Wyścig poczty do rynku kurierskiego

Poczta Polska nadrabia operacyjne zaległości i kończy tworzyć nową sieć logistyczną, która pozwoli zwiększyć atrakcyjność oferty i wyjść na prostą.

Publikacja: 04.03.2024 10:13

Wyścig poczty do rynku kurierskiego

Foto: materiały prasowe

Związki zawodowe Poczty Polskiej w piśmie skierowanym do Sejmu zgłosiły poprawkę polegającą na zmianie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa przeznaczonego na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w roku 2025 z 1 244 mln zł na 1 522 mln zł. Posłowie pochylą się 5 marca nad projektem ustawy prawo pocztowe i rekompensatą dla Poczty Polskiej strat z tytułu pełnienia roli operatora wyznaczonego i realizacji powierzonych jej przez państwo usług powszechnych. Operator musi utrzymywać 7600 placówek, z których ok. 80 proc. jest trwale nierentowna, gdy inne firmy nie mają takich obowiązków. 

Równolegle spółka walczy o rynek kurierski i modernizuje zaplecze logistyczne, tworząc za 350 mln zł nowe sortownie w ramach projektu Architektura Sieci Logistycznej. – To milowy krok dla poprawy istotnych z punktu widzenia klienta wskaźników, takich jak terminowość doręczania przesyłek. Projekt umożliwia płynną transformację sieci logistycznej, przystosowanej głównie do obsługi listów, do sieci docelowej dla przesyłek kurierskich, ekspresowych, paczkowych i e-commerce – podkreśla wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony. 

Czytaj więcej

Rekordowy rok dla Daimler Truck

Nowe sortery

Zaznacza, że nowoczesne sortery zostały oddane do użytku w 2023 roku w sortowniach we Wrocławiu, Lublinie i Lisim Ogonie k. Bydgoszczy. – Maszyny pozwalają na automatyczny odczyt nie tylko zestandaryzowanych etykiet adresowych, ale także przesyłek międzynarodowych, które często mają niestandardowy układ danych adresowych. Urządzenia są „szyte na miarę” i dostosowane do potrzeb użytkowych Poczty Polskiej, jak również wielkości i potencjału poszczególnych sortowni. Innowacyjność rozwiązania pozwoli na uniwersalizm i obsługę różnej wielkości przesyłek i automatyzacji procesu odczytywania kodów. Wydajność operacyjna urządzeń pozwala na posortowanie od 7 do 9 tys. przesyłek na godzinę – wskazuje wiceprezes PP.

Przypomina, że w 2022 roku Poczta Polska zakończyła montaż czterech nowych przenośników do opracowywania przesyłek gabarytowych w sortowniach w Niepołomicach, Pruszczu Gdańskim, Wrocławiu i Warszawie. – Zainstalowane taśmociągi umożliwiają szybsze i efektywniejsze opracowywanie przesyłek. W 2021 roku uruchomione zostały przenośniki w sortowni w Komornikach i Zabrzu. Urządzenia o kształcie pętli mają konstrukcję zbliżoną do bagażowych przenośników na lotniskach. Jedno takie urządzenie umożliwia sprawniejszą obsługę nawet 20 000 przesyłek dziennie – wylicza Bodziony.

W kwietniu 2022 roku Poczta Polska rozpoczęła działalność w nowej sortowni w Szczecinie, uruchomiła także nową sortownię w Gdyni oraz w Kaliszu. 

W drugim kwartale roku spółka otworzy w miejscowości Ciemne koło Radzymina piętnasty węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy, obsługujący przesyłki paczkowe i paletowe nadchodzące z innych węzłów rozdzielczych w kraju oraz z własnego obszaru działania, w tym również nadawane przez klientów masowych. – Tu zlokalizowane są również magazyny: wysokiego składowania i handlowy. Nowy obiekt zastąpi również operacyjnie dotychczasową lokalizację w Grodzisku Mazowieckim, która była dedykowana dla przesyłki paletowej, ale przede wszystkim jest on nowym, największym w całej sieci logistycznej Poczty Polskiej węzłem obsługującym przesyłki paczkowe. Obecnie trwa proces instalacji sortera do automatycznego rozdziału przesyłek. Wydajność operacyjna urządzenia pozwoli na posortowanie 15 tys. przesyłek na godzinę – zaznacza wiceprezes spółki.

Nowi klienci 

PP zapewnia, że klienci oferujący sprzedaż towarów na rynku e-commerce doceniają działania Poczty Polskiej – Chętnie wybierają nas jako partnera logistycznego realizującego dostawy przesyłek do adresatów – przekonuje Bodziony.

Czytaj więcej

Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Poczta Polska tylko od Black Friday do 10 grudnia ub.r. zanotowała wzrost nadań przesyłek o ponad 40 proc. względem tego okresu z roku 2022. Operator podaje, że „notuje dynamiczny rozwój współpracy z klientami z Azji”, a w szczególności z dużymi platformami e-commerce. – Dzięki długofalowej strategii rozwoju relacji z naszymi partnerami oraz dzięki wspomnianym już inwestycjom w infrastrukturę logistyczną, rok 2023 okazał się przełomowym w zakresie ilości przesyłek doręczonych do odbiorców, a Poczta Polska odnotowała historyczne obroty w ramach komercyjnej współpracy międzynarodowej – ujawnia wiceprezes PP, nie podaje jednak bliższych szczegółów. 

Wiceprezes podaje, że oferowana od września 2023 roku usługa Allegro Mini Przesyłka cieszy się popularnością wśród klientów dokonujących zakupu małych oraz niskocennych towarów na platformie Allegro. – To unikatowy na rynku produkt, który opracowano głównie z myślą o klientach dokonujących tzw. porzuceń koszyka na platformie, głównie w przypadkach nieosiągnięcia minimalnego poziomu zakupu kwalifikującego do darmowej dostawy dla kupującego – wyjaśnia Bodziony. Usługa ma atrakcyjną cenę oraz wygodny dla adresatów sposób doręczenia, czyli wrzut do skrzynki. 

Rozwój oferty kurierskiej pomaga zrekompensować część deficytu PP ze świadczenia usług powszechnych, które w ub.r. doprowadziły do ponad 700 mln zł strat. Związki zawodowe mówią, że w styczniu wyniosły one 30 mln zł, są zatem (licząc średnią miesięczną) dwa razy mniejsze niż rok wcześniej. 

Ostatnia mila

Poczta Polska proponuje trzy opcje odbioru paczek kurierskich: Pocztex PUNKT– dostawy do sieci ponad 17 000 punktów; Pocztex AUTOMAT– dostawy do automatów paczkowych oraz Pocztex KURIER – standardowego doręczenia przesyłki pod wskazany adres. 

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Jednak wolniej od planów postępuje budowa bardzo popularnych wśród klientów automatów paczkowych. Operator dysponuje siecią blisko 700 działających i udostępnionych operacyjnie klientom automatów paczkowych. – Plan rozwoju sieci automatów paczkowych Poczty Polskiej zakłada osiągnięcie liczby trzech tysięcy aktywnych urządzeń na przełomie 2024/2025 roku – informuje Bodziony.

Poczta Polska i Pocztex udostępniła klientom również aplikację do obsługi przesyłek kurierskich Pocztex Mobile oraz możliwość nadawania paczek (w placówkach pocztowych i w sieci punktów partnerskich) bez konieczności drukowania etykiet. 

Urząd Komunikacji Elektronicznej szacował, że w 2022 roku wartość polskiego rynku usług kurierskich wyniosła 9,6 mld zł i była o ponad 17 proc. większa niż w 2021 roku. Wartość rynku usług listowych wzrosła w tym okresie o 3,6 proc. do 3,5 mld zł. 

W 2022 roku Poczta Polska zajęła 3 miejsce na rynku usług kurierskich pod względem liczby przesyłek i 6 miejsce pod względem wielkości przychodów, w obu przypadkach bez zmian w stosunku do 2021 roku, wynika z danych UKE. 

Związki zawodowe Poczty Polskiej w piśmie skierowanym do Sejmu zgłosiły poprawkę polegającą na zmianie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa przeznaczonego na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w roku 2025 z 1 244 mln zł na 1 522 mln zł. Posłowie pochylą się 5 marca nad projektem ustawy prawo pocztowe i rekompensatą dla Poczty Polskiej strat z tytułu pełnienia roli operatora wyznaczonego i realizacji powierzonych jej przez państwo usług powszechnych. Operator musi utrzymywać 7600 placówek, z których ok. 80 proc. jest trwale nierentowna, gdy inne firmy nie mają takich obowiązków. 

Pozostało 91% artykułu
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost