Od poniedziałku całkowita blokada terminala w Medyce

Ostatnie duże przejście graniczne pomiędzy Polską i Ukrainą zostanie zablokowane dla tirów.

Publikacja: 23.11.2023 16:22

Zablokowane przejście graniczne w Medyce 23 XI 2023 roku.

Rafał Mekler

Zablokowane przejście graniczne w Medyce 23 XI 2023 roku.

Foto: Rafał Mekler

Od czwartku 23 listopada polscy przewoźnicy stowarzyszeni w Komitecie Ochrony Przewoźników i Pracodawców Transportu zablokowali od rana do 21.00 dla ciężarówek z ładunkami komercyjnymi przejście Medyce. Taki dzienny protest potrwa do poniedziałku, a od 27 listopada od 7.00 rano protest będzie trwał całodobowo do 3 stycznia 2024 roku. 

To ostatnie duże przejście na granicy polsko-ukraińskiej służące samochodom ciężarowym. Tego samego dnia przejście graniczne w pobliżu Użhorodu zablokowali przewoźnicy słowaccy. Stowarzyszenia Słowackich Przewoźników UNAS prowadzi także rozmowy z przedsiębiorcami węgierskim w sprawie blokad dla ciężarówek terminali granicznych na Węgrzech. Blokowany jest przewóz ładunków komercyjnych (do czterech ciężarówek na godzinę dla każdego kierunku), wojskowej i humanitarne jadą poza kolejnością. Blokada nie dotyczy także autobusów i samochodów osobowych. 

Czytaj więcej

Wielki sukces Świnoujścia

Zarówno polscy jak i słowaccy przedsiębiorcy domagają się równych praw w konkurencji z przewoźnikami z Ukrainy oraz przywrócenia zezwoleń na przewozy komercyjne. Unia Europejska zapewnia, że nie ma mowy o zmianie umowy transportowej pomiędzy UE i Ukrainą. 

Polscy przewoźnicy wskazują, że ukraińska elektroniczna kolejka faworyzuje samochody ukraińskie, które szybciej kierowane są do odpraw. Kierowcy polskich samochodów siedzą w kabinach po blisko 3 tygodnie, gdy ukraińscy kierowcy mogą spędzić czas oczekiwania w domu. – Musimy naszych kierowców zmieniać w kolejce, wracają do domów autobusami. Podobnie mogą autobusem przejechać przez granice kierowcy ukraińscy, których samochody stoją przed polsko-ukraińską granicą. Nikogo nie więzimy, opóźniamy jedynie przejazd ładunków komercyjnych – wyjaśnia jeden z protestujących Jacek Sokół. Podkreśla, że spotkał się w fałszowanymi listami przewozowymi, podającymi transport ładunków wojennych, gdy faktycznie samochód przewoził klocki lego lub węgiel drzewny. 

W Korczowej policja znów zaczęła przeprowadzać tiry autostradą, jadąc pod prąd na terminal całą grupą ciężarówek. – Zanim ktokolwiek z protestujących zorientował się, konwój dojechał na terminal graniczny i ciężarówki szybko wjechały na wagi, zaś radiowóz rozpłynął się we mgle. Takie postępowanie budzi naszą nieufność wobec wojewody oraz policji. Uważamy postępowanie za nielojalne wobec własnych pracodawców. Budzi ono także mieszane uczucia. Członkom protestu ukraińscy przewoźnicy obiecywali tysiąc euro łapówki za przepuszczenie tirów bez kolejki. Odrzucamy takie propozycje, jesteśmy transparentni i chcemy, aby podobne standardy obowiązywały wszystkie strony – podkreśla Jacek Sokół. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy kolejowi szykują się na boom w transporcie na Ukrainę

Przypomina, że gdy wojewoda poprosił o szybsze przepuszczenie tirów stojących przy drodze krajowej i blokujących przejazd mieszkańcom, protestujący zgodzili się na prośbę. 

Od czwartku 23 listopada polscy przewoźnicy stowarzyszeni w Komitecie Ochrony Przewoźników i Pracodawców Transportu zablokowali od rana do 21.00 dla ciężarówek z ładunkami komercyjnymi przejście Medyce. Taki dzienny protest potrwa do poniedziałku, a od 27 listopada od 7.00 rano protest będzie trwał całodobowo do 3 stycznia 2024 roku. 

To ostatnie duże przejście na granicy polsko-ukraińskiej służące samochodom ciężarowym. Tego samego dnia przejście graniczne w pobliżu Użhorodu zablokowali przewoźnicy słowaccy. Stowarzyszenia Słowackich Przewoźników UNAS prowadzi także rozmowy z przedsiębiorcami węgierskim w sprawie blokad dla ciężarówek terminali granicznych na Węgrzech. Blokowany jest przewóz ładunków komercyjnych (do czterech ciężarówek na godzinę dla każdego kierunku), wojskowej i humanitarne jadą poza kolejnością. Blokada nie dotyczy także autobusów i samochodów osobowych. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów