Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

Turcy nie sprzedadzą aktywów duńskiej firmie DFDS. W ostatniej chwili wycofali się z umowy.

Publikacja: 02.11.2024 19:08

Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

Ekol Logistics

Foto: Ekol Logistics

Turecka spółka Ekol Logistics poinformowała o „wycofaniu się z procesu przenoszenia międzynarodowego transportu drogowego, lotniczego i morskiego oraz działalności celnej na rzecz DFDS, która trwa już od ponad dwóch lat z powodu nieuczciwych żądań, które są z nią niezgodne naszymi wartościami, zasadami i profesjonalizmem”. 

O co chodzi?

W oświadczeniu skierowanym do swoich pracowników Ekol stwierdził: „W tym procesie przejrzystość, uczciwość i dbanie o długoterminowe interesy naszej firmy to nasza podstawowa zasada.”

Czytaj więcej

Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy

W oświadczeniu w tej sprawie prezes Ekol Logistics Ahmet Musul powiedział: „Dwadzieścia cztery godziny przed zakończeniem przekazania otrzymaliśmy prośbę o obniżkę ceny od prezesa DFDS. Powiedzieliśmy im, że rozwiążemy umowę, jeśli będzie nalegał na zniżkę. To było niewłaściwe, że zwrócili się z taką prośbą – nie chodzi o kwotę, ale o to, żeby zażądać jej w ostatnim dniu – dlatego anulowaliśmy umowę. Jako Ekol będziemy kontynuować naszą działalność z naszymi ośmioma tysiącami pracowników w zintegrowanej formie znanej sprzed umowy” zaznaczył prezes Ekol Logistics. 

DFDS podała w krótkim komunikacie giełdowym z 1 listopada, że „kontraktowe warunki nie zostały spełnione w określonym czasie i DFDS zakończył proces zakupu, a transakcja nie doszła do skutku”. 

Duńska spółka przyznaje w informacji dla akcjonariuszy, że niedoszła do skutku umowa z Ekol Logistics może mieć wpływ na wyniki finansowe firmy. 

Miało być tak pięknie…

W kwietniu obie firmy podały do wiadomości, że DFDS przejmie aktywa promowe i logistykę kontraktową Ekol w Europie. Wartość transakcji miała wynieść 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. 

Ekol Logistics ma silną pozycję na rynku żeglugi promowej na Morzu Śródziemnym. Przejęcie miało zapewnić poprawę rentowności aktywów Ekol, zaś DFDS liczył na rozbudowę oferty transportowej w Europie i bliskiej okolicy.

Korzyści z przejęcia miała odnieść także Turcja, dzięki poprawie skomunikowania z kontynentalną Europą. W kwietniu spółki podawały, że rynek transportowy Turcja-Europa (w 90 proc. należy do transportu drogowego) będzie rósł średnio o około 14 proc. rocznie do 2028 roku. 

Czytaj więcej

Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników

W 2023 roku sieć DFDS osiągnęła przychody w wysokości 3,5 mld DKK i zatrudniała 3700 pracowników. Ze względu na trudne warunki rynkowe, w tym utratę udziału w rynku, marża EBIT Spółki spadła z 4,8% w 2022 roku do 2,5% w 2023 roku. 

Ekol ma 1300 ciężarówek, 3900 przyczep/nadwozi wymiennych i 600 kontenerów. W Europie wynajmuje 26 obiektów o łącznej powierzchni 120 000 m kw. Około 75% to terminale przeładunkowe dla operacji LTL, a pozostała część to magazyny składowe.

Ekol jest jednym z wiodących tureckich operatorów logistycznych. 

Turecka spółka Ekol Logistics poinformowała o „wycofaniu się z procesu przenoszenia międzynarodowego transportu drogowego, lotniczego i morskiego oraz działalności celnej na rzecz DFDS, która trwa już od ponad dwóch lat z powodu nieuczciwych żądań, które są z nią niezgodne naszymi wartościami, zasadami i profesjonalizmem”. 

O co chodzi?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Firmy
Jaki los czeka poczty narodowe?
Firmy
Ciężka logistyka nabiera rozpędu
Firmy
Grupa Raben na ścieżce zakupów
Firmy
Jaka przyszłość poczty?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Firmy
Raben przejął firmę w Holandii
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń