Firmy logistyczne przyznają, że rośnie zainteresowanie wysyłkami do południowych sąsiadów, w tym do Rumunii i Bułgarii. Tym kierunkiem zainteresowani są nawet przewoźnicy kolejowi jak Alza Cargo. Są jednak także utrudnienia. – Zauważalny jest brak importu z tych państw. Brak zbilansowanych wolumenów powoduje wzrost cen eksportu – zaznacza prezes JAS-FBG Jarosław Domin.
Pomimo trudności rynki na południe od Polski są coraz bardziej atrakcyjne. Sprzedaż detaliczna w sierpniu w Rumunii wzrosła o ponad 9 proc. r/r, na Węgrzech miała dynamikę o połowę mniejszą, ale oba kraje zdecydowanie wyprzedziły Polskę, w której spożycie zmalało o 0,4 proc., porównują analitycy PKO Research.
Czytaj więcej
Nowe, energooszczędne technologie pozwalają mieć nadzieję, że pomimo coraz wyższych wymagań ekologicznych, lody i mrożonki nie znikną z półek lub nie staną się koszmarnie drogie.
Zainteresowani rynkami na południe od Polski są eksporterzy żywności. – Produkty rolno-spożywcze mają, po maszynach i urządzeniach, wyrobach metalowych i produktach chemicznych, znaczący udział w polskim eksporcie. Trafiają nie tylko na rynki europejskie, ale również do obu Ameryk i Azji. W Europie najwięksi odbiorcy eksportu naszego sektora spożywczego to Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Francja, Włochy i… Czechy – wymienia Customer Relations Director w Smart Project Sławek Błotny.
Drobnica mleczna
Wartość wszystkich produktów spożywczych sprzedanych za granicę w 2023 roku sięgnęła 51,8 mld euro. Główne kierunki to państwa Unii Europejskiej i Azji, ale południowi sąsiedzi są na radarze producentów mleczarskich. – W mojej opinii polski przemysł spożywczy bardzo dobrze poznał rynki zachodniej Europy. „Nisko wiszące owoce” zostały szybko zebrane. Dalsza ekspansja jest z każdym rokiem coraz trudniejsza. Przemysł szuka nowego otwarcia. Po latach koncentracji na sprzedaży produktów do Niemiec, Beneluksu lub do Wielkiej Brytanii, producenci zaczęli doceniać rynki wschodzące. Zasoby produkcyjne są coraz bardziej zaawansowane i zautomatyzowane, więc jakość i pozycjonowanie produktów rośnie. Coraz trudniej uzyskać przewagi na Zachodzie, bo nie konkurujemy na rynku tańszych zamienników, tylko stajemy w szranki z uznanymi markami, które są zasobne i nieskore do oddawania rynku – opisuje dyrektor ds. rozwoju biznesu we Fresh Logistics Polska Antoni Zbytniewski.