Dwie trzecie ciężarówek w klasie Euro VI

Przewoźnicy w Polsce zainwestowali w nowe samochody ponad 2,5 mld euro.

Publikacja: 06.12.2021 12:46

Dwie trzecie ciężarówek w klasie Euro VI

Robert Przybylski A2 w 2021 roku

Foto: Robert Przybylski

Od ponad roku przewoźnicy międzynarodowi w niespotykanej skali modernizują floty. Rejestracje nowych aut ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony przekroczą w tym roku 30 tys. sztuk, w poprzednich latach cieszył wynik 25 tys. rejestracji. 

To potężne inwestycje, wartości blisko 2,5 mld euro. Zakupy widoczne są także po rosnącym udziale pojazdów klasy Euro VI w parku zgłoszonym do Biura Transportu Międzynarodowego GITD. Na koniec listopada BTM miał w rejestrach 176,7 tys. takich pojazdów, o 21,4% więcej niż na koniec 2020 roku. Była to jedyna rosnąca grupa pojazdów w wypisach. Wszystkich aut przybyło 9% zaś samochodów klasy Euro V ubyło o blisko 6%. 

W Niemczech, gdzie cennik jest często zmieniany faworyzując najnowsze auta, udział pojazdów klasy Euro V zmalał w ostatnim roku (do października) o 19,3%, zaś Euro VI przybyło 9,1%.

Udział najbardziej ekologicznych samochodów klasy Euro VI we flotach zarejestrowanych w Polsce przewoźników międzynarodowych przekroczył 63,3%. 

Jak wygląda flota polskich firm na tle konkurencji? Na największym w Europie rynku przewozów samochodowych, w Niemczech, gdzie krzyżują się drogi wielu przedsiębiorców, statystyki BAG pokazują, że w ostatnim roku średnie emisje z rejestrowanych w Polsce ciężarówek zmalały o 5,5% do 2,3 gram na kWh. Spadek jest szybszy niż średnia dla rynku (dynamika wyniosła 3,9%), ale np. flota belgijska emituje przeciętnie 2,22 g/kWh, holenderska 2,23, słowacka i czeska po 2,19. Uchodząca za najstarszą w Europie flota grecka emituje 3,98 g/kWh. Natomiast samochody konkurencji z Rumunii emitują 2,40 g/kWh, z Bułgarii 2,60, z Litwy 2,30 i z Łotwy 2,33. 

Widoczne jest także odmłodzenie flot przewoźników krajowych. Nie ma co prawda bezpośrednich danych, ale pośrednie statystyki, czyli e-TOLL pokazują, że udział wozów klasy Euro VI na koniec października w rejestracjach w systemie wyniósł 42,2%. Na koniec 2018 roku pojazdy klasy Euro VI stanowiły 27,5% ogółu. 

Od ponad roku przewoźnicy międzynarodowi w niespotykanej skali modernizują floty. Rejestracje nowych aut ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony przekroczą w tym roku 30 tys. sztuk, w poprzednich latach cieszył wynik 25 tys. rejestracji. 

To potężne inwestycje, wartości blisko 2,5 mld euro. Zakupy widoczne są także po rosnącym udziale pojazdów klasy Euro VI w parku zgłoszonym do Biura Transportu Międzynarodowego GITD. Na koniec listopada BTM miał w rejestrach 176,7 tys. takich pojazdów, o 21,4% więcej niż na koniec 2020 roku. Była to jedyna rosnąca grupa pojazdów w wypisach. Wszystkich aut przybyło 9% zaś samochodów klasy Euro V ubyło o blisko 6%. 

Drogowy
Uwaga na kontrole płatności myta
Morski
Porty i klienci gotowi na nowe promy
Drogowy
Girteka buduje w Wielkopolsce nowy zespół
Szynowy
Nadchodzą tłuste lata dla kolei
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Firmy transportowe odzyskają maut z odsetkami