Długie zestawy w sejmowej poczekalni

Jest gotowy projekt ustawy dopuszczającej na polskich drogach próby długich zestawów, ale nie ma pewności, kiedy zajmie się nim Sejm.

Publikacja: 05.06.2025 08:27

Przeprowadzone w 2017 roku próby między polskimi fabrykami VW wykazały, że  długie zestawy mogą bez

Przeprowadzone w 2017 roku próby między polskimi fabrykami VW wykazały, że długie zestawy mogą bez przeszkód korzystać z istniejących dróg.

Foto: VW Poznań

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmianę ustawy - Prawo o ruchu drogowym (UD17). Projekt przewiduje m.in. umożliwienie w ramach programu pilotażowego poruszania się po drogach publicznych pojazdów EMS (Europejski System Modułowy) oraz naczep kurtynowych o zwiększonej długości powierzchni ładunkowej do 14,9 m (w miejsce standardowych 13,6 m). „Planuje się, że ruch takich pojazdów będzie mógł odbywać się bez zezwolenia, przez określony czas, pod warunkiem, że pojazd ten będzie uczestniczył w programie pilotażowym mającym na celu przeprowadzenie prac badawczych nad zwiększeniem efektywności transportu oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych” wyjaśnia rzeczniczka resortu Anna Szumańska. 

Harmonogram prac nie jest znany

Dodaje, że w procedowanym projekcie będzie zawarte upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw transportu do wydania aktu wykonawczego określającego m.in. parametry techniczne i konfigurację dopuszczanych do ruchu pojazdów nienormatywnych oraz trasy lub kategorie dróg, po których pojazdy objęte programem pilotażowym będą mogą się przemieszczać. „Oznacza to, że określenie parametrów technicznych ww. pojazdów i tras w rozporządzeniu nastąpi po uchwaleniu ustawy przez Sejm RP i wejściu jej w życie” przyznaje rzeczniczka.

Czytaj więcej

InPost ściga się na automaty paczkowe w Wielkiej Brytanii

Zatem nie ma pewności, kiedy prośby spedytorów o dopuszczenie do ruchu większych ciężarówek zostaną spełnione. Za większymi zestawami są także przewoźnicy obsługujący terminale kontenerowe morskich portów oraz rynki skandynawskie, gdzie długie zestawy użytkowane są od wielu lat. 

W Niemczech, Beneluksie, Czechach takie zastawy jeżdżą od lat po wybranych drogach. Mowa o pojazdach mierzących 25,25 m długości. Brakuje natomiast regulacji unijnych, które dopuściłyby do ruchu międzynarodowego takie zestawy. 

W UE nastąpił pat, procedowanie dyrektywie Rady 96/53/WE postępuje powoli, a wątpliwości co do zasadności zmian mają kolejarze oraz drogowcy. Koleje obawiają się wzmocnienia samochodowej konkurencji, zaś administracje drogowe nie chcą się zgodzić na zwiększenie dopuszczalnej masy zestawów, obawiając się zniszczenia dróg przez ciężkie pojazdy. 

Nie ma bowiem jasności czy pociągi drogowe mierzące 25,25 m mają mieć 40 ton dmc (jak chcą Niemcy) czy 60 ton jak to jest w Holandii lub Skandynawii. Nawet w przypadku większej masy, obciążenie każdej z osi nie będzie większe niż w typowym, obecnie używanym zestawie.

Naciski osi

W tej samej unijnej regulacji zawarte są także zapisy definiujące wymiary i masy elektrycznych ciężarówek. Z nimi jest jeszcze większy kłopot, bowiem ciężkie akumulatory powodują przekroczenie obecnego limitu nacisku osi napędowej. W projektowane w dyrektywie Rady 96/53/WE zmiany polegają na podniesieniu o dodatkową 1 tonę nacisku na oś napędową dla pojazdów bezemisyjnych, tj. z 11,5 ton do 12,5 ton. 

Czytaj więcej

Branża spożywcza rozbudowuje magazyny

Wyższa wartość jest bliska 13 tonom jakie były dopuszczone na oś we Francji i Włoszech, ale dalekie do 10 ton, jakie były standardem w Niemczech. Właśnie porozumienie tych krajów dało obecny standard 11,5 tony na oś. 

Z rosnących obciążeń dróg nie jest zadowolone Ministerstwo Infrastruktury. Resort wskazuje, że wiele istniejących odcinków dróg krajowych wciąż oczekuje na dostosowanie do nacisku na oś 11,5 t, bowiem drogi krajowe były budowane z uwzględnieniem przepisów zakładających 10 ton na pojedynczą oś napędową. 

Resort przygotował Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku, którego jednym z głównych celów jest zapewnienie utrzymania strukturalnego istniejącej sieci dróg krajowych pod kątem dostosowania odcinków do wymaganych przepisami parametrów, w tym parametru nośności. Program wszedł w życie w 2023 roku, a efektem jego realizacji w perspektywie do 2030 roku ma być m.in. 2500 km łącznej długości przebudowanych dróg krajowych oraz 60 proc. udział dróg krajowych dostosowanych do nacisku 11,5 t/oś.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje zmianę ustawy - Prawo o ruchu drogowym (UD17). Projekt przewiduje m.in. umożliwienie w ramach programu pilotażowego poruszania się po drogach publicznych pojazdów EMS (Europejski System Modułowy) oraz naczep kurtynowych o zwiększonej długości powierzchni ładunkowej do 14,9 m (w miejsce standardowych 13,6 m). „Planuje się, że ruch takich pojazdów będzie mógł odbywać się bez zezwolenia, przez określony czas, pod warunkiem, że pojazd ten będzie uczestniczył w programie pilotażowym mającym na celu przeprowadzenie prac badawczych nad zwiększeniem efektywności transportu oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych” wyjaśnia rzeczniczka resortu Anna Szumańska. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Od dzisiaj przewoźnicy mogą ubiegać się o dopłaty do e-ciężarówek
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Krajowe
Publiczne przewozy autobusowe przejmą marszałkowie
Krajowe
Jesienią ruszą dopłaty do wymiany tachografów
Krajowe
Czy od przyszłego roku niższe koszty dla przewoźników ?
Krajowe
Niemcy już nie mówią o wycofaniu ze sprzedaży silników spalinowych