Jak branża TSL ma raportować ESG?

Do polskiego porządku prawnego wejdzie dyrektywa CSRD, która wymusi na firmach raportowanie czynników niefinansowych. Za błędne dane zarząd może narazić się na kary, ostrzegają Agata Horzela i Marta Szymborska z GS1 Polska.

Publikacja: 15.10.2024 09:33

Jak branża TSL ma raportować ESG?

Foto: Cezary Piwowarski

Dyrektywa CSRD, która jest wdrażana do polskiego porządku prawnego, wprowadzi obowiązek składania od 2025 roku raportów ESG przez spółki giełdowe zatrudniające średniorocznie ponad 500 osób. W 2026 roku obowiązek obejmie także firmy zatrudniające ponad 250 osób, a w 2027 roku kolejną grupę mniejszych podmiotów. Wśród zobowiązanych znajdą się także przedsiębiorstwa TSL, z których większość współpracuje z małymi podwykonawcami. 

Kary dla zarządu

Od MSP będzie zależała jakość danych w raportach. Tymczasem ponad 90 proc. przedstawicieli MSP nie wie czym jest ESG, podobnie jak 90 proc. nie wie czym jest ślad węglowy, wynika z raportu GS1 przeprowadzonego wśród małych i średnich firm. 

Czytaj więcej

Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!

Ustawa o rachunkowości mówi, że za złe dane w raporcie ESG, kara dla zarządu może sięgnąć dwóch lat pozbawienia wolności, a dla spółek giełdowych do kilku mln zł. 

Biegli rewidenci będą musieli weryfikować raporty, a jeżeli zweryfikują dane niewłaściwej jakości, będą mieli zakaz wykonywania zawodu przez 2 lata. Raporty mają być nie tylko wiarygodne, ale i porównywalne (dyrektywa CSRD wprowadziła europejskie standardy sprawozdawczości) oraz dostępne, z czym nie jest teraz dobrze – Trudno je znaleźć, są umieszczane w różnych miejscach stron internetowych przedsiębiorstw – wskazuje członkini zarządu GS1 Polska Marta Szymborska. 

Raporty będą obowiązkowo tagowane, więc łatwo będzie porównać interesujące zagadnienie w kilku firmach: np. lukę płacową lub liczbę szkoleń w podziale na wiek i płeć. 

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Dyrektywa CSRD wprowadziła także taksonomię, czyli kryteria techniczne, które muszą być spełnione, aby działalność danego podmiotu została uznana za zrównoważoną środowiskowo. – Powstała nawet lista taksonomiczna dla firm sektora TSL, dostępna na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Lista mówi jakie wymagania musi spełnić firma z danego sektora gospodarki, gdyby np. chciała ubiegać się o finasowanie – tłumaczy Marta Szymborska. 

Specyfika branży

Członkini zarządu GS1 Polska zaznacza, że w tamach ESRSów ujawnień jest ponad tysiąc, ale dla firm TSL zasadnicze znaczenie mają zmiany klimatu powiązane w Polsce ze źródłami oraz intensywnością emisji, zużycie zasobów (czyli gospodarka o obiegu zamkniętym) i zagadnienia społeczne: pracownicy firmy oraz zatrudnieni w łańcuchu wartości.

Firm transportowych jest w Polsce ponad 120 tys. i przeszło 90 proc. z nich to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Najwięksi gracze TSL w Polsce to ok. 120 firm mających z ponad 250 pracownikami lub 50 mln euro obrotów lub 25 mln euro całkowitych aktywów, które będą musiały przygotowywać raporty ESG. – Pierwszą w Polsce firmą, która przygotowała strategię zrównoważonego rozwoju i otrzymała kredyt SLL, którego marża jest powiązana ze wskaźnikami zrównoważonego rozwoju, w wysokości 225 mln euro, była Grupa Raben – zaznacza Marta Szymborska. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Cyfryzacja wprost przekłada się na raportowanie ESG i jest dużym wyzwaniem dla firm transportowych. Wspierana jest przez różnego rodzaju unijne regulacje, a szczególnie istotne jest rozporządzenie eFTI, mówiące o elektronicznej informacji na temat transportu towarowego. – Warunkiem skutecznej cyfryzacji łańcuchów dostaw jest standaryzacja. Umożliwia ona interoperacyjność systemów i cyfrowy obieg dokumentów transportowych, w tym cyfrowy list przewozowy, czyli e-CMR – zaznacza menedżer ds. standardów GS1 w TSL / T&L Manager GS1 Agata Horzela. 

Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy