarek i korzystająca z nich flota elektrycznych samochodów ciężarowych.

Publikacja: 01.02.2024 14:24

Rząd zaproponował 3 mld zł na wsparcie elektrycznych ciężarówek

Foto: Ekoenergetyka Polska

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął konsultacje programów dopłat do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych (1 mld zł) i budowy sieci ładowarek (wartego 2 mld zł). 

Program uzależnia wartość wsparcia od wielkości przedsiębiorstwa (do 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużego, do 50 proc. dla średniego i do 60 proc. dla małego) zarówno przy zakupie jak i leasingu. 

Branża elektromobilności zachwycona

W obu wypadkach koszt kwalifikowany nie może przekraczać 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz 750 tys. zł na pojazd kategorii N3. – To bardzo dobry start, aby firmy zaczęły inwestować w zeroemisyjne pojazdy. Projekt wytworzy masę krytyczną i zachęci do elektromobilności także te firmy, które wahały się, a takie informacje już dochodzą do nas z rynku – zaznacza prezes Polski Izby Rozwoju Elektromobilności Krzysztof Burda. 

Przestrzega, że jeśli program szybko nie wejdzie w życie, to zamrozi rynek. – Pożądane jest, aby jak najszybciej został uruchomiony. Każdy miesiąc to strata wobec zachodnioeuropejskiej konkurencji – podkreśla prezes PIRE. 

Czytaj więcej

Nie widać końca blokad we Francji

Podkreśla, że bardzo duże znaczenie ma dofinansowanie budowy sieci ciężkich ładowarek o mocy nie mniejszej niż 350 kW. – Program stworzy szanse na publiczne ładowarki i spełnienie celów AFIR, ponieważ 80 proc. budżetu przeznaczone jest na stacje instalowane wzdłuż sieci dróg TEN-T, a 20 proc. w centrach logistycznych i terminalach intermodalnych. Oba programy które dadzą dobry start dla zeroemisyjnej mobilności ciężkiej – uważa Burda. 

Przewoźnicy jeszcze zaniepokojeni

Programy potrwają do 2029 roku i według przedstawicieli międzynarodowego transportu są one niezbędne. Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek zaznacza, że branżę bardzo niepokoi fakt, że europejskie elity polityczne nie poświęcają zbyt wiele czasu na rzetelną ocenę możliwości technicznych związanych z elektromobilnością i nie przygotowują się do „zielonej zmiany” od strony infrastrukturalnej. – Dziś nie potrafimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak ma wyglądać transport przyszłości w oparciu o bardzo drogie, ciężkie, o krótkim zasięgu i długim czasie uzupełniania energii pojazdy dalekosiężnego transportu. Nie ma odpowiedzi na te kluczowe przecież kwestie, są za to ostrzeżenia i straszenie poważnymi skutkami finansowymi. Tak być nie może – kwituje Buczek. 

Symptomatyczne są prognozy niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego (VDA) na 2024 rok, mówiące o spadku sprzedaży modeli elektrycznych. – Zakładamy niższą sprzedaż samochodów elektrycznych (-9 proc. do 635 tys. sztuk). O ile oczekuje się, że sprzedaż hybryd typu plug-in (PHEV) wzrośnie o 5 procent do 185 000 sztuk, w przypadku pojazdów wyłącznie akumulatorowo-elektrycznych (BEV) spodziewamy się spadku o 14 procent do 451 000 sztuk – powiedział główny ekonomista VDA dr. Manuel Kallweit, cytowany przez AutomotiveSupliers.pl. 

Czytaj więcej

Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Prezes PIRE uważa, że spadek nie odzwierciedla popytu, a raczej związany jest ze spojrzeniem koncernów, które wypełniły pierwsze progi limitu emisji. – W 2025 roku, gdy będzie następny próg zobaczymy skokowy wzrost sprzedaży elektryków oraz dodatkowo największe firmy będą realizowały cele ESG i zapotrzebowanie na się znów zwiększy – przewiduje Burda. 

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął konsultacje programów dopłat do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych (1 mld zł) i budowy sieci ładowarek (wartego 2 mld zł). 

Program uzależnia wartość wsparcia od wielkości przedsiębiorstwa (do 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużego, do 50 proc. dla średniego i do 60 proc. dla małego) zarówno przy zakupie jak i leasingu. 

Pozostało 89% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?