Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy

Przewoźnicy apelują do Ministerstwa Finansów o racjonalizację kontroli pociągów na polsko-ukraińskiej granicy.

Publikacja: 31.10.2024 10:24

Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy

Foto: PKP Cargo

Spedytorzy oraz przewoźnicy kolejowi zaapelowali w liście Polskiej Izby Spedycji i Logistyki do Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów o usprawnienie kontroli na granicy z Ukrainą. Zaproponowali przeniesienie do portów morskich kontroli celnych tych ładunków, które przewożone są tranzytem przez Polskę. – Propozycja przewoźników dotycząca przeniesienia części kontroli do portów morskich nie jest możliwa do spełnienia. Obecnie występuje ryzyko związane z wprowadzaniem na terytorium RP towarów objętych ograniczeniami, zakazami obrotu ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny oraz bezpieczeństwo międzynarodowe, w tym również trwający konflikt zbrojny w Ukrainie – tłumaczy Wydział Prasowy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). 

Wymiana skanera

KAS podkreśla, że „czas trwania odprawy celnej towaru w znacznej mierze zależny jest od sprawnego i szybkiego udostępnienia przewożonego towaru. W szczególności w ruchu kolejowym jest to istotne, z uwagi na konieczność podstawienia wagonu przez przewoźnika, spedytora do odpowiedniego do kontroli miejsca przy rampie wyładunkowej czy w terminalu przeładunkowym”.

Czytaj więcej

Politycy powinni ułatwić delegowanie pracowników

Administracja skarbowa przyznaje, że „drobne uciążliwości dla przewoźników mogą występować jedynie w przejściu kolejowym w Medyce, gdzie przeprowadzana jest modernizacja skanera RTG, co powoduje konieczność zastosowania alternatywnych metod kontroli ze szczególnym uwzględnieniem kontroli fizycznej towaru”.

Przewoźnicy uważają, że działania KAS są niezbędne, ale kontrole na granicy powinny odbywać się tylko w określonym ściśle reżimie czasowym. – Gdy się nie da w wyznaczonym czasie i potrzebna jest większa kontrola, wówczas powinna być ona zarządzana automatycznie (a nie tylko jak dziś sporadycznie) w porcie. Dzięki temu i KAS będzie miał wszystko sprawdzone co musi sprawdzić i przewoźnicy będą mogli przejeżdżać rozkładowo przez granicę i nikt nie będzie zarzucał Polsce braku koordynacji działań – wskazuje Marketing&Development Manager PCC Intermodal Monika Konsor-Fąferek. 

Dodaje, że przy braku infrastruktury warto wykorzystać dostępne środki i narzędzia by zaradzić problemom doraźnie, przynajmniej do czasu aż będzie wymieniony skaner i na granicy pojawi się infrastruktura umożliwiająca rewizje i inne czynności, wymagające dłuższego czasu działania. 

KAS zauważa, że pomimo prowadzonych od 1 października 2024 r. prac modernizacyjnych w przejściu kolejowym w Medyce, „średnia liczba odprawianych dziennie wagonów towarowych utrzymuje się na tym podobnym poziomie w poszczególnych miesiącach 2024 r. Przy czym, średnia liczba wagonów odprawionych w ciągu jednego dnia w październiku, zarówno na kierunku wywozowym jak i przywozowym, jest wyższa niż średnia liczba wagonów odprawionych w ciągu jednego dnia na tym przejściu w okresie od stycznia do października 2024 roku”.  

Po co są zakładane plomby?

Przewoźnicy mówią o opóźnieniach w kursowaniu pociągów i rujnowaniu rozkładu jazdy, zaś KAS zapewnia, że na wszystkich przejściach kolejowych ruch odbywa się bez zakłóceń. Dodaje, że pomimo wzrostu natężenia ruchu towarowego i wzrostu liczby przesyłek, a także różnorodnego asortymentu towarów, „każda kontrola odbywa się na podstawie wcześniej przeprowadzonej analizy ryzyka. Podczas kontroli stosujemy niezbędne środki i działania w stosunku do przewoźnika i przewożonego towaru”.

Czytaj więcej

Z Chin do Rumunii przez Polskę

Przewoźnicy zgadzają się z potrzebą prowadzenia kontroli, ale nie pojmują, dlaczego w przypadku ładunków podróżujących w tranzycie, KAS upiera się przy kontrolach. – Jeśli na kontenerze jest założona plomba i kontener z tą samą plombą dojeżdża do portu, to znaczy, że nie został otwarty, czyli nic nie zostało wprowadzone w obrót w Polsce, czy UE – podkreśla Konsor-Fąferek.

Dodatkowo KAS używa wciąż plomb celnych dla produktów wrażliwych (wybranych rolnych). – Założenie do naszych standardowych plomb (HSS - high security seal) jeszcze plomb elektronicznych celnych i sprawdzanie lub zdjęcie plomby elektronicznej w porcie lub nawet HSS celem szczegółowej kontroli ładunku w środku - tam gdzie jest  ku temu infrastruktura to i tak lepsze wyjście niż zapychanie przejścia Medyka/Mościska i uniemożliwianie sprawnego przepływu towaru w ruchu kolejowym rytmicznym/rozkładowym, ze ściśle przypisanymi slotami na konkretne działania – zaznacza przedstawicielka PCC Intermodal. 

Wydział Prasowy KAS zaznacza, że „Służba Celno-Skarbowa jest jedną z kilku służb, wykonujących kontrolę obrotu towarowego. Sposób odprawy oraz czas jej trwania uwarunkowany jest również obowiązkami nałożonymi na inne służby lub inspekcje funkcjonujące na terenie przejść granicznych. Każda z ww. służb ma określony zakres kompetencji i sposób funkcjonowania, wynikający z obowiązujących regulacji prawnych”. 

Spedytorzy oraz przewoźnicy kolejowi zaapelowali w liście Polskiej Izby Spedycji i Logistyki do Departamentu Ceł Ministerstwa Finansów o usprawnienie kontroli na granicy z Ukrainą. Zaproponowali przeniesienie do portów morskich kontroli celnych tych ładunków, które przewożone są tranzytem przez Polskę. – Propozycja przewoźników dotycząca przeniesienia części kontroli do portów morskich nie jest możliwa do spełnienia. Obecnie występuje ryzyko związane z wprowadzaniem na terytorium RP towarów objętych ograniczeniami, zakazami obrotu ze względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny oraz bezpieczeństwo międzynarodowe, w tym również trwający konflikt zbrojny w Ukrainie – tłumaczy Wydział Prasowy Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). 

Pozostało 86% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Przed PKP Cargo najtrudniejszy egzamin