Reklama

Stawki transportowe niskie w całej Europie

Popyt na transport drogowy jest tak niski, że przewoźnicy oferują usługi poniżej kosztów, aby zapewnić sobie niezbędne przychody.

Publikacja: 05.08.2025 19:07

Stawki transportowe niskie w całej Europie

Południowa Obwodnica Warszaw, Wał Miedzeszyński, S2 w 2024 roku

Foto: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Europejski rynek transportu drogowego zmaga się ze zmiennym popytem i niepewną sytuacją gospodarczą na świecie. Niewielki wzrost produkcji w niektórych krajach europejskich nieznacznie podniósł stawki kontraktowe w Europie Zachodniej. W Polsce są nadal niskie z powodu dużej nadpodaży usług transportowych.

Dobrą informacją jest wykazywanie oznaki stabilizacji produkcji, a w fabrykach strefy euro nawet zaczęła rosnąć w czerwcu, liczba nowych zamówień stabilizuje się. Transport drogowy między głównymi gospodarkami (Niemcami, Francją, Polską, Włochami i Hiszpanią) odnotował odbicie od najniższego poziomu z grudnia 2024 roku, jednak tonaż międzynarodowej wymiany między tymi gospodarkami jest niższy w porównaniu z rokiem 2024. 

Czytaj więcej

Krok bliżej do terminala kontenerowego w Świnoujściu

Wskaźniki stawek kontraktowych i spot zbiegły się na poziomie 132,2 w drugim kwartale 2025 r. Referencyjny wskaźnik stawek spot spadł o 2,2 punktu kwartał do kwartału (kw/kw), podczas gdy wskaźnik stawek kontraktowych wzrósł nieznacznie o 1,2 punktu w tym samym okresie, wynika z badania przeprowadzonego przez Upply, Ti oraz IRU. – Zbliżenie się stawek chwilowych i kontraktowych odzwierciedla kruchą równowagę na europejskim rynku przewozów drogowych. Pomimo wczesnych oznak ożywienia, popyt pozostaje umiarkowany, a presja na rynek spot jest zatem niska. Jednocześnie rynek kontraktowy odnotował niewielki wzrost w II kwartale, ale patrząc na historię ostatnich dwóch lat, możemy zauważyć, że wskaźnik pozostał dość stabilny. Biorąc pod uwagę słaby popyt, przewoźnicy mają trudności z przeniesieniem pełnego wzrostu kosztów operacyjnych na klientów. Osłabia to potencjał inwestycyjny, co może prowadzić do trudności z dostępem do niego w momencie wyraźniejszego ożywienia – ostrzega dyrektor zarządzający Upply Thomas Larrieu.

Stawki chwilowe spadają drugi kwartał z rzędu i znajdują się na najniższym poziomie od końca 2023 roku, co odzwierciedla słabszy popyt konsumpcyjny. Podczas gdy wzrost sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych i produkcja żywności nadal rosną, ogólne nastroje w handlu detalicznym słabną. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Daleka droga do wypłaty odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek

Wskaźniki konsumenckie poprawiają się w całej Europie, a wydatki mogą wzrosnąć i wywrzeć presję na wzrost stóp w średnim okresie, zatem możliwe, że kryzys w handlu detalicznym nie utrzyma się. – Popyt w Europie wydaje się odradzać, szczególnie w sektorze wytwórczym, podczas gdy popyt konsumpcyjny jest nadal dość słaby. W stosunkowo stabilnym otoczeniu kosztowym, prawdopodobnie doprowadzi to do stopniowego wzrostu stawek kontraktowych. Jednak wraz ze spadkiem wzrostu stawek chwilowych, mogą pojawić się możliwości uzyskania niższych stawek poza kontraktami w drugiej połowie roku – przypuszcza dyrektor handlowy Ti Michael Clover. 

Europejski rynek transportu drogowego zmaga się ze zmiennym popytem i niepewną sytuacją gospodarczą na świecie. Niewielki wzrost produkcji w niektórych krajach europejskich nieznacznie podniósł stawki kontraktowe w Europie Zachodniej. W Polsce są nadal niskie z powodu dużej nadpodaży usług transportowych.

Dobrą informacją jest wykazywanie oznaki stabilizacji produkcji, a w fabrykach strefy euro nawet zaczęła rosnąć w czerwcu, liczba nowych zamówień stabilizuje się. Transport drogowy między głównymi gospodarkami (Niemcami, Francją, Polską, Włochami i Hiszpanią) odnotował odbicie od najniższego poziomu z grudnia 2024 roku, jednak tonaż międzynarodowej wymiany między tymi gospodarkami jest niższy w porównaniu z rokiem 2024. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Daleka droga do wypłaty odszkodowań za zmowę cenową producentów ciężarówek
Drogowy
Wielton będzie montował Jelcze
Drogowy
Tata zaproponowała gotówkę za Iveco
Drogowy
Mali i duzi przewoźnicy nie kupują samochodów
Drogowy
Tachografy wprowadzane na raty
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama