Wielki sukces Świnoujścia

Drugi w kraju głębokowodny terminal kontenerowy zwiększy bezpieczeństwo Polski, a spedytorom zapewni możliwość wyboru, wyższą jakość usług i ich niższe ceny.

Publikacja: 22.11.2023 22:45

Wielki sukces Świnoujścia

ZMPSiŚ

Foto: ZMPSiŚ

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało zgodę rządu na dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. - Inwestycja to impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski! – podkreślił wiceminister. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że podpisze umowę do końca roku. 

Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Docelowo terminal będzie w stanie przeładować do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Czytaj więcej

Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

Będzie powiązany z krajową siecią kolejową a także drogową i poprzez węzeł Łunowo. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu. 

Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności, uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy kolejowi szykują się na boom w transporcie na Ukrainę

QTerminals jest operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia offshore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie. – Inwestor z Kataru jest powiązany z Chinami, dla których po problemach w Hamburgu, gdzie ograniczono ich udział i pozostawieniu BCT w filipińskich rękach, to okazja mocnego wejścia na Bałtyk. Znalezienie dużego dalekowschodniego armatora zabezpieczającego stały serwis nie powinno sprawić kłopotu – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

DEME jest wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. 

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało zgodę rządu na dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. - Inwestycja to impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski! – podkreślił wiceminister. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że podpisze umowę do końca roku. 

Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Docelowo terminal będzie w stanie przeładować do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Morski
Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Morski
To był dobry rok dla portów morskich
Morski
Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia
Morski
W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Morski
Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej