Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Polskie firmy logistyki kontraktowej coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Zmusza do tego rosnąca sprzedaż sklepów internetowych, których klienci domagają się coraz szybszych dostaw.

Publikacja: 29.01.2024 08:43

Polskie firmy logistyczne inwestują w szybsze dostawy

Foto: LPP Logistics

Wielki sukces Grupy Raben, która działa w połowie Europy i osiągnęła 2 mld euro przychodów zachęcił polskich konkurentów do inwestycji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

Jak wynika z najnowszych danych NBP, na koniec 2022 roku wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą wynosiła 130,5 mld zł. Największy udział mają podmioty z sektora przetwórstwa przemysłowego, górnictwa i wydobywania oraz handlu. Na transport i logistykę magazynową przypada 4 mld zł.

Jas-FBG ma na Węgrzech magazyn o powierzchni blisko 20 tys. m kw., co stanowi jedną piątą zasobów magazynowych firmy. Firma oferuje całą gamę usług logistyki kontraktowej i ma miliard zł przychodów. 

Czytaj więcej

Francja stanęła z powodu rolniczych blokad

Nieco mniejszy No Limit oferuje usługi logistyki kontraktowej w Europie Środkowo-Wschodniej z magazynami na Węgrzech i Słowacji. – Obserwujemy wzrastające zainteresowanie polskich firm ekspansją na rynki zagraniczne – przyznaje dyrektor ds. Rozwoju Biznesu i Operacji w No Limit Małgorzata Perkowska. 

E-handel szansą dla logistyków

Zaznacza, że za zmiany odpowiada po części e-handel i że widoczne jest rosnące zainteresowanie klientów indywidualnych mieszkających za granicą zakupami w sklepach polskich. – Ten trend jest rezultatem, między innymi, zmian cenowych oraz kursów walut w krajach takich jak Węgry czy Słowacja. Wybierając produkty z polskich sklepów internetowych konsumenci i firmy zdecydują się na zakup drobnych towarów jak odzież czy kosmetyki, ale też mebli czy sprzętu sportowego, które wymagają kompleksowej obsługi logistycznej – tłumaczy Perkowska powody ekspansji zagranicznej firm logistyki kontraktowej. 

Podkreśla, że standardowe rozwiązanie logistyczne, takie jak dostawy z magazynów w Polsce na rynki zagraniczne, w niektórych przypadkach mogą okazać się kosztowne, co wpływa na ceny produktów i może utrudnić plany rozwojowe firmy. 

Po klientów z sąsiednich rynków sięga także Rohlig Suus Logistics, firma o przychodach 2 mld zł. Otworzyła swój pierwszy zagraniczny magazyn w Czechach w 2022 roku, ale od tego czasu zdążyła się tam poważnie rozbudować, przejmując w czerwcu 2023 roku firmę Joppa Logistics. W listopadzie 2023 roku wynajęła magazyn logistyczny z terminalem typu cross-dock o powierzchni 4 200 m kw. w GLP Park Brno Holubice. Powiększyła w ten sposób o połowę zasoby magazynowe w Brnie do 12 tys. m kw. – Oddział w Brnie zwiększa nasze możliwości operacyjne i pozwala rozszerzyć zakres usług, co wpłynie w przyszłości na istotny rozwój naszej sieci transportu drobnicowego międzynarodowego i krajowego oraz logistyki kontraktowej w tym regionie – wyjaśnia dyrektor zarządzający Rohlig Suus Logistics na Czechy i Słowację Jiri Chladek. 

Czytaj więcej

Na Węgrzech obowiązuje minimalna stawka za fracht

Rohlig Suus Logistics w grudniu otworzył oddział w Bratysławie na Słowacji. Obiekt o powierzchni 2300 m kw. może pomieścić 1500 palet. – Budowa rozległej sieci połączeń i magazynów to jeden z elementów, który przybliża nas do strategicznego celu biznesowego, który zakłada, że Rohlig Suus Logistics jest kluczowym graczem w obszarze usług logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla członek zarządu Rohlig Suus Logistics odpowiedzialny za rozwój firmy regionie CEE Artur Malarski. 

Oprócz Czech i Słowacji, Rohlig Suus Logistics ma także oddziały na Węgrzech, Rumunii, Słowenii, a także w Kazachstanie. 

Samodzielne działanie

Nie wszyscy chcą korzystać z logistyki kontraktowej i inwestują za granicą sami jak CCC, które do 2025 roku wyda kilkaset mln zł na logistykę. W 2021 roku otworzyło w Bukareszcie liczący 15 tys. m kw. powierzchni magazyn obuwia. 

Konkurencyjne LPP Logistics uruchomiło w styczniu 2023 roku w Bukareszcie w Rumunii pierwsze zagraniczne centrum dystrybucyjne, zaledwie po roku od rozpoczęcia jego budowy. Ma ono 65 tys. m kw., mieści 45 tys. miejsc paletowych i jest to drugi obiekt magazynowy zarządzany przez polskiego operatora na tym rynku i ósmy w całej sieci zaopatrzenia, wynoszącej blisko 0,5 mln mkw. 

Automatyczny sorter długości 140 m umożliwia LPP Logistics obsługę 450 salonów sprzedaży jednocześnie i wysyłkę do 6 mln sztuk asortymentu tygodniowo na rynek rumuński, bułgarski, węgierski, chorwacki, macedoński, serbski czy grecki. – Na koniec czwartego kwartału roku obrotowego 2023/24 w portfelu marek LPP w tym regionie znajdzie się już przeszło 500 sklepów, a w najbliższych latach spółka zamierza kontynuować ekspansję m.in. w Rumunii czy Grecji. Logistyczne wsparcie dostaw do tak rozbudowanej sieci sprzedaży jest więc kluczowe dla realizacji strategii biznesowej Grupy – wskazuje prezes LPP Logistics Sebastian Sołtys.

Czytaj więcej

Organizacja GITD będzie ustalana na nowo

Położeniu magazyn daje możliwość dywersyfikacji transportu morskiego poprzez czarnomorski port Konstanca, a także stanowi doskonałe zabezpieczenia alternatywnego szlaku dostaw na rynek ukraiński. – Uruchomienie pierwszego zagranicznego centrum dystrybucyjnego to punkt zwrotny w funkcjonowaniu naszego modelu łańcucha dostaw. Dotychczas wszystkie salony marek odzieżowych LPP były zaopatrywane z Polski, a głównym miejscem przyjęcia zamówień od dostawców były krajowe porty. Teraz, dzięki wykorzystaniu potencjału portu w Konstancy optymalizujemy trasy i czas transportu towarów z Azji. Oznacza to skrócenie tzw. „ostatniej mili” dla salonów z Południowej Europy, a w efekcie lepsze tempo realizowania dostaw i obniżenie kosztów transportu – podkreśla prezes LPP Logistics.

Wielki sukces Grupy Raben, która działa w połowie Europy i osiągnęła 2 mld euro przychodów zachęcił polskich konkurentów do inwestycji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. 

Jak wynika z najnowszych danych NBP, na koniec 2022 roku wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą wynosiła 130,5 mld zł. Największy udział mają podmioty z sektora przetwórstwa przemysłowego, górnictwa i wydobywania oraz handlu. Na transport i logistykę magazynową przypada 4 mld zł.

Pozostało 92% artykułu
Firmy
Omida Group przejęła 7R Solution
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Firmy
Jak zmieni się rynek po przejęciu Schenkera przez DSV?
Firmy
InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta
Firmy
Kazachstan na radarze polskich firm, także logistycznych
Firmy
Dla InPost priorytetem jest rozbudowa sieci