Od 19 sierpnia w transporcie międzynarodowym w UE obowiązkowe jest stosowanie tachografów cyfrowych G2V2, które zapisują na kartach kierowcy większą ilość danych niż wcześniejsze wersje. Stąd Ministerstwo Infrastruktury przygotowało blisko rok temu rozporządzenie, które pozwoli na wymianę starszej karty kierowcy ze względu na chęć posiadania karty najnowszej generacji G2V2, które lepiej współpracują z nowymi smart tachografami G2V2.
Projekt rozporządzenia jest na etapie rozpatrywania przez Komisję Prawniczą Rządowego Centrum Legislacji. Nie wiadomo jednak, kiedy rozporządzenie zacznie obwiązywać. – Nowe przepisy w tym zakresie są bardzo wyczekiwane przez branżę transportową. Obecne regulacje uniemożliwiają dobrowolną wymianę kart kierowców na dokumenty w pełni zgodne z obowiązującymi rozwiązaniami technologicznymi i prawnymi wymogami dotyczącymi rozszerzonego okresu kontrolnego do 56 dni. Ich wprowadzenie rozwiązałoby trudności z rejestracją danych na karcie, w szczególności dotyczących automatycznych przekroczeń granic. Ponadto projekt zawiera również zniesienie obowiązku odsyłania starszych kart np. podczas wymiany z powodu zmiany danych osobistych lub administracyjnych. Dzięki temu sam proces uzyskiwania nowego dokumentu będzie łatwiejszy i szybszy – ocenia ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag Mateusz Włoch.