Firmy transportowe odzyskają maut z odsetkami

Polscy przewoźnicy mogą odzyskać miliony euro pobrane niesłusznie w maut.

Publikacja: 01.12.2021 08:22

Firmy transportowe odzyskają maut z odsetkami

BAG

Foto: BAG

Niemiecki Wyższy Sąd Administracyjny w Moguncji potwierdził 30 listopada 2021 roku, że nie tylko 3,68%, ale także o dodatkowe 4,91 % maut podlega zwrotowi. Różnica wynika z wadliwej kalkulacji wartości gruntu wykorzystanego pod budowę dróg, przy czym należna jest jednie za lata 2010-2013.

Ponadto Wyższy Sąd Administracyjny Nadrenii-Westfalii orzekł, że wszystkie opłaty pobrane w nadmiernej wysokości (łącznie 8,59%) mogą być powiększone o odsetki w wysokości 5%. – Wyrok wydany przez Wyższy Sąd Administracyjny Nadrenii-Westfalii potwierdza zasadność żądania zwrotu części opłat drogowych jakie przewoźnicy latami płacili za korzystnie z niemieckich dróg – podkreśla Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica. 

Dodaje, że firmy transportowe oraz inni użytkownicy dróg publicznych w Niemczech, którzy płacili opłaty drogowe w latach 2018-2021 nadal mogą składać wnioski o zwrot maut. – Z powodu 3-letniego okresu przedawnienia należy się pospieszyć, aby zabezpieczyć opłaty uiszczone w 2018 roku – przypomina Chwalczuk. 

Ostrzega, że często rządy, a nawet sądy państw członkowski UE stosują różnego rodzaju triki lub dopuszczają się błędów w prawidłowym wykonywaniu orzeczeń. – Dlatego zalecane jest skorzystanie z doświadczonych i zasłużonych w tym temacie prawników, którzy dzięki doświadczeniu i znajomości akt sprawy zapewniają najwyższy poziom zwrotu maut – zwraca uwagę Chwalczuk.

Wyrok TSUE został wydany w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne skierowane do TSUE przez Oberverwaltungsgericht für das Land Nordrhein-Westfalen (Wyższy Sąd Administracyjny dla kraju związkowego Nadrenia Północna–Westfalia) w Moguncji, który rozpatrywał odwołanie od orzeczenia Verwaltungsgericht Köln (Sądu Administracyjnego w Kolonii), oddalającego roszczenie polskiej firmy transportowej o zwrot nienależnie pobranych opłat drogowych przez Republikę Federalną Niemiec, w okresie od 1 stycznia 2010 roku do 18 lipca 2011 roku, na łączną kwotę 12.420,53 euro.

W 2013 roku grupa firm transporotowych powierzyła Kancelarii Prawnej Iuridica z Krakowa oraz mec. Martinowi Pfnur reprezentację w sprawie zwrotu maut. – To właśnie oni mieli racje, a skorzystają na tym wszyscy, którzy płacili opłaty drogowe – zaznacza Chwalczuk.

Gdy końcem października 2020 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-321/19 wydał wyrok w sprawie nieprawidłowego poboru opłat drogowych w Niemczech, spora część firm transportowych postanowiła dołączyć się do pozwu o zwrot maut. 

Wnioski o zwrot opłat firmy powinny składać do Bundesamt für Güterverkehr (BAG).

Niemiecki Wyższy Sąd Administracyjny w Moguncji potwierdził 30 listopada 2021 roku, że nie tylko 3,68%, ale także o dodatkowe 4,91 % maut podlega zwrotowi. Różnica wynika z wadliwej kalkulacji wartości gruntu wykorzystanego pod budowę dróg, przy czym należna jest jednie za lata 2010-2013.

Ponadto Wyższy Sąd Administracyjny Nadrenii-Westfalii orzekł, że wszystkie opłaty pobrane w nadmiernej wysokości (łącznie 8,59%) mogą być powiększone o odsetki w wysokości 5%. – Wyrok wydany przez Wyższy Sąd Administracyjny Nadrenii-Westfalii potwierdza zasadność żądania zwrotu części opłat drogowych jakie przewoźnicy latami płacili za korzystnie z niemieckich dróg – podkreśla Łukasz Chwalczuk z kancelarii Iuridica. 

Krajowe
Niemcy oddadzą miliardy euro polskim przewoźnikom
Drogowy
Trzecia noga Sachs Trans
Produkty i Usługi
Dostawy bez papierowych dokumentów
Roboty
5G to przełom także dla logistyki
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Nadchodzą tłuste lata dla kolei
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego