Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Kierownictwo GITD zapewnia, że konieczne jest przygotowanie projektów ustaw dotyczących zmiany struktur służby oraz zmiany statusu inspektora.

Publikacja: 02.03.2024 20:04

Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Foto: GITD

Protest inspektorów spowodował opublikowanie prze GITD komunikatu, w którym instytucja zaznacza, że „Kierownictwo GITD za konieczne uważa również przygotowanie projektów ustaw dotyczących zmiany struktur w tym odzespolenia WITD oraz zmiany statusu inspektora na funkcjonariusza służb mundurowych.”

W komunikacie GITD dodano, że „obecne kierownictwo Inspekcji oraz Ministerstwa Infrastruktury jako pierwsze od wielu lat podjęło wysiłek, aby wprowadzić je w życie. Prace nad niezbędnymi zmianami przepisów ustaw oraz nad ustawą o inspekcji transportu drogowego ruszyły i konkretne propozycje Ministerstwa Infrastruktury będą konsultowane zarówno przez przewoźników jak i przedstawicieli inspektorów.” 

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Przewodnicząca Rady Krajowej Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska zaznacza, że komunikat GITD nie oznacza końca protestów. – Poszczególne Zakładowe Organizacje Związkowe ZZITD (mamy 17 pracodawców = 16 WITD + 1 GITD) kończą procedurę rokowań w otwartych sporach zbiorowych, a następnie ogłaszają (bądź już to zrobiły) inną niż strajk akcję protestacyjną. Zaczynamy etap mediacji – wyjaśnia Cyprowska. 

Podkreśla, że inspektorzy oczekują jednoznacznej deklaracji koalicji rządzącej: czy Inspekcja Transportu Drogowego ma być służbą mundurową czy służbą cywilną? – Nie oczekujemy zmian jutro, za dwa dni. Oczekujemy natomiast złożonej na piśmie deklaracji, ale rządzących, że zmiany te faktycznie nastąpią. Powołanie zarządzeniem z dnia 28 lutego 2024 przez Ministra Infrastruktury Zespołu do opracowania projektu ustawy uwzględniającej kierunki rozwoju Inspekcji Transportu Drogowego, odczytujemy, jako pierwszy, długo wyczekiwany i poważny krok w lepszą, inspekcyjną przyszłość – stwierdza przewodnicząca związku. 

Protest inspektorów polegał na kontroli przede wszystkim samochodów polskich, co wzbudziło protesty lokalnych przedsiębiorców. W pierwszych 50 dniach roku zagraniczne auta stanowiły 22 proc skontrolowanych, gdy w ostatnich latach sięgał 50 proc.  

GITD podkreśla w komunikacie, że „Kierownictwo GITD po przeprowadzeniu szeregu analiz i audytów wprowadziło zmiany organizacyjne mające na celu optymalizację procesów oraz usprawnienie funkcjonowania ITD, które doprowadzą w niedalekiej przyszłości do zwiększenia efektywności prowadzonych kontroli.”

Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego w pierwszych dwóch miesiącach przeprowadziły 2640 kontroli przewoźników drogowych z Ukrainy, o 34 % więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

Również inspektorzy Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej GITD, zwiększyli liczbę takich kontroli. W okresie dwóch miesięcy tego roku było ich 621 a w tym 605 kontroli samochodów z ukraińską tablicą rejestracyjną, gdy rok wcześniej odnotowano w sumie 347 kontroli z czego 306 dotyczyło przewoźników z Ukrainy. 

Inspekcja Transportu Drogowego jest również inicjatorem skoordynowanych działań kontrolnych wykonywanych wspólnie z Policją, Krajową Administracją Skarbową oraz Strażą Graniczną, które prowadzone są w systemie 24h na wyznaczonych na terenie całego kraju punktach. Działania służb skoncentrowane są na kontrolach wyłącznie przewoźników spoza UE. Sprawdzane jest m.in. respektowanie umów i przepisów międzynarodowych. 

Czytaj więcej

Ważą się losy ustawy o mobilizacji

Na stronach internetowych GITD i WITD uruchomiono w widocznym miejscu anonimowy formularz zgłoszeniowy wykonywania kabotażu przez przewoźników z krajów trzecich. Dodatkowo wszystkie Inspektoraty założyły infolinie, jednak „zainteresowanie to formą kontaktu jest znikome”, przyznaje GITD w komunikacie. 

Protest inspektorów spowodował opublikowanie prze GITD komunikatu, w którym instytucja zaznacza, że „Kierownictwo GITD za konieczne uważa również przygotowanie projektów ustaw dotyczących zmiany struktur w tym odzespolenia WITD oraz zmiany statusu inspektora na funkcjonariusza służb mundurowych.”

W komunikacie GITD dodano, że „obecne kierownictwo Inspekcji oraz Ministerstwa Infrastruktury jako pierwsze od wielu lat podjęło wysiłek, aby wprowadzić je w życie. Prace nad niezbędnymi zmianami przepisów ustaw oraz nad ustawą o inspekcji transportu drogowego ruszyły i konkretne propozycje Ministerstwa Infrastruktury będą konsultowane zarówno przez przewoźników jak i przedstawicieli inspektorów.” 

Pozostało 83% artykułu
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników
Krajowe
Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?
Krajowe
Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek
Krajowe
Jak kontrolować przewozy kabotażowe?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca