Kurierzy jadą pod wiatr

Spadek spożycia w Europie odbił się na wynikach Geopost, właściciela kurierskiej firmy DPD.

Publikacja: 05.03.2024 13:11

Kurierzy jadą pod wiatr

Foto: Robert Przybylski

Francuski koncern logistyczny Geopost, który zatrudnia 57 tys. osób, dostarczył 2,1 mld przesyłek, o 0,6 proc. mniej niż w 2022 roku, jednak zamknął 2023 rok z przychodami 15,7 mld euro, o 0,7 proc. większymi od uzyskanych w 2022 roku. 

Zysk operacyjny zmalał o 50,7 proc. 330 mln euro, a nie wliczając jednorazowych zdarzeń zmalał o 22,3 proc. do 635 mln euro. 

Prezes Geopost Yves Delmas tłumaczy wyniki malejącym handlem internetowym, który tylko w Niemczech skurczył się o 12 proc., we Francji o 3 proc i o 2 proc. w Wielkiej Brytanii. Przychody z doręczeń paczek wyniosły 13 mld euro i były o 0,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Obroty we Włoszech wzrosły o 5,7 proc., we Francji o 2,8 proc., w Hiszpanii o 1,6 proc. w Polsce o 1 proc., natomiast w Niemczech zmalały o 5,7 proc., w Wielkiej Brytanii i 3,1 proc., w krajach Beneluksu o 1 proc. 

Prezes Geopost Yves Delmas tłumaczy wyniki malejącym handlem internetowym, który tylko w Niemczech skurczył się o 12 proc. Kolejnym niekorzystnym czynnikiem jest wysoka inflacja, której skutki w pełni przedsiębiorcy odczuli w 2023 roku, gdy wyraźnie wzrosły koszty pracy. – Rosnące obciążenia coraz trudniej przekazać klientom – przyznaje Delmas. W Niemczech DPD zwolni 1400 osób. 

Czytaj więcej

Wyścig poczty do rynku kurierskiego

Delmas wskazuje, że ponad połowa doręczeń odbywa się w kanale B2C, czyli do klientów fizycznych. Wyraźnie rośnie popularność dostaw poza domem, liczba dostarczonych przesyłek w tym kanale powiększyła się w ostatnim roku o 25 proc. – Odbiorcy wybierają zamiast doręczeń do domu dostawy nisko kosztowe, na co jesteśmy przygotowani. Mamy ponad 100 tys. punktów i do tego 19 tys. automatów paczkowych – wskazuje prezes Geopost. Najwięcej punktów odbioru DPD jest w Polsce (25 tys.), we Francji (18 tys.) i w Wielkiej Brytanii (10 tys.). 

W Polsce 66 proc. klientów indywidulanych wybiera dostawy poza domem, gdy z badań Gepost wynika że w Europie jest to 44 proc. klientów. 

Geopost uzyskuje główne przychody w Wielkiej Brytanii (15,1 proc. obrotu), we Francji (14,4 proc.), w Niemczech (13,5 proc.), we Włoszech (12,2 proc.), a na pozostałe kraje przypada 28,1 proc. Brakujące 16,7 proc. przychodów koncernu pochodzi z firmy usługowej Asendia. 

Dostawy międzynarodowe będą jednym z filarów wzrostu. Geopost ma 20 proc. tego rynku w Europie i jest liderem w zdefiniowanych czasowo dostawach zagranicznych. W tym segmencie koncern zanotował 4 proc. wzrostu w stosunku do 2022 roku, a poza Europą o 8 proc., m.in. wchodząc na rynek argentyński.

Drugi filar to dostawy żywności, które przyniosły w ub.r. 700 mln euro przychodów przy dostawie 8,5 mln przesyłek z żywnością świeżą i mrożoną. – Jesteśmy jedną z niewielu firm mających dostawy świeżych produktów – podkreśla Delmas. Firma działa m.in. we Francji, Hiszpanii, Beneluksie, Włoszech, Portugalii, Polsce i na Litwie. Jednak Geopost zainteresowany jest dostawami pojazdami 4-kołowymi, a nie rowerami lub skuterami, ponieważ ten rynek jest niestabilny legislacyjnie i mało perspektywiczny w uwagi na ewolucję rynku pracy.

Czytaj więcej

Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Ubiegłoroczne inwestycje były mniejsze (o 46 proc.) niż w 2022 roku i wyniosły 667 mln euro. Prezes zapowiada, że tegoroczne inwestycje kapitałowe będą na podobnym poziomie ok. 400 mln euro. Firma przygotowana jest także na przejęcia, ale czas i wielkość zależą od sytuacji. 

Do tego Geopost zainwestował 51 mln euro w dekarbonizację dostaw i do tego 22 mln euro wyniosły inwestycje kapitałowe. Geopost ma 9 tys. pojazdów niskoemisyjnych co stanowi 12,5proc. floty. Liniowe auta pokonały 13,3 proc. kilometrów bez emisji CO2. 

Francuski koncern logistyczny Geopost, który zatrudnia 57 tys. osób, dostarczył 2,1 mld przesyłek, o 0,6 proc. mniej niż w 2022 roku, jednak zamknął 2023 rok z przychodami 15,7 mld euro, o 0,7 proc. większymi od uzyskanych w 2022 roku. 

Zysk operacyjny zmalał o 50,7 proc. 330 mln euro, a nie wliczając jednorazowych zdarzeń zmalał o 22,3 proc. do 635 mln euro. 

Pozostało 91% artykułu
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost