Na Węgrzech obowiązuje minimalna stawka za fracht

Od 28 stycznia na Węgrzech będą obowiązywać minimalne stawki w krajowych przewozach ładunków, pojawi się także ograniczenie w liczbie pośredników.

Publikacja: 23.01.2024 19:28

Na Węgrzech obowiązuje minimalna stawka za fracht

MKFE

Foto: MKFE

Rozporządzenie 686/2023 w sprawie umów przewozu drogowego towarów wprowadza minimalną podstawową opłatę za usługę przewozu, opłatę za załadunek i sortowanie palet oraz czas przestoju. Rozporządzenie reguluje także liczbę podwykonawców transportu, którzy mogą zaangażować się w określone zadanie transportowe. 

Minimalna podstawowa opłata za usługę jest powiązana nie tylko z opłatą za przejazd, ale także z dodatkowymi kosztami obciążającymi transport, które można skalkulować w przejrzysty sposób. 

Czytaj więcej

Rynek magazynowy ma przed sobą dobre lata

Węgierskie Ministerstwo Transportu MKFE tłumaczy, że cenę podstawową ustala się biorąc pod uwagę odpowiednią kategorię pojazdu, dystans, wysokość opłaty drogowej oraz zużycie paliwa. Opłaty za załadunek, sortowanie palet oraz czas przestoju są stałe. 

Dekret wprowadza zatem minimalną podstawową opłatę za usługę, która przy wycenie zadania przewozowego nie może być niższa niż suma trzykrotności opłaty drogowej naliczonej za zadanie przewozowe oraz stawki paliwa obliczonej dla danego przewozu zadania, obliczonego zgodnie z przepisami NAV, pojazdu realizującego zadanie przewozowe.

Jako nową zasadę w rozporządzeniu pojawiła się regulacja liczby podwykonawców transportu. Od zasady tej można jednak odstąpić za obopólną zgodą stron.

Minimalne stawki były w powszechnym użyciu na całym świecie do lat 80, gdy nastąpiła deregulacja i rządy uwolniły wyceny przewozów samochodowych. 

Czytaj więcej

Gdzie najtaniej zarejestrować ciężarówkę?

Natomiast regulacje dotyczące liczby pośredników stają się coraz powszechniejsze. Podobne ograniczenia są w USA i Hiszpanii. Zapisy chronią właścicieli ładunków przed kradzieżą, a także przewoźników przed konkurencją pośredników, którzy – według przedsiębiorców transportowych – pobierają jedynie marże, zaniżając w ten sposób stawki dla wykonawców. 

Rozporządzenie 686/2023 w sprawie umów przewozu drogowego towarów wprowadza minimalną podstawową opłatę za usługę przewozu, opłatę za załadunek i sortowanie palet oraz czas przestoju. Rozporządzenie reguluje także liczbę podwykonawców transportu, którzy mogą zaangażować się w określone zadanie transportowe. 

Minimalna podstawowa opłata za usługę jest powiązana nie tylko z opłatą za przejazd, ale także z dodatkowymi kosztami obciążającymi transport, które można skalkulować w przejrzysty sposób. 

Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne