Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze

Po trzech kwartałach polskie porty przeładowały 102,2 mln ton. Z powodu spadającego zapotrzebowania na węgiel jest to mniej niż rok wcześniej, wzrosły za to zyski.

Publikacja: 24.10.2024 18:20

Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze

Foto: ZMPSiŚ

Długoletnie inwestycje w portową infrastrukturę przynoszą profity. Wyniki finansowe polskich portów skomentował na platformie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka: Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln zł (+17%), w Porcie Gdynia o 20,43 mln zł (+23%), w Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln zł (+25%). 

Na Port Gdańsk przypadło 56,8 proc. całości przeładunków, czyli ponad 58 mln ton towarów. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla – zaznacza prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. 

Węgiel i paliwa

Powodem spadku są mniejsze obroty terminali węglowych, które przeładowały 5,7 mln t. (głównie w relacji importowej), to jest o 49 proc. mniej. Rosną za to obroty Naftoportu, w pierwszych trzech kwartałach przeładował ok. 30 mln t, o blisko 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. 

Czytaj więcej

Rząd odciął przewoźników od kierowców

Obecne możliwości przeładunkowe to 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Spółka planuje budowę szóstego stanowiska przeładunkowego, które umożliwi zwiększenie odbioru ropy o kolejne 9 mln ton rocznie.

Na drugim miejscu w Porcie Gdańsk pod względem tonażu jest drobnica, głównie skonteneryzowana. Terminale drobnicowe, w tym kontenerowy Baltic Hub, przeładowały 17,7 mln ton towarów (o 4,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).

Obroty ładunków masowych w Porcie Gdańsk wyniosły ok. 2,6 mln t, a zboża – ponad 2 mln t.  (spadek odpowiednio o blisko 1 proc. i 2,5 proc.). Największe spadki notują towary: ruda (o 62 proc.) i drewno (56 proc.).

Port Gdynia osiągnął w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku 20,3 mln ton przeładunków. – Obserwujemy wyraźny wzrost w przeładunkach drobnicy, największej grupie towarowej pod względem tonażu, która osiągnęła wynik 11,9 mln ton, co stanowi 108,9 % dynamiki w stosunku do 2023 roku – podsumowuje prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński. 

Największy segment drobnicy stanowią przeładunki kontenerów, które zaliczyły 14,7 % skok w wielkości przeładunków, co przekłada się na dodatkowe 900 tys. ton. Przeładunki typu ro-ro i promowe mogą pochwalić się 5,5% wzrostem, tj. dodatkowymi 210 tys. ton. Przyczyniło się do tego m.in. otwarcie nowej linii ro-ro do Södertälje, której operatorem jest Lakeway Link.

Czytaj więcej

Przed PKP Cargo najtrudniejszy egzamin

Przeładunki węgla i koksu wyniosły 949,3 tys. ton. Zboże utrzymuje wysoki poziom przeładunków, osiągając wynik 4,4 mln ton. 

Szczecińskie drewniane rekordy

Wyniki Portów Szczecin i Świnoujście po trzech kwartałach 2024 roku wyniosły 23,9 mln ton i były o 11,4 % mniejsze w stosunku do ubiegłorocznych. Istotny wpływ na spadki przeładunków miał przede wszystkim węgiel – w tej grupie ładunkowej wyniosły rok do roku blisko 62%. – Sytuacja normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym oraz relacji popytu i podaży – tłumaczy prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej.

W przeładunkach drobnicy (zarówno promowej, jak i całego tego sektora ładunkowego) wartości są zbliżone do zeszłorocznych. Port notuje także niezmienne wyniki w przypadku LNG.

Duży wzrost odnotował Port Szczecin w przeładunkach drewna. Ta grupa ładunkowa przodowała w wynikach drugiego kwartału tego roku, kiedy to wzrosła o ponad 60% rok do roku, by teraz odnotować wzrost na poziomie aż 94,5%. 

Czytaj więcej

Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów

Po trzech kwartałach port odnotował niższe wyniki w przeładunkach zboża oraz paliw.

Długoletnie inwestycje w portową infrastrukturę przynoszą profity. Wyniki finansowe polskich portów skomentował na platformie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka: Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln zł (+17%), w Porcie Gdynia o 20,43 mln zł (+23%), w Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln zł (+25%). 

Na Port Gdańsk przypadło 56,8 proc. całości przeładunków, czyli ponad 58 mln ton towarów. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla – zaznacza prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. 

Pozostało 81% artykułu
Morski
Indie wchodzą na północny szlak
Cykl Partnerski
Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu: co warto wiedzieć?
Morski
Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia
Morski
Rząd USA ostrzega armatorów, aby nie podnosili cen
Morski
Europa nie jest gotowa na strajk dokerów w USA
Morski
Strajki w Hamburgu opóźniły dostawy kontenerów