Ostatnie 3 lata diesla w autobusach

Ponad sto miast chce elektrobusy i złożyło do NFOSiGW wnioski o dofinansowanie.

Publikacja: 18.01.2022 11:46

Ostatnie 3 lata diesla w autobusach

Solaris

Foto: Solaris

Rządowy program „Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku” zakłada, że każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 będzie dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych). 

Program „Zielony Transport Publiczny” z budżetem 1,3 mld zł wdrażany przez NFOŚiGW ma ułatwić miastom osiągnięcie celów założonych w Polityce Energetycznej. Do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne. 

W zakończonym 20 grudnia drugim konkursowym naborze „ZTP” NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,31 mld zł.

Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Zakładają oni, że ze środków NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu ekoautobusów w podziale: 808, 8 mln zł w formie dotacji oraz 143, 7 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

NFOŚiGW szacuje, że program „ZTP” przełoży się na zmniejszenie emisji CO2 o 18 416 ton/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok. J

Wsparcie na rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w postaci bezzwrotnych dotacji w pierwszym naborze ZTP otrzymały z NFOŚiGW na koniec grudnia 2021 roku 32 miasta. 

W roku 2021 po raz pierwszy w historii Polski udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie trzech czwartych w ogólnej liczbie pojazdów nowo zakupionych przez samorządy. Dynamicznie postępuje zwłaszcza elektryfikacja floty, gdyż prawie połowa kupowanych obecnie autobusów miejskich to „elektryki”. Kolejny nabór wniosków planowany jest na 2023 rok. 

Według danych Polskiego związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2021 roku w Polsce zarejestrowano 1356 nowych autobusów, o blisko 9 proc mniej niż w 2020 roku. W grupie autobusów najcięższych, o dmc powyżej 16 ton, przybyło 671 autobusów, gdy w 2020 roku 754 pojazdy. Liderem rejestracji w 2021 roku został Solaris (358 szt.) przed Mercedes-Benz (77) i Autosanem (60 szt.). Solaris oraz Aurosan przygotowały modele z napędem wodorowym. 

Rządowy program „Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku” zakłada, że każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 będzie dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych). 

Program „Zielony Transport Publiczny” z budżetem 1,3 mld zł wdrażany przez NFOŚiGW ma ułatwić miastom osiągnięcie celów założonych w Polityce Energetycznej. Do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne. 

Elektromobilność
Elektryczne ciężarówki – jak je naładować?
Szynowy
Stadler zdobył giga zamówienie
Systemy IT
Wirtualny horyzont nie doniesie na policję
Elektromobilność
Węglik krzemu obroni przed wysokimi cenami prądu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Dwie trzecie ciężarówek w klasie Euro VI