Austria blokuje przejazdy, przewoźnicy protestują

Przedsiębiorcy apelują, aby Komisja Europejska zrobiła porządek z Austrią.

Publikacja: 01.12.2021 16:21

Austria blokuje przejazdy, przewoźnicy protestują

Foto: Kleszczu Wikipedia

Austria blokuje przejazdy samochodów ciężarowych przez Tyrol. Jest to jeden z najważniejszych w Europie korytarzy tranzytowych, codziennie pokonuje go 7 tys. ciężarówek. 

IRU, ZMPD oraz 11 innych stowarzyszeń przewoźników z całej Europy wysłały 1 grudnia list od komisarz von der Leyen z apelem, aby Komisja Europejska zmusiła Austrię do przestrzegania traktatów. 

To już drugie pismo do pani komisarz. Pierwsze, z 11 marca apelujące o interwencję w sprawie Austrii, pozostało bez odpowiedzi. W piśmie z 1 grudnia IRU przedstawia przykłady skutków blokowania przez Austrię ruchu. 24 listopada kolizja dwóch ciężarówek, w tym cysterny, spowodowała całodobowe zamknięcie A8 w pobliżu Rosenheim. Ponad 40-kilometrowy korek zablokował drogi także w sąsiedniej Bawarii. 

Austria skraca godziny otwarcia przełęczy Brenner dla ciężarówek, co radykalnie zmniejsza przepustowość trasy. Skutkiem są częste, 70-kilomertowe kolejki w Bawarii. Sznury ciężarówek powodują zatrucie powietrza w okolicy oraz w dolinie rzeki Inn. 

Kierowcy muszą spędzać w korku długie godziny, nie mając żadnej infrastruktury sanitarnej. Jak w takich warunkach zachęcać młodych ludzi do wybrania tej profesji?

IRU podaje, że w 2020 roku przez przełęcz Brenner przejechało 2,31 mln ciężarówek. Aby przetransportować je pociągami, austriackie koleje musiałby codziennie uruchamiać 428 składów. Koleje puszczają 30 pociągów dziennie. 

IRU przekonuje, że koleje nie stanowią alternatywy dla ciężarówek z braku przepustowości. Tymczasem wiercenie tunelu pod Brenner zostanie zakończone najwcześniej w 2032 roku, zaś drogi dojazdowe do niego po stronie niemieckiej i włoskiej powstaną jeszcze później. 

Dlatego europejska branża transportu drogowego domaga się od Komisji Europejskiej uzdrowienia sytuacji, która staje się nieznośna dla przewoźników i społeczności Tyrolu. 

Austria blokuje przejazdy samochodów ciężarowych przez Tyrol. Jest to jeden z najważniejszych w Europie korytarzy tranzytowych, codziennie pokonuje go 7 tys. ciężarówek. 

IRU, ZMPD oraz 11 innych stowarzyszeń przewoźników z całej Europy wysłały 1 grudnia list od komisarz von der Leyen z apelem, aby Komisja Europejska zmusiła Austrię do przestrzegania traktatów. 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Najdłuższy tunel w Polsce będzie w Policach
Drogowy
Firmy transportowe odzyskają maut z odsetkami
Drogowy
Czy Girteka zmiecie polską konkurencję?
Roboty
5G to przełom także dla logistyki
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Drogowy
Trzecia noga Sachs Trans
Szynowy
Nadchodzą tłuste lata dla kolei