Świnoujście czeka najazd tirów

Operatorzy promowi spodziewają się, że podwyżki niemieckiego myta zachęcą przewoźników do wykorzystania drogi ekspresowej S3 oraz terminalu promowego w Świnoujściu.

Publikacja: 24.11.2023 17:07

Terminal promowy w Świnoujściu

Terminal promowy w Świnoujściu

Foto: ZPSiS

Sięgająca 84 proc. podwyżka maut zniechęci do korzystania z niemieckich dróg. – To 200 euro na trasie Czechy-Rostock i spodziewam się wzmożonego ruchu do terminalu w Świnoujściu. Promy odpływają już co 4 godziny – wskazuje prezes Galan Logistics Konrad Gałan. 

Wskazuje, że terminal w Świnoujściu szybciej rośnie od w terminala Rostocku i Trawemunde, a podwyżka myta dodatkowo zachęci przewoźników samochodowych do korzystania ze Świnoujścia. 

Nowy terminal

Na boom przygotowuje się port oraz operatorzy promowi. W październiku ruszył nowy terminal promowy, mogący obsługiwać jednostki o długości do 270 m. Rampa przeładunkowa ma 35 m szerokości i 180 ton nośności. Przebudowano istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Powstała również nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu. Koszt inwestycji sięgnął 185 mln zł, a projekt ma wsparcie z unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.

Czytaj więcej

Politycy o możliwości rozwiązania protestu przewoźników na granicy z Ukrainą

Ze Świnoujścia odpływają do Ystad i Trelleborga promy Unity Line, Polferries i TT Line. – Na ostateczny poziom zainteresowania usługami Polferries wpływa wiele czynników, a same opłaty nakładane na przewoźników drogowych u naszych sąsiadów nie wystarczą do jednoznacznego wskazania skutków. Pod uwagę należy wziąć także wojnę na Ukrainie i jej konsekwencje geopolityczne, ogólnie niestabilną sytuację w branży transportowej i obecną recesję w Skandynawii. W efekcie krótkoterminowo obserwujemy sporą dynamikę wolumenu przewożonych ładunków na większości linii do krajów nordyckich – ocenia rzecznik prasowy PŻB Michał Arciszewski.

Dodaje, że prom budowany we Włoszech planowo uzupełni flotę Polferries na linii Świnoujście-Ystad na przełomie II i III kwartału 2024 roku. Realizowany w polskiej stoczni Program Batory przebiega zgodnie z harmonogramem. Statek dla PŻB zostanie oddany jako trzeci w kolejce. Według planu nastąpi to w 2027 roku – zaznacza Arciszewski. 

Wart 700 mln zł rynek przyciągnął nowego gracza: od przyszłego roku pojawi się Finnlines na własnym nabrzeżu przy Euroterminalu. – Czekamy na termin uruchomienia połączenia, który jest z jakichś powodów odwlekany. Nie znając prawdziwych przyczyn można spekulować, że okres niżu w wymianie towarowej, z jakim mamy niewątpliwie do czynienia, który potrwa wg mnie jeszcze co najmniej pół roku, to nie jest optymalny moment na wprowadzanie nowej jednostki. Bo nie ma zbytnio szans na jej zapełnienie w obecnej sytuacji, poza absolutnymi pikami – tłumaczy Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. 

Nowe drogi

Dobrą wiadomością dla Świnoujścia i jego terminalu jest budowa drogi D11 w Czechach, która połączy ten kraj poprzez drogę ekspresową S3 ze Świnoujściem. – Minister transportu Czech Martin Kupka dotrzymał słowa i pomimo 2-letniego opóźnienia rozpoczął inwestycje w D11. Wykonawcą jest Budimex i jestem przekonany, że sprawnie poprowadzi tę inwestycję – przewiduje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Zakończenie budowy D11 planowane jest na 2027 rok. 

Czytaj więcej

Od poniedziałku całkowita blokada terminala w Medyce

GDDKiA buduje odcinek Troszyn-Świnoujście długości 33 km, który będzie gotowy w przyszłym roku. Także w przyszłym roku oddany do użytku będzie ostatni odcinek S3 w woj. dolnośląskim Bolków-Kamienna Góra długości 16 km. 

W 2022 roku żegluga promowa w Rostocku przetransportowała 17,7 mln ton ładunków, w 2021 roku 18 mln ton, w 2020 roku 15,3 mln ton. Na trasie Rostock-Szwecja w 2022 roku promy przetransportowały 242,8 tys. ciężarówek, na połączeniu z Danią 164,75 tys. i z Finlandią 2,2 tys. Port przeładował nawet pociągi i samochody z Rumunii jadące do Skandynawii. 

W 2022 roku port w Rostock wydłużył dwa nabrzeża, aby mogły przyjmować promy o długości 220 i 250 m. 

Sięgająca 84 proc. podwyżka maut zniechęci do korzystania z niemieckich dróg. – To 200 euro na trasie Czechy-Rostock i spodziewam się wzmożonego ruchu do terminalu w Świnoujściu. Promy odpływają już co 4 godziny – wskazuje prezes Galan Logistics Konrad Gałan. 

Wskazuje, że terminal w Świnoujściu szybciej rośnie od w terminala Rostocku i Trawemunde, a podwyżka myta dodatkowo zachęci przewoźników samochodowych do korzystania ze Świnoujścia. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą