Protest inspektorów spowodował opublikowanie prze GITD komunikatu, w którym instytucja zaznacza, że „Kierownictwo GITD za konieczne uważa również przygotowanie projektów ustaw dotyczących zmiany struktur w tym odzespolenia WITD oraz zmiany statusu inspektora na funkcjonariusza służb mundurowych.”
W komunikacie GITD dodano, że „obecne kierownictwo Inspekcji oraz Ministerstwa Infrastruktury jako pierwsze od wielu lat podjęło wysiłek, aby wprowadzić je w życie. Prace nad niezbędnymi zmianami przepisów ustaw oraz nad ustawą o inspekcji transportu drogowego ruszyły i konkretne propozycje Ministerstwa Infrastruktury będą konsultowane zarówno przez przewoźników jak i przedstawicieli inspektorów.”
Czytaj więcej
Klucz do rozwiązania problemów polskich rolników z ukraińskim zbożem leży w ręku celników i branży transportowej.
Przewodnicząca Rady Krajowej Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska zaznacza, że komunikat GITD nie oznacza końca protestów. – Poszczególne Zakładowe Organizacje Związkowe ZZITD (mamy 17 pracodawców = 16 WITD + 1 GITD) kończą procedurę rokowań w otwartych sporach zbiorowych, a następnie ogłaszają (bądź już to zrobiły) inną niż strajk akcję protestacyjną. Zaczynamy etap mediacji – wyjaśnia Cyprowska.
Podkreśla, że inspektorzy oczekują jednoznacznej deklaracji koalicji rządzącej: czy Inspekcja Transportu Drogowego ma być służbą mundurową czy służbą cywilną? – Nie oczekujemy zmian jutro, za dwa dni. Oczekujemy natomiast złożonej na piśmie deklaracji, ale rządzących, że zmiany te faktycznie nastąpią. Powołanie zarządzeniem z dnia 28 lutego 2024 przez Ministra Infrastruktury Zespołu do opracowania projektu ustawy uwzględniającej kierunki rozwoju Inspekcji Transportu Drogowego, odczytujemy, jako pierwszy, długo wyczekiwany i poważny krok w lepszą, inspekcyjną przyszłość – stwierdza przewodnicząca związku.