Rządowy program „Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku” zakłada, że każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 będzie dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych).
Program „Zielony Transport Publiczny” z budżetem 1,3 mld zł wdrażany przez NFOŚiGW ma ułatwić miastom osiągnięcie celów założonych w Polityce Energetycznej. Do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.
W zakończonym 20 grudnia drugim konkursowym naborze „ZTP” NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,31 mld zł.
Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Zakładają oni, że ze środków NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu ekoautobusów w podziale: 808, 8 mln zł w formie dotacji oraz 143, 7 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
NFOŚiGW szacuje, że program „ZTP” przełoży się na zmniejszenie emisji CO2 o 18 416 ton/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok. J