Spór zbiorowy pomiędzy związkami zawodowymi a Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego trwa nieprzerwanie od 2022 roku. Akcje protestacyjne były czasowo zawieszane porozumieniami zawieranymi między pracodawcą a stroną społeczną.
Zdaniem GITD sytuacja wywołana została brakiem konsekwentnych działań w realizowaniu postulatów pracowniczych w przeszłości, w tym nieujednolicenia wynagrodzeń pracowników wykonujących pracę na tych samych stanowiskach, brakiem wzrostu wynagrodzeń, brakiem polityki awansowania, czego konsekwencją były niejasne zasady przyznawania awansów w latach poprzedzających rozpoczęcie sporu.
Odzespolenie i umundurowienie
„W GITD, realizując postulaty związków zawodowych, wdrożono nową siatkę płac, która ma zapewnić równe wynagradzanie inspektorów na tych samych stanowiskach” sygnalizuje Ministerstwo Infrastruktury.
Czytaj więcej
Po wprowadzeniu polskich kontroli ciężarówki dłużej czekają na wjazd do Polski. Niemieckie kontro...
Związkowcy wskazują, że siatka płac została wprowadzona tylko dla inspektorów GITD (około 300 osób), a nie dla całej reszty urzędu, czyli pracowników biurowych (około 700 osób). – W naszej ocenie taka sytuacja nie może mieć miejsca, gdyż Szefowa Służby Cywilnej wymaga, aby w przypadku urzędów zatrudniających powyżej 50 osób taka siatka płac była wdrożona – przypomina przewodniczący ZOZ ZZITD w GITD Szymon Chojnacki.