Wielki sukces Świnoujścia

Drugi w kraju głębokowodny terminal kontenerowy zwiększy bezpieczeństwo Polski, a spedytorom zapewni możliwość wyboru, wyższą jakość usług i ich niższe ceny.

Publikacja: 22.11.2023 22:45

Wielki sukces Świnoujścia

ZMPSiŚ

Foto: ZMPSiŚ

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało zgodę rządu na dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. - Inwestycja to impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski! – podkreślił wiceminister. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że podpisze umowę do końca roku. 

Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Docelowo terminal będzie w stanie przeładować do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Czytaj więcej

Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

Będzie powiązany z krajową siecią kolejową a także drogową i poprzez węzeł Łunowo. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu. 

Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się do przeprowadzenia działań na rzecz lokalnej społeczności, uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy kolejowi szykują się na boom w transporcie na Ukrainę

QTerminals jest operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia offshore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie. – Inwestor z Kataru jest powiązany z Chinami, dla których po problemach w Hamburgu, gdzie ograniczono ich udział i pozostawieniu BCT w filipińskich rękach, to okazja mocnego wejścia na Bałtyk. Znalezienie dużego dalekowschodniego armatora zabezpieczającego stały serwis nie powinno sprawić kłopotu – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

DEME jest wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. 

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało zgodę rządu na dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. - Inwestycja to impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski! – podkreślił wiceminister. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że podpisze umowę do końca roku. 

Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Docelowo terminal będzie w stanie przeładować do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.

Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze