Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

Turcy nie sprzedadzą aktywów duńskiej firmie DFDS. W ostatniej chwili wycofali się z umowy.

Publikacja: 02.11.2024 19:08

Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność

Foto: Ekol Logistics

Turecka spółka Ekol Logistics poinformowała o „wycofaniu się z procesu przenoszenia międzynarodowego transportu drogowego, lotniczego i morskiego oraz działalności celnej na rzecz DFDS, która trwa już od ponad dwóch lat z powodu nieuczciwych żądań, które są z nią niezgodne naszymi wartościami, zasadami i profesjonalizmem”. 

O co chodzi?

W oświadczeniu skierowanym do swoich pracowników Ekol stwierdził: „W tym procesie przejrzystość, uczciwość i dbanie o długoterminowe interesy naszej firmy to nasza podstawowa zasada.”

Czytaj więcej

Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy

W oświadczeniu w tej sprawie prezes Ekol Logistics Ahmet Musul powiedział: „Dwadzieścia cztery godziny przed zakończeniem przekazania otrzymaliśmy prośbę o obniżkę ceny od prezesa DFDS. Powiedzieliśmy im, że rozwiążemy umowę, jeśli będzie nalegał na zniżkę. To było niewłaściwe, że zwrócili się z taką prośbą – nie chodzi o kwotę, ale o to, żeby zażądać jej w ostatnim dniu – dlatego anulowaliśmy umowę. Jako Ekol będziemy kontynuować naszą działalność z naszymi ośmioma tysiącami pracowników w zintegrowanej formie znanej sprzed umowy” zaznaczył prezes Ekol Logistics. 

DFDS podała w krótkim komunikacie giełdowym z 1 listopada, że „kontraktowe warunki nie zostały spełnione w określonym czasie i DFDS zakończył proces zakupu, a transakcja nie doszła do skutku”. 

Duńska spółka przyznaje w informacji dla akcjonariuszy, że niedoszła do skutku umowa z Ekol Logistics może mieć wpływ na wyniki finansowe firmy. 

Miało być tak pięknie…

W kwietniu obie firmy podały do wiadomości, że DFDS przejmie aktywa promowe i logistykę kontraktową Ekol w Europie. Wartość transakcji miała wynieść 1,9 miliarda DKK (1,1 mld zł), co oznacza 7,6x EV/EBITDA. 

Ekol Logistics ma silną pozycję na rynku żeglugi promowej na Morzu Śródziemnym. Przejęcie miało zapewnić poprawę rentowności aktywów Ekol, zaś DFDS liczył na rozbudowę oferty transportowej w Europie i bliskiej okolicy.

Korzyści z przejęcia miała odnieść także Turcja, dzięki poprawie skomunikowania z kontynentalną Europą. W kwietniu spółki podawały, że rynek transportowy Turcja-Europa (w 90 proc. należy do transportu drogowego) będzie rósł średnio o około 14 proc. rocznie do 2028 roku. 

Czytaj więcej

Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników

W 2023 roku sieć DFDS osiągnęła przychody w wysokości 3,5 mld DKK i zatrudniała 3700 pracowników. Ze względu na trudne warunki rynkowe, w tym utratę udziału w rynku, marża EBIT Spółki spadła z 4,8% w 2022 roku do 2,5% w 2023 roku. 

Ekol ma 1300 ciężarówek, 3900 przyczep/nadwozi wymiennych i 600 kontenerów. W Europie wynajmuje 26 obiektów o łącznej powierzchni 120 000 m kw. Około 75% to terminale przeładunkowe dla operacji LTL, a pozostała część to magazyny składowe.

Ekol jest jednym z wiodących tureckich operatorów logistycznych. 

Turecka spółka Ekol Logistics poinformowała o „wycofaniu się z procesu przenoszenia międzynarodowego transportu drogowego, lotniczego i morskiego oraz działalności celnej na rzecz DFDS, która trwa już od ponad dwóch lat z powodu nieuczciwych żądań, które są z nią niezgodne naszymi wartościami, zasadami i profesjonalizmem”. 

O co chodzi?

Pozostało 89% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
GLS w mgnieniu oka podwoił sieć dostaw poza domem