Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy

Polscy armatorzy szybko tracą rynek przewozów do Skandynawii, wypierani przez zagraniczne firmy z większymi promami i niższymi cenami usług.

Publikacja: 12.01.2025 11:31

Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy

Polferries

Foto: Polferries

Ubiegły rok okazał się niepomyślny dla działających w Polsce przewoźników promowych. Główna trasa ze Świnoujścia do Szwecji zanotowała 10-procentowy spadek przewozów do 9 mln ton, wg wstępnych danych podanych przez Ministerstwo Infrastruktury. 

To złe wieści szczególnie dla polskich armatorów, którzy w ostatnich latach stracili prawie 20 pp. procentowych udziału rynkowego na kluczowej trasie do Ystad. Zagraniczna konkurencja wprowadziła wcześniej duże promy i wypycha PŻM (Unityline) i PŻB (Polferries) z rynku. – Konkurencja zabiera ładunki głównie polskim armatorom, a nie TT Line. Promy konkurencji o długości linii ładunkowej ponad 4 km są bardziej konkurencyjne do naszych 20-letnich promów o linii ładunkowej o średniej długości 1,5 km – wyjaśnia sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Morski
Ceny najmu statków zmaleją
Morski
Siedem wież w Gdańsku już pracuje
Morski
Chiny w europejskich portach: szansa czy pułapka?
Morski
Wśród malejących stawek nadchodzi rewolucja w przewozach morskich
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Morski
Chiński smok rozbudowuje flotę handlową