ESG poniżej zera

Nowe, energooszczędne technologie pozwalają mieć nadzieję, że pomimo coraz wyższych wymagań ekologicznych, lody i mrożonki nie znikną z półek lub nie staną się koszmarnie drogie.

Publikacja: 15.10.2024 09:16

ESG poniżej zera

Foto: Cezary Piwowarski

Rosnące ceny energii elektrycznej, a zwłaszcza pozyskiwanej z paliw kopalnych, są szczególnie bolesne dla branż energochłonnych, jak np. magazyny mroźnicze. Dyrektor handlowy na Europę Środkowo-Wschodnią NewCold Marcin Turski zapewnia, że pomimo wzrostu kosztów energii logistyka produktów mrożonych nie jest w Polsce zagrożona. – Technologie, które stosujemy w NewCold, pozwalają na zaoszczędzenie nawet 65 proc. energii w magazynie mroźniczym, który jest najbardziej energochłonnym wśród wszystkich typów magazynów. Zatem nie grozi nam, że z półek znikną lody lub mrożone warzywa, które są najzdrowsze – zaznacza Turski. 

Operacyjna doskonałość

W Polsce raportowanie ESG jest szczególne w porównaniu z innymi krajami. – Tylko w naszym kraju można połączyć czynniki wpływające na zmiany klimatu z energią, ponieważ mamy czarną energię – przypomina członkini zarządu GS1 Polska Marta Szymborska. 

Czytaj więcej

Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!

Kraje pozbawione własnych źródeł energii stosują zaawansowane technologie. NewCold otwiera w Holandii pierwszy magazyn, który będzie całkowicie niezależny od energii z sieci. – Dzięki biofaramie, przetwarzającej biogaz na energię elektryczną oraz panelom fotowoltaicznym, w które wyposażone są wszystkie nasze magazyny, uzyskaliśmy niezależność od sieciowego zasilania – podkreśla Turski.

Dodaje, że zużycie energii w NewCold jest niższe dzięki wypełnieniu przestrzeni magazynu niemal w stu procentach. – Aleje na automatyczne dźwigi są kilkunastokrotnie mniejsze niż w klasycznych magazynach. Wnętrze nie jest oświetlone, a 40-metrowa wysokość zmniejsza powierzchnię dachów w stosunku do pojemności obiektu, co redukuje ekspozycję na promienie słoneczne. To w połączeniu z odpowiedniej grubości izolacją, naszą technologią i wiedzą operacyjną zapewnia zmniejszone zużycie energii. Dobry przykładem udoskonaleń operacyjnych jest system wyładunku naczep, który dokonuje się w 2 minuty – w tak krótkim czasie wszystkie 32 palety trafiają z naczepy do magazynu – podkreśla przedstawiciel NewCold.  

Optymalizację operacji prowadzą także operatorzy logistyczni. Biedronka ma 17 centrów dystrybucyjnych i każde z nich posiada własne mroźnie z własnym źródłem rezerwowym mocy. – Zapotrzebowanie na nią będzie rosło nie tylko z uwagi na mroźnie, ale i na postępującą automatyzację magazynów – zaznacza starszy menedżer ds. logistyki sieci Biedronka Michał Gaweł. 

Emisje będą malały

Przyznaje, że elastyczność cenowa klienta jest znikoma, ale nowe normy nie spowodują np. odwrotu od produktów mrożonych. – Biedronka koncentruje się na minimalizacji kosztów w łańcuchu dostaw, aby nie podnosić cen. W dostawach do sklepów używamy jednego samochodu, a mrożonki i mięso świeże jadą w kontenerze chłodniczym. Nie zmrażamy całej naczepy, ale mniejszą objętość lodówki chłodniczej, w której znajdują się produkty mrożone To oszczędność energii. Współpracujemy np. z New Cold, gdzie stosujemy odbiory własne zapełniając transporty powrotne. Unikamy pustych przejazdów w ok. 70 tys. kursów na dystansie ponad 6 mln km rocznie – podlicza przedstawiciel sieci Biedronka. 

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Do tego spółka poprawia wykorzystanie sprzętu. – Nasz tabor jeździ przez 60 proc. doby. Mamy więcej naczep niż ciągników, które po dojechaniu do centrum logistycznego szybko zmieniają naczepy i wyruszają na trasę. Skracamy w ten sposób czasy przestoju samochodu zwiększając poziom wykorzystania taboru – zapewnia Michał Gaweł. 

Uważa, że jest miejsce na poprawę operacyjną. – Będziemy otwierać kolejne centra dystrybucyjne, dzięki czemu średnia odległość do sklepów będzie malała, zatem będzie malała emisja CO2. Rozwijamy wykorzystanie samochodów w kursach powrotnych ze sklepów doskonaląc przy tym siatkę połączeń. W swojej działalności wykorzystujemy również rozwiązania intermodalne. Co prawda 90 proc. produktów pochodzi od polskich dostawców, ale część z pozostałych 10 proc. trafia do naszej sieci w kontenerach transportem intermodalnym, jak np. wina czy produkty przemysłowe – wymienia starszy menedżer ds. logistyki sieci Biedronka.

Rosnące ceny energii elektrycznej, a zwłaszcza pozyskiwanej z paliw kopalnych, są szczególnie bolesne dla branż energochłonnych, jak np. magazyny mroźnicze. Dyrektor handlowy na Europę Środkowo-Wschodnią NewCold Marcin Turski zapewnia, że pomimo wzrostu kosztów energii logistyka produktów mrożonych nie jest w Polsce zagrożona. – Technologie, które stosujemy w NewCold, pozwalają na zaoszczędzenie nawet 65 proc. energii w magazynie mroźniczym, który jest najbardziej energochłonnym wśród wszystkich typów magazynów. Zatem nie grozi nam, że z półek znikną lody lub mrożone warzywa, które są najzdrowsze – zaznacza Turski. 

Pozostało 86% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Jak branża TSL ma raportować ESG?
Logistyka Kontraktowa
Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich
Logistyka Kontraktowa
Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?
Logistyka Kontraktowa
Redakcja dziennika Rzeczpospolita zaprasza na VI Spotkanie Liderów branży TSL
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy