Największe porty na Bałtyku w 2023 roku

Wojna przemeblowała układ sił wśród bałtyckich portów, choć w ubiegłym roku rosyjskie porty odbudowały swoją pozycję.

Publikacja: 06.03.2024 07:50

Największe porty na Bałtyku w 2023 roku

Foto: T. Urbaniak Port Gdynia

Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego porty na Bałtyku przeładowały 489,5 mln ton, o 1,5 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to częściowo wynikiem obsługi ukraińskich ładunków prze porty południowego Bałtyku. Wzrosty zanotowały także rosyjskie porty. 

Pierwsza dziesiątka

Udział trzech największych rosyjskich portów na Bałtyku sięgnął w 2023 roku 46 proc., gdy w 2021 roku wyniósł 47,7 proc., wynika z raportu Actia Forum. Autorki raportu podkreślają, że rosyjskie porty zawdzięczają wzrosty większym przeładunkom suchych towarów masowych, zmalały natomiast przeładunki cieczy. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska proponuje zmiany w umowach transportowych z Ukrainą

Największym portem na Bałtyku w 2023 roku była Ust-Ługa, z wynikiem 112 mln ton (9,3-procentowy spadek), na trzecim miejscu znalazł się Primorsk (63,1 mln ton, wzrost o 10,5 proc.), a na czwartym St. Petersburg (49,6 mln ton, o 27,8 proc. więcej niż w 2022 roku). 

Na drugim miejscu listy największych bałtyckich portów jest Gdańsk, który umocnił pozycję, obsługując 81 mln ton, o 18,7 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Za Gdańskiem uplasował się port w Goteborgu, który obsłużył 36,6 mln ton, co oznacza 10-procentowy spadek, głównie paliw. W tym porcie wzrasta rola kontenerów. 

Zmalały przeładunki także z zespole portów Szczecin-Świnoujście (o 4 proc., do 35.3 mln ton). 

Po raz pierwszy od 60 lat Rostock przekroczył poziom 30 mln przeładowanych ton. Wzrost masy sięgnął 6,6 proc. i wynikał z podwojenia przeładunku paliw. 

Port w Gdyni obsłużył 29,3 mln ton, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Do wzrostu przyczyniły się zwiększone przeładunki zbóż i paliw płynnych. 

Pierwszą dziesiątkę największych na Bałtyku portów zamknęła Ryga. Autorki raportu Actia Forum zaznaczają, że jest to port o największym spadku obrotów, przekraczającym 20 proc. Zmalały o ponad 73 proc przeładunki węgla (w 2022 roku na zlecenie Polski Ryga przeładowała 5 mln ton węgla) i o blisko 30 proc. przeładunki suchych towarów masowych. Port obsłużył 18,8 mln ton. 

Czytaj więcej

Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku

Kontenerowi liderzy

Przeładunki kontenerów na Bałtyku zmalały o niecały procent do 8,4 mln TEU i spadki dotyczyły większości portów, co wynika ze schłodzenia gospodarczego. Największym portem kontenerowym akwenu pozostał Gdańsk z wynikiem 2 050 tys. TEU, co oznacza 1-procentowy spadek. 

Przeładunki w Kłajpedzie były o połowę mniejsze (na tym samym poziomie co w 2022 roku), ale port wydłuża o 57 m nabrzeże i zwiększy sprawność obsługi statków. 

Na trzecim miejscu znalazł się St. Petersburg z wynikiem niemal takim samym jak Kłajpeda. Jest jedyny w zestawieniu z dwucyfrowym wzrostem (ponad 13 proc.). Port obsługiwany jest przez chińskich armatorów i MSC. Pozostałe europejskie linie wycofały się z tego portu po napaści Rosji na Ukrainę.

Wzrost (ponad 3-procentowy) odnotował także Goteborg (do 914 tys. TEU), co zawdzięcza odbiciu w eksporcie. 

Gdynia zajęła piąte miejsce w zestawieniu z wynikiem 873,9 tys. TEU, co oznacza 4,4-procentowy spadek. Autorki raportu Actia Forum tłumaczą to przeniesieniem serwisu CMA-CGM z Gdyni do Gdańska. 

Port w Aarhus zmniejszył przeładunki o 11 proc. do 673,8 tys. TEU. Na kolejnym miejscu znalazł się port HaminaKotka z 2-procentowym spadkiem przeładunków do 617,2 tys. TEU. Porty w Rydze i Helsinkach przeładowały (odpowiednio) 465,4 oraz 45,8 tys. TEU, jednak w przypadku Rygi oznaczało to 1-procentowy wzrost, zaś helsinek 8-procentowy spadek. 

Czytaj więcej

Kurierzy jadą pod wiatr

Pierwszą dziesiątkę zamyka Helsingborg z wynikiem 235 tys. TEU i ponad 12-procentowym spadkiem. 

Żegluga promowa

Z raportu Actia forum wynika, że miniony rok nie był najlepszy dla armatorów promowych. W pierwszej dziesiątce największych portów promowych tylko Gdynia zanotowała wzrost (o skromne 2 proc.). 

Pierwsze miejsce na Bałtyku zajmuje Trelleborg, który obsłużył 827 tys. jednostek transportowych, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wyprzedził Helsinki (643,6 tys., spadek o ponad 8 proc.) i Tallin (551 tys., spadek o 7 proc.). 

Przeładunki w Goteborgu zmalały o blisko 4 proc. do 540 tys. jednostek, zaś w Rostocku i Szczecinie-Świnoujściu o niemal 11 proc. do (odpowiednio) 516 tys. i 459,4 tys. jednostek transportowych. 

Na kolejnym miejscu znalazła się Gdynia z przeładunkiem 324,6 tys. jednostek, przed Kłajpedą (316 tys. i spadek o 1,6 proc.) oraz Ystad (208 tys. i spadek o ponad 13 proc.). Dziesiątkę zamyka Hanko z wynikiem 169,5 tys. jednostek i spadkiem o 12 proc. 

Przeładunki w Gdański zmalały o blisko 26 proc. do 24,6 tys. jednostek. 

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Autorki raportu Actia Forum spodziewają się dalszych zawirowań na rynku portowym spowodowanych wojną. Pod koniec 2024 roku wejdzie w życie embargo na LPG sprowadzany z Rosji. Ten zakaz wpłynie na wielkość przeładunków w portach, podobnie jak zapowiadany wzrost PKB dla wszystkich krajów regionu. 

Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego porty na Bałtyku przeładowały 489,5 mln ton, o 1,5 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to częściowo wynikiem obsługi ukraińskich ładunków prze porty południowego Bałtyku. Wzrosty zanotowały także rosyjskie porty. 

Pierwsza dziesiątka

Pozostało 95% artykułu
Morski
Nieuniknione opóźnienia w dostawach kontenerów
Morski
Trzeci terminal Baltic Hub już ma z górki
Morski
Na oceanach znów drożeją stawki frachtów
Morski
Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Morski
Na morzu konkurencja już wolna, ale stawki nadal wysokie