Austria blokuje przejazdy samochodów ciężarowych przez Tyrol. Jest to jeden z najważniejszych w Europie korytarzy tranzytowych, codziennie pokonuje go 7 tys. ciężarówek.
IRU, ZMPD oraz 11 innych stowarzyszeń przewoźników z całej Europy wysłały 1 grudnia list od komisarz von der Leyen z apelem, aby Komisja Europejska zmusiła Austrię do przestrzegania traktatów.
To już drugie pismo do pani komisarz. Pierwsze, z 11 marca apelujące o interwencję w sprawie Austrii, pozostało bez odpowiedzi. W piśmie z 1 grudnia IRU przedstawia przykłady skutków blokowania przez Austrię ruchu. 24 listopada kolizja dwóch ciężarówek, w tym cysterny, spowodowała całodobowe zamknięcie A8 w pobliżu Rosenheim. Ponad 40-kilometrowy korek zablokował drogi także w sąsiedniej Bawarii.
Austria skraca godziny otwarcia przełęczy Brenner dla ciężarówek, co radykalnie zmniejsza przepustowość trasy. Skutkiem są częste, 70-kilomertowe kolejki w Bawarii. Sznury ciężarówek powodują zatrucie powietrza w okolicy oraz w dolinie rzeki Inn.
Kierowcy muszą spędzać w korku długie godziny, nie mając żadnej infrastruktury sanitarnej. Jak w takich warunkach zachęcać młodych ludzi do wybrania tej profesji?