Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

Duński DFDS przejmuje polskie operacje tureckiej firmy Ekol, umacniając się w logistyce kontraktowej.

Publikacja: 22.11.2023 21:18

Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

DFDS

Foto: DFDS

Ogłoszone latem 2022 roku przejęcie działu przewozów międzynarodowych Ekol przez DFDS nieoczekiwanie objęło także polską spółkę tureckiego koncernu logistycznego. Przejęcie jest wynikiem zmiany strategii w tureckiej centrali. Polski oddział dysponuje magazynami o powierzchni 50 tys. m kw. i jest zyskowny. DFDS dysponuje magazynem pod Poznaniem oraz bazą ciężarówek pod Szubinem, co jest wynikiem przejęcia na początku 2021 roku holenderskiej spółki HSF Logistics, specjalizującej się w transporcie chłodniczym. 

Rok wcześniej DFDS przejął dział promowy Ekol, operujący na Morzu Śródziemnym. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy kolejowi szykują się na boom w transporcie na Ukrainę

To już kolejna duża zmiana w branży TSL po bankructwie sieci Pall-Ex na początku listopada. – W nadchodzącym roku należy się spodziewać przejęć w TSL przynajmniej z dwóch przyczyn: część firm nie radzi sobie zbyt dobrze na obecnie trudnym rynku pełnym wyzwań, dlatego będą do „nabycia” w zapewne bardzo atrakcyjnej cenie – są gracze rynkowi czekający na takie okazje, aby kupić w dobrej cenie – zapewnia dyrektor zarządzający IPP Poland Tomasz Sączek.

Przejęcia, przejęcia…

Natomiast dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert Grzegorz Lichocik zauważa, że wejście na rynek polski, który jest dość mocno opanowany przez głównych graczy, z usługami drobnicowymi jest z pewnością trudny i wymaga sporych inwestycji, zarówno w samą sieć, ale również i w kompetencje.

Wskazuje, że na rynku krajowym dominują firmy, które swój rozwój tworzą od początku lat 90-tych jak DB Schenker (wtedy jako Spedpol), Raben czy Rohlig Suus. – Przejęcia w tej grupie firm („szczupaków” wg nomenklatury zaproponowanej przez prof. Wojciecha Paprockiego, Piotra Szretera i Grzegorza Lichocika w artykule w Rzeczpospolitej z dnia 17.08.2023) są na tyle spektakularne, że praktycznie co roku wpływają na zmiany pozycji wśród największych firm. Przejęcie Panalpiny przez DSV, Ceva przez Gefco wyraźnie poprawiło pozycję tych firm w Polsce – wskazuje Lichocik. 

Czytaj więcej

Europarlamentarzyści za ostrym ograniczeniem CO2

Zaznacza jednak, że niektórzy z europejskich graczy (już całkiem dobrze znanych w Polsce), nie osiągnęło oczekiwanej skali rozwoju, a zatem decydenci postanowili przyspieszyć ich rozwój organiczny, wzmacniając te struktury poprzez zakup firm o polskim rodowodzie. – Działający w Polsce od ponad 20 lat Geodis (będący częścią francuskiego operatora kolejowego SNCF), zdecydował się na kupno w 2021 roku Pekaes SA dzięki czemu firma mogła przekroczyć w 2022 roku ponad 2,2 mld zł obrotu. Inna francuska firma ID Logistics wiosną tego roku (2023) przejęła polską rodzinną firmę Spedimex, tym samym wzmocniła swoje operacje w logistyce kontraktowej nabywając firmę, która oprócz usług magazynowych, zbudowała również krajową sieć drobnicową – wymienia dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert. 

Duża skala działania

Tłumaczy, że te konsolidacje mają na celu zapewnienie odpowiedniej struktury do wzmocnienia pozycji firmy na rynku i osiągnięcia na tyle dużej skali działania, aby uzyskać wzrost efektywności pozwalający nie tylko przetrwać okres dekoniunktury, ale również przygotować organizację do dalszej rywalizacji na rynkach europejskich i globalnych. – Polska będąca jednym z największych rynków Europy ma szansę w niedalekiej przyszłości przejąć również część produkcji wynikającej z dywersyfikacji ryzyka związanego z łańcuchami dostaw. Zarówno pandemia jak wojna w Ukrainie skutecznie wpłynęły na utratę bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Zatem posiadanie dodatkowego miejsca produkcji w bezpiecznej Europie i zmniejszenie kosztów transportowych, może skutecznie rekompensować wyższe koszty produkcji. Niewątpliwie jedną z głównych przeszkód do lokowania produkcji w Polsce mogą być wysokie koszty energii, a co za tym idzie również ślad węglowy – zaznacza Lichocik. 

Ogłoszone latem 2022 roku przejęcie działu przewozów międzynarodowych Ekol przez DFDS nieoczekiwanie objęło także polską spółkę tureckiego koncernu logistycznego. Przejęcie jest wynikiem zmiany strategii w tureckiej centrali. Polski oddział dysponuje magazynami o powierzchni 50 tys. m kw. i jest zyskowny. DFDS dysponuje magazynem pod Poznaniem oraz bazą ciężarówek pod Szubinem, co jest wynikiem przejęcia na początku 2021 roku holenderskiej spółki HSF Logistics, specjalizującej się w transporcie chłodniczym. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Firmy
Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Firmy
Orlen Paczka na sprzedaż
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej