Reklama

Największe porty na Bałtyku w 2023 roku

Wojna przemeblowała układ sił wśród bałtyckich portów, choć w ubiegłym roku rosyjskie porty odbudowały swoją pozycję.

Publikacja: 06.03.2024 07:50

Największe porty na Bałtyku w 2023 roku

T. Urbaniak Port Gdynia

Foto: T. Urbaniak Port Gdynia

Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego porty na Bałtyku przeładowały 489,5 mln ton, o 1,5 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to częściowo wynikiem obsługi ukraińskich ładunków prze porty południowego Bałtyku. Wzrosty zanotowały także rosyjskie porty. 

Pierwsza dziesiątka

Udział trzech największych rosyjskich portów na Bałtyku sięgnął w 2023 roku 46 proc., gdy w 2021 roku wyniósł 47,7 proc., wynika z raportu Actia Forum. Autorki raportu podkreślają, że rosyjskie porty zawdzięczają wzrosty większym przeładunkom suchych towarów masowych, zmalały natomiast przeładunki cieczy. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska proponuje zmiany w umowach transportowych z Ukrainą

Największym portem na Bałtyku w 2023 roku była Ust-Ługa, z wynikiem 112 mln ton (9,3-procentowy spadek), na trzecim miejscu znalazł się Primorsk (63,1 mln ton, wzrost o 10,5 proc.), a na czwartym St. Petersburg (49,6 mln ton, o 27,8 proc. więcej niż w 2022 roku). 

Na drugim miejscu listy największych bałtyckich portów jest Gdańsk, który umocnił pozycję, obsługując 81 mln ton, o 18,7 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Reklama
Reklama

Za Gdańskiem uplasował się port w Goteborgu, który obsłużył 36,6 mln ton, co oznacza 10-procentowy spadek, głównie paliw. W tym porcie wzrasta rola kontenerów. 

Zmalały przeładunki także z zespole portów Szczecin-Świnoujście (o 4 proc., do 35.3 mln ton). 

Po raz pierwszy od 60 lat Rostock przekroczył poziom 30 mln przeładowanych ton. Wzrost masy sięgnął 6,6 proc. i wynikał z podwojenia przeładunku paliw. 

Port w Gdyni obsłużył 29,3 mln ton, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Do wzrostu przyczyniły się zwiększone przeładunki zbóż i paliw płynnych. 

Pierwszą dziesiątkę największych na Bałtyku portów zamknęła Ryga. Autorki raportu Actia Forum zaznaczają, że jest to port o największym spadku obrotów, przekraczającym 20 proc. Zmalały o ponad 73 proc przeładunki węgla (w 2022 roku na zlecenie Polski Ryga przeładowała 5 mln ton węgla) i o blisko 30 proc. przeładunki suchych towarów masowych. Port obsłużył 18,8 mln ton. 

Czytaj więcej

Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku
Reklama
Reklama

Kontenerowi liderzy

Przeładunki kontenerów na Bałtyku zmalały o niecały procent do 8,4 mln TEU i spadki dotyczyły większości portów, co wynika ze schłodzenia gospodarczego. Największym portem kontenerowym akwenu pozostał Gdańsk z wynikiem 2 050 tys. TEU, co oznacza 1-procentowy spadek. 

Przeładunki w Kłajpedzie były o połowę mniejsze (na tym samym poziomie co w 2022 roku), ale port wydłuża o 57 m nabrzeże i zwiększy sprawność obsługi statków. 

Na trzecim miejscu znalazł się St. Petersburg z wynikiem niemal takim samym jak Kłajpeda. Jest jedyny w zestawieniu z dwucyfrowym wzrostem (ponad 13 proc.). Port obsługiwany jest przez chińskich armatorów i MSC. Pozostałe europejskie linie wycofały się z tego portu po napaści Rosji na Ukrainę.

Wzrost (ponad 3-procentowy) odnotował także Goteborg (do 914 tys. TEU), co zawdzięcza odbiciu w eksporcie. 

Gdynia zajęła piąte miejsce w zestawieniu z wynikiem 873,9 tys. TEU, co oznacza 4,4-procentowy spadek. Autorki raportu Actia Forum tłumaczą to przeniesieniem serwisu CMA-CGM z Gdyni do Gdańska. 

Port w Aarhus zmniejszył przeładunki o 11 proc. do 673,8 tys. TEU. Na kolejnym miejscu znalazł się port HaminaKotka z 2-procentowym spadkiem przeładunków do 617,2 tys. TEU. Porty w Rydze i Helsinkach przeładowały (odpowiednio) 465,4 oraz 45,8 tys. TEU, jednak w przypadku Rygi oznaczało to 1-procentowy wzrost, zaś helsinek 8-procentowy spadek. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kurierzy jadą pod wiatr

Pierwszą dziesiątkę zamyka Helsingborg z wynikiem 235 tys. TEU i ponad 12-procentowym spadkiem. 

Żegluga promowa

Z raportu Actia forum wynika, że miniony rok nie był najlepszy dla armatorów promowych. W pierwszej dziesiątce największych portów promowych tylko Gdynia zanotowała wzrost (o skromne 2 proc.). 

Pierwsze miejsce na Bałtyku zajmuje Trelleborg, który obsłużył 827 tys. jednostek transportowych, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wyprzedził Helsinki (643,6 tys., spadek o ponad 8 proc.) i Tallin (551 tys., spadek o 7 proc.). 

Przeładunki w Goteborgu zmalały o blisko 4 proc. do 540 tys. jednostek, zaś w Rostocku i Szczecinie-Świnoujściu o niemal 11 proc. do (odpowiednio) 516 tys. i 459,4 tys. jednostek transportowych. 

Reklama
Reklama

Na kolejnym miejscu znalazła się Gdynia z przeładunkiem 324,6 tys. jednostek, przed Kłajpedą (316 tys. i spadek o 1,6 proc.) oraz Ystad (208 tys. i spadek o ponad 13 proc.). Dziesiątkę zamyka Hanko z wynikiem 169,5 tys. jednostek i spadkiem o 12 proc. 

Przeładunki w Gdański zmalały o blisko 26 proc. do 24,6 tys. jednostek. 

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Autorki raportu Actia Forum spodziewają się dalszych zawirowań na rynku portowym spowodowanych wojną. Pod koniec 2024 roku wejdzie w życie embargo na LPG sprowadzany z Rosji. Ten zakaz wpłynie na wielkość przeładunków w portach, podobnie jak zapowiadany wzrost PKB dla wszystkich krajów regionu. 

Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego porty na Bałtyku przeładowały 489,5 mln ton, o 1,5 proc. więcej niż w 2022 roku. Jest to częściowo wynikiem obsługi ukraińskich ładunków prze porty południowego Bałtyku. Wzrosty zanotowały także rosyjskie porty. 

Pierwsza dziesiątka

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Morski
Związkowcy mówią "nie" automatyzacji terminali morskich
Morski
Port w Świnoujściu musi szybko znaleźć dzierżawcę terminala kontenerowego
Morski
Zmaleją rekordowe ceny wielkich masowców
Morski
Arktyczna trasa chińskiej elektromobilności
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Morski
Marne perspektywy dla przewoźników ładunków
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama