Port w Gdyni ma nowy terminal promowy, który może przyjmować promy o długości do 240m, gdy poprzedni obsługiwał jednostki do 175 m. Także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że terminal promowy jest w pełni gotowy na przyjęcie nowych, dużych promów.
Ze Świnoujścia operuje spółka Unity Line, która obsługuje między Polską a Szwecją całość przewozów kolejowych oraz dwie trzecie samochodów ciężarowych. Dwa nowe promy ro-pax budowane dla spółki Unity Line z Grupy PŻM będą miały łączną linię ładunkową przekraczającą 8 kilometrów, co odpowiada łącznej linii ładunkowej obecnie eksploatowanych czterech promów: „Polonia”, „Skania”, „Wolin” oraz „Gryf”.
Dla przewoźników to dobra wiadomość. – Z naszego punktu widzenia jako spedytora-klienta w zasadzie wszystkich linii promowych na Bałtyku, najważniejsza jest pojemność promów (długość ładunkowa), częstotliwość kursowania promów, rozkład przepłynięć. Im większy prom tym lepiej, bo jak mówimy w naszym slangu „zamiata nabrzeże” – czyli zabiera z nabrzeża wszystkie lub prawie wszystkie pojazdy zabukowane na dany rejs – opisuje Andrzej Szulc z Agroland Gdynia. Przypomina także o kluczowym elemencie jakim jest cena za przepłynięcie w tym poziom BAF-u w danym okresie.
Cztery nowe promy
26 listopada spółka Polskie Promy podpisała kontrakt z Gdańską Stocznią Remontową na budowę trzech promów. Dwa z nich będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzeci w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Podpisano również list intencyjny na czwartą jednostkę, która stanowi opcję otwartą. – Zawarty kontrakt o wartości kilku miliardów złotych, jest największą umową inwestycyjną podpisaną pomiędzy rodzimym inwestorem a polską stocznią od co najmniej trzydziestu lat – zauważa wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Nowe promy będą obsługiwały połączenia między Świnoujściem a południową Skandynawią. – To bardzo perspektywiczny rynek, który w segmencie cargo od wielu lat jest bardzo stabilny, z coroczną lekką tendencją wzrostową. Ponad trzy czwarte towarów przewożonych przez promy Unity Line to ładunki pochodzące właśnie ze środkowej i południowej części Europy. Planowane do realizacji lub już realizowane inwestycje infrastrukturalne po stronie polskiej, czyli dokończenie drogi ekspresowej S3, między Troszynem a Świnoujściem, a także kompleksowa przebudowana samego terminalu promowego w Świnoujściu, będą dodatkowym impulsem dla rozwoju tego szlaku transportowego – zaznacza wiceminister infrastruktury.