Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

Dla polskich firm wejście na zagraniczne rynki jest koniecznością. Zagrożeniem są chińskie sklepy internetowe, które nie podlegają unijnym regulacjom, więc konkurencja nie odbywa się na równych zasadach.

Publikacja: 15.10.2024 09:25

Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

Foto: Cezary Piwowarski

Perspektywy wzrostu liczby przesyłek międzynarodowych są bardzo dobre – uważa partner Last Mile Experts i profesor w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu Arkadiusz Kawa. Wskazuje, że na 1,3 mld przewiezionych w Polsce przesyłek w 2023 roku, 80-90 mln to międzynarodowe, ale w ostatnim czasie ta liczba cały czas szybko rośnie. – Firmy polskie starają się znaleźć zagranicznych klientów, co jest możliwe także dzięki rozwojowi platform internetowych. Allegro weszło na Czechy, Słowację i Węgry, a kolejnymi rynkami będą zapewne Słowenia i Chorwacja – wymienia Kawa. 

Przystępne ceny

Spostrzeżenia dotyczące rozwoju rynku przesyłek międzynarodowych potwierdza także kierownik ds. Komunikacji Korporacyjnej DPD Polska Maksymilian Pawłowski. – Rynek rośnie, pchany siłami globalizacji i ciekawością konsumentów. Przepływy międzynarodowe rosną w segmencie B2B, a więc są to masowe wysyłki, zazwyczaj paletowe. Rosną także wysyłki na poziomie B2C, w którym działają sklepy internetowe oraz kanał C2C i to z dynamiką dwucyfrową – wymienia przedstawiciel DPD. 

Czytaj więcej

Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!

Tłumaczy, że rozwój handlu transgranicznego w segmencie C2C napędzany jest przez fenomen platform pozwalających na handel używanymi rzeczami oraz łatwością i dostępnością ofert nadań korzystnych cenowo. – Sytuacja jest analogiczna co do roamingu w połączeniach telefonicznych. Kiedyś była to oferta dla wąskiego grona klientów, dzisiaj dla każdego. Na przykład w aplikacji DPD Mobile wprowadziliśmy „w zasięgu kciuka” przesyłki międzynarodowe do 16 krajów. Przesyłka kosztuje od 30 zł (gdy w Polsce od 10 zł) i to jest już cena przystępna. Dzięki temu usługi przesyłek międzynarodowych można dalej demokratyzować i wspierać handel on-line – przekonuje Pawłowski. 

Podkreśla, że rolą operatorów logistycznych jest danie wyboru i doradzenie klientom w jaki sposób najlepiej zrealizować dostawę na danym rynku. – W wysyłkach B2C i C2C najpopularniejszą formą doręczenia zakupów on-line w Polsce są automaty paczkowe i kurier na adres (preferencje odpowiednio 70 proc. i 59 proc.). W Europie Zachodniej proporcje są praktycznie odwrotne (22% i 79%). Na przykład na Węgrzech klienci preferują płatność gotówką przy odbiorze i sklep musi uwzględnić tę specyfikę rynku. Znowu we Francji popularne są płatności kartą, e-portfele i przelewy bankowe. Operator logistyczny ma być też doradcą w procesach dostaw, tak aby klient mógł skupić się na istocie swojego biznesu, co ma niezwykle duże znaczenie w handlu B2B i B2C. Nadawcy i odbiorcy lubią mieć wszystko pod kontrolą, co operatorzy logistyczni muszą brać pod uwagę rozwijając technologię śledzenia przesyłek – wskazuje przedstawiciel DPD.

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Dodaje, że łącznie w sieci DPD, wśród 34 obsługiwanych krajów, najpopularniejszymi kierunkami z Polski są obecnie Niemcy potem Czechy, a za nimi Francja. 

Mateusz Pycia, prezes integratora usług logistycznych GlobKurier.pl ostrzega, że nie jest tak cukierkowo, jak może wydawać się na pierwszy rzut oka. – Europa jest liderem w regulacjach, co widać z raportu Mario Draghiego. Nie ma równych szans, kapitał ma narodowość, duzi chińscy przedsiębiorcy zaburzają rynek e-handlu. Chińskie platformy internetowe nie podlegają unijnym regulacjom i mają dzięki temu niższe koszty od europejskiej konkurencji – porównuje prezes GlobKurier.pl. 

Jest miejsce do poprawy

MSP podkreślają, że jest wielka presja na marże, ale mimo wszystko są też powody do dumy – Polska jest 22 eksporterem i w dwie dekady skoczyła o 10 miejsc. A co nasza branża może zrobić, aby Polska wskoczyła na 15 miejsce? Jest jeszcze pytanie, czy będziemy eksportować proste produkty czy wysokiej technologii? Widzę obszary do rozwoju. Wśród polskich firm tylko 7 proc. eksportuje, a tylko 4 proc. poza Unię Europejską. W sektorze MSP tylko 5 proc. eksportuje, ale w branży e-handlu odsetek firm eksportujących wzrasta do 40 proc. Wyjście za granicę jest trudne, ale firmy, które nie wyjdą, przegrają, bo nie będą miały odpowiedniej skali działania i nie trafią na rynki, gdzie marże są większe niż krajowy rynek – podkreśla prezes GlobKurier.pl. 

Partner Last Mile Experts zastrzega, że odsetek firm eksportujących nie oznacza, że taka jest też proporcja eksportu w przychodach polskich e-sklepów. – Na 130 mld zł obrotu, udział międzynarodowych wpływów wynosi 10-15 proc., gdy na świecie 25 proc. Widoczna jest także coraz większa rola platform e-handlu, które na świecie mają 50-60 proc. rynku i zdominowały handel międzynarodowy. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Duży potencjał dla polskich firm ma rynek brytyjski. – Wielka Brytania nadal kupuje nasze produkty, ruch może jest zmniejszony, ale jednak cały czas jest – podkreśla Pycia. 

Branża kurierska przyznaje, że brexit znacznie utrudnił wysyłki. – Wymagania importowe są do przejścia (niezbędny jest importer, który przyjmie i rozliczy cła i podatki), ale jeszcze trudniejszy jest temat zwrotów. W DPD udało się tę kwestię rozwiązać dla wysyłek zbiorczych dla klientów biznesowych, ale wyzwaniem jest w dalszym ciągu realizacja przesyłek w segmencie C2C z powodu trudności w realizacji zwrotów i rozliczeń celno-podatkowych. Oczekujemy uproszczeń proceduralnych w wyniku postępu negocjacji pomiędzy UE a Wielka Brytanią, co będzie z korzyścią dla konsumentów i gospodarki – zaznacza Pawłowski. 

Perspektywy wzrostu liczby przesyłek międzynarodowych są bardzo dobre – uważa partner Last Mile Experts i profesor w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu Arkadiusz Kawa. Wskazuje, że na 1,3 mld przewiezionych w Polsce przesyłek w 2023 roku, 80-90 mln to międzynarodowe, ale w ostatnim czasie ta liczba cały czas szybko rośnie. – Firmy polskie starają się znaleźć zagranicznych klientów, co jest możliwe także dzięki rozwojowi platform internetowych. Allegro weszło na Czechy, Słowację i Węgry, a kolejnymi rynkami będą zapewne Słowenia i Chorwacja – wymienia Kawa. 

Pozostało 90% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
ESG poniżej zera
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy