Długoletnie inwestycje w portową infrastrukturę przynoszą profity. Wyniki finansowe polskich portów skomentował na platformie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka: Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln zł (+17%), w Porcie Gdynia o 20,43 mln zł (+23%), w Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln zł (+25%).
Na Port Gdańsk przypadło 56,8 proc. całości przeładunków, czyli ponad 58 mln ton towarów. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla – zaznacza prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć.
Węgiel i paliwa
Powodem spadku są mniejsze obroty terminali węglowych, które przeładowały 5,7 mln t. (głównie w relacji importowej), to jest o 49 proc. mniej. Rosną za to obroty Naftoportu, w pierwszych trzech kwartałach przeładował ok. 30 mln t, o blisko 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Czytaj więcej
Nowe przepisy regulujące dostęp do rynku pracy dla obywateli państw spoza UE odetną branżę transportu drogowego od zagranicznych kierowców.
Obecne możliwości przeładunkowe to 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Spółka planuje budowę szóstego stanowiska przeładunkowego, które umożliwi zwiększenie odbioru ropy o kolejne 9 mln ton rocznie.