Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk potwierdził, że konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało zgodę rządu na dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. - Inwestycja to impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski! – podkreślił wiceminister. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że podpisze umowę do końca roku.
Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Docelowo terminal będzie w stanie przeładować do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028.
Czytaj więcej
Duński DFDS przejmuje polskie operacje tureckiej firmy Ekol, umacniając się w logistyce kontraktowej.
Będzie powiązany z krajową siecią kolejową a także drogową i poprzez węzeł Łunowo. W maju 2023 Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Szczecinie i Świnoujściu.
Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.