Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Polskie firmy logistyki kontraktowej coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Zmusza do tego rosnąca sprzedaż sklepów internetowych, których klienci domagają się coraz szybszych dostaw.

Publikacja: 29.01.2024 08:43

Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Foto: LPP Logistics

Wielki sukces Grupy Raben, która działa w połowie Europy i osiągnęła 2 mld euro przychodów zachęcił polskich konkurentów do inwestycji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

Jak wynika z najnowszych danych NBP, na koniec 2022 roku wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą wynosiła 130,5 mld zł. Największy udział mają podmioty z sektora przetwórstwa przemysłowego, górnictwa i wydobywania oraz handlu. Na transport i logistykę magazynową przypada 4 mld zł.

Jas-FBG ma na Węgrzech magazyn o powierzchni blisko 20 tys. m kw., co stanowi jedną piątą zasobów magazynowych firmy. Firma oferuje całą gamę usług logistyki kontraktowej i ma miliard zł przychodów. 

Czytaj więcej

Francja stanęła z powodu rolniczych blokad

Nieco mniejszy No Limit oferuje usługi logistyki kontraktowej w Europie Środkowo-Wschodniej z magazynami na Węgrzech i Słowacji. – Obserwujemy wzrastające zainteresowanie polskich firm ekspansją na rynki zagraniczne – przyznaje dyrektor ds. Rozwoju Biznesu i Operacji w No Limit Małgorzata Perkowska. 

E-handel szansą dla logistyków

Zaznacza, że za zmiany odpowiada po części e-handel i że widoczne jest rosnące zainteresowanie klientów indywidualnych mieszkających za granicą zakupami w sklepach polskich. – Ten trend jest rezultatem, między innymi, zmian cenowych oraz kursów walut w krajach takich jak Węgry czy Słowacja. Wybierając produkty z polskich sklepów internetowych konsumenci i firmy zdecydują się na zakup drobnych towarów jak odzież czy kosmetyki, ale też mebli czy sprzętu sportowego, które wymagają kompleksowej obsługi logistycznej – tłumaczy Perkowska powody ekspansji zagranicznej firm logistyki kontraktowej. 

Podkreśla, że standardowe rozwiązanie logistyczne, takie jak dostawy z magazynów w Polsce na rynki zagraniczne, w niektórych przypadkach mogą okazać się kosztowne, co wpływa na ceny produktów i może utrudnić plany rozwojowe firmy. 

Po klientów z sąsiednich rynków sięga także Rohlig Suus Logistics, firma o przychodach 2 mld zł. Otworzyła swój pierwszy zagraniczny magazyn w Czechach w 2022 roku, ale od tego czasu zdążyła się tam poważnie rozbudować, przejmując w czerwcu 2023 roku firmę Joppa Logistics. W listopadzie 2023 roku wynajęła magazyn logistyczny z terminalem typu cross-dock o powierzchni 4 200 m kw. w GLP Park Brno Holubice. Powiększyła w ten sposób o połowę zasoby magazynowe w Brnie do 12 tys. m kw. – Oddział w Brnie zwiększa nasze możliwości operacyjne i pozwala rozszerzyć zakres usług, co wpłynie w przyszłości na istotny rozwój naszej sieci transportu drobnicowego międzynarodowego i krajowego oraz logistyki kontraktowej w tym regionie – wyjaśnia dyrektor zarządzający Rohlig Suus Logistics na Czechy i Słowację Jiri Chladek. 

Czytaj więcej

Na Węgrzech obowiązuje minimalna stawka za fracht

Rohlig Suus Logistics w grudniu otworzył oddział w Bratysławie na Słowacji. Obiekt o powierzchni 2300 m kw. może pomieścić 1500 palet. – Budowa rozległej sieci połączeń i magazynów to jeden z elementów, który przybliża nas do strategicznego celu biznesowego, który zakłada, że Rohlig Suus Logistics jest kluczowym graczem w obszarze usług logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla członek zarządu Rohlig Suus Logistics odpowiedzialny za rozwój firmy regionie CEE Artur Malarski. 

Oprócz Czech i Słowacji, Rohlig Suus Logistics ma także oddziały na Węgrzech, Rumunii, Słowenii, a także w Kazachstanie. 

Samodzielne działanie

Nie wszyscy chcą korzystać z logistyki kontraktowej i inwestują za granicą sami jak CCC, które do 2025 roku wyda kilkaset mln zł na logistykę. W 2021 roku otworzyło w Bukareszcie liczący 15 tys. m kw. powierzchni magazyn obuwia. 

Konkurencyjne LPP Logistics uruchomiło w styczniu 2023 roku w Bukareszcie w Rumunii pierwsze zagraniczne centrum dystrybucyjne, zaledwie po roku od rozpoczęcia jego budowy. Ma ono 65 tys. m kw., mieści 45 tys. miejsc paletowych i jest to drugi obiekt magazynowy zarządzany przez polskiego operatora na tym rynku i ósmy w całej sieci zaopatrzenia, wynoszącej blisko 0,5 mln mkw. 

Automatyczny sorter długości 140 m umożliwia LPP Logistics obsługę 450 salonów sprzedaży jednocześnie i wysyłkę do 6 mln sztuk asortymentu tygodniowo na rynek rumuński, bułgarski, węgierski, chorwacki, macedoński, serbski czy grecki. – Na koniec czwartego kwartału roku obrotowego 2023/24 w portfelu marek LPP w tym regionie znajdzie się już przeszło 500 sklepów, a w najbliższych latach spółka zamierza kontynuować ekspansję m.in. w Rumunii czy Grecji. Logistyczne wsparcie dostaw do tak rozbudowanej sieci sprzedaży jest więc kluczowe dla realizacji strategii biznesowej Grupy – wskazuje prezes LPP Logistics Sebastian Sołtys.

Czytaj więcej

Organizacja GITD będzie ustalana na nowo

Położeniu magazyn daje możliwość dywersyfikacji transportu morskiego poprzez czarnomorski port Konstanca, a także stanowi doskonałe zabezpieczenia alternatywnego szlaku dostaw na rynek ukraiński. – Uruchomienie pierwszego zagranicznego centrum dystrybucyjnego to punkt zwrotny w funkcjonowaniu naszego modelu łańcucha dostaw. Dotychczas wszystkie salony marek odzieżowych LPP były zaopatrywane z Polski, a głównym miejscem przyjęcia zamówień od dostawców były krajowe porty. Teraz, dzięki wykorzystaniu potencjału portu w Konstancy optymalizujemy trasy i czas transportu towarów z Azji. Oznacza to skrócenie tzw. „ostatniej mili” dla salonów z Południowej Europy, a w efekcie lepsze tempo realizowania dostaw i obniżenie kosztów transportu – podkreśla prezes LPP Logistics.

Wielki sukces Grupy Raben, która działa w połowie Europy i osiągnęła 2 mld euro przychodów zachęcił polskich konkurentów do inwestycji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

Jak wynika z najnowszych danych NBP, na koniec 2022 roku wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą wynosiła 130,5 mld zł. Największy udział mają podmioty z sektora przetwórstwa przemysłowego, górnictwa i wydobywania oraz handlu. Na transport i logistykę magazynową przypada 4 mld zł.

Pozostało 92% artykułu
Firmy
W e-handlu wraca optymizm, powstają nowe magazyny
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Firmy
Włochy na celowniku InPostu
Firmy
Czy rok 2024 będzie ostatnim działalności Poczty Polskiej?
Firmy
Klienci w Europie polubili paczkomaty
Firmy
Czy Poczta Polska doczeka rekompensaty?