Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

Duński DFDS przejmuje polskie operacje tureckiej firmy Ekol, umacniając się w logistyce kontraktowej.

Publikacja: 22.11.2023 21:18

Duńczycy koncentrują w Polsce branżę logistyczną

DFDS

Foto: DFDS

Ogłoszone latem 2022 roku przejęcie działu przewozów międzynarodowych Ekol przez DFDS nieoczekiwanie objęło także polską spółkę tureckiego koncernu logistycznego. Przejęcie jest wynikiem zmiany strategii w tureckiej centrali. Polski oddział dysponuje magazynami o powierzchni 50 tys. m kw. i jest zyskowny. DFDS dysponuje magazynem pod Poznaniem oraz bazą ciężarówek pod Szubinem, co jest wynikiem przejęcia na początku 2021 roku holenderskiej spółki HSF Logistics, specjalizującej się w transporcie chłodniczym. 

Rok wcześniej DFDS przejął dział promowy Ekol, operujący na Morzu Śródziemnym. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy kolejowi szykują się na boom w transporcie na Ukrainę

To już kolejna duża zmiana w branży TSL po bankructwie sieci Pall-Ex na początku listopada. – W nadchodzącym roku należy się spodziewać przejęć w TSL przynajmniej z dwóch przyczyn: część firm nie radzi sobie zbyt dobrze na obecnie trudnym rynku pełnym wyzwań, dlatego będą do „nabycia” w zapewne bardzo atrakcyjnej cenie – są gracze rynkowi czekający na takie okazje, aby kupić w dobrej cenie – zapewnia dyrektor zarządzający IPP Poland Tomasz Sączek.

Przejęcia, przejęcia…

Natomiast dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert Grzegorz Lichocik zauważa, że wejście na rynek polski, który jest dość mocno opanowany przez głównych graczy, z usługami drobnicowymi jest z pewnością trudny i wymaga sporych inwestycji, zarówno w samą sieć, ale również i w kompetencje.

Wskazuje, że na rynku krajowym dominują firmy, które swój rozwój tworzą od początku lat 90-tych jak DB Schenker (wtedy jako Spedpol), Raben czy Rohlig Suus. – Przejęcia w tej grupie firm („szczupaków” wg nomenklatury zaproponowanej przez prof. Wojciecha Paprockiego, Piotra Szretera i Grzegorza Lichocika w artykule w Rzeczpospolitej z dnia 17.08.2023) są na tyle spektakularne, że praktycznie co roku wpływają na zmiany pozycji wśród największych firm. Przejęcie Panalpiny przez DSV, Ceva przez Gefco wyraźnie poprawiło pozycję tych firm w Polsce – wskazuje Lichocik. 

Czytaj więcej

Europarlamentarzyści za ostrym ograniczeniem CO2

Zaznacza jednak, że niektórzy z europejskich graczy (już całkiem dobrze znanych w Polsce), nie osiągnęło oczekiwanej skali rozwoju, a zatem decydenci postanowili przyspieszyć ich rozwój organiczny, wzmacniając te struktury poprzez zakup firm o polskim rodowodzie. – Działający w Polsce od ponad 20 lat Geodis (będący częścią francuskiego operatora kolejowego SNCF), zdecydował się na kupno w 2021 roku Pekaes SA dzięki czemu firma mogła przekroczyć w 2022 roku ponad 2,2 mld zł obrotu. Inna francuska firma ID Logistics wiosną tego roku (2023) przejęła polską rodzinną firmę Spedimex, tym samym wzmocniła swoje operacje w logistyce kontraktowej nabywając firmę, która oprócz usług magazynowych, zbudowała również krajową sieć drobnicową – wymienia dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert. 

Duża skala działania

Tłumaczy, że te konsolidacje mają na celu zapewnienie odpowiedniej struktury do wzmocnienia pozycji firmy na rynku i osiągnięcia na tyle dużej skali działania, aby uzyskać wzrost efektywności pozwalający nie tylko przetrwać okres dekoniunktury, ale również przygotować organizację do dalszej rywalizacji na rynkach europejskich i globalnych. – Polska będąca jednym z największych rynków Europy ma szansę w niedalekiej przyszłości przejąć również część produkcji wynikającej z dywersyfikacji ryzyka związanego z łańcuchami dostaw. Zarówno pandemia jak wojna w Ukrainie skutecznie wpłynęły na utratę bezpieczeństwa łańcuchów dostaw. Zatem posiadanie dodatkowego miejsca produkcji w bezpiecznej Europie i zmniejszenie kosztów transportowych, może skutecznie rekompensować wyższe koszty produkcji. Niewątpliwie jedną z głównych przeszkód do lokowania produkcji w Polsce mogą być wysokie koszty energii, a co za tym idzie również ślad węglowy – zaznacza Lichocik. 

Ogłoszone latem 2022 roku przejęcie działu przewozów międzynarodowych Ekol przez DFDS nieoczekiwanie objęło także polską spółkę tureckiego koncernu logistycznego. Przejęcie jest wynikiem zmiany strategii w tureckiej centrali. Polski oddział dysponuje magazynami o powierzchni 50 tys. m kw. i jest zyskowny. DFDS dysponuje magazynem pod Poznaniem oraz bazą ciężarówek pod Szubinem, co jest wynikiem przejęcia na początku 2021 roku holenderskiej spółki HSF Logistics, specjalizującej się w transporcie chłodniczym. 

Pozostało 88% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność