Rekordowy rok dla Daimler Truck

Bieżący rok ma być dobry, popyt na ciężarówki utrzyma się na wysokim poziomie, ale na świecie, bo w Europie tak dobrze nie będzie.

Publikacja: 02.03.2024 21:18

Rekordowy rok dla Daimler Truck

Daimler Truck

Foto: Daimler Truck

Przychody koncernu wzrosły w 2023 roku o 10 proc. do 55,9 mld euro, a zysk operacyjny o blisko 40 proc. do 5,5 mld euro w stosunku do wyników z 2022 roku. Marża na sprzedaży okazała się rekordowa i sięgnęła 9,9 proc. Ok. 25 tys. pracowników w Niemczech dostanie wraz z kwietniową wypłatą do 7 tys. euro premii. Jest ona wypłacana w koncernie od 1997 roku. 

Główne rynki zakończyły miniony rok solidnymi wzrostami: północnoamerykański miał 7-procentowa dynamikę (z przychodami odpowiednio 24,6 mld euro), europejski 20-procentową (do 18,4 mld euro), azjatycki 9-procentową (do 7,2 mld euro), natomiast południowoamerykański zanotował 23-procentowy spadek do 3,5 mld euro. 

Czytaj więcej

Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Dobre wyniki Daimler Truck zawdzięcza malejącej dynamice wzrostów cen materiałów i komponentów. Zwiększyły się one w 2023 roku o 6 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Dobre wyniki sprawiły, że Daimler Truck zakończył rok mając na kontach 7,1 mld euro gotówki. 

Koncern sprzedał w ub.r. 526 tys. pojazdów, o 1 proc. więcej niż w 2022 roku. Jednak marka Mercedes-Benz zanotowała 5-procentowy spadek sprzedaży do 158,5 tys. pojazdów, co było spowodowane załamaniem sprzedaży w Brazylii (wprowadzenie normy Euro VI). W Europie sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 94 tys. sztuk. 

Portfel zamówień na ten rok zmalał o 18 proc. w stosunku do 2022 roku, do 426,9 tys. pojazdów. Oznacza to, że większość tegorocznej produkcji już jest wyprzedana, co pozwala zarządowi na optymistyczne prognozy. 

Odbił popyt na autobusy, ich sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 25,2 tys. sztuk, zaś przychody tego działu poprawiły się o 24 proc. do 4,6 mld euro. 

Bieżący rok już nie będzie tak dobry. Co prawda wzrost gospodarczy na świecie sięgnie według prognoz 2,5 proc, z tego w Chinach 4,5 proc., w USA 2,5 proc., a w Brazylii 2 proc., ale w Japonii tylko 0,5 proc. i podobnie w strefie euro. W sumie główne rynki na samochody ciężarowe powinny powrócić w 2024 roku do normalnego poziomu, ponieważ zaległe zamówienia z okresu pandemii są realizowane. W Europie sprzedaż wyniesie 260-300 tys. sztuk, w Ameryce Północnej 280-320 tys.

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Łącznie Daimler Truck spodziewa się sprzedać na świecie 490-510 tys. pojazdów, z tego na rynek północnoamerykański przypadnie 180-200 tys., na markę Mercedes-Benz 140-160 tys., w Azji koncern znajdzie chętnych na 130-150 tys. pojazdów. Przychody powinny wynieść 55-57 mld euro, zysk operacyjny pozostanie prawdopodobnie na podobnym poziomie co w roku ubiegłym. Marża na sprzedaży wyniesie 9-9,5 proc. 

Przychody koncernu wzrosły w 2023 roku o 10 proc. do 55,9 mld euro, a zysk operacyjny o blisko 40 proc. do 5,5 mld euro w stosunku do wyników z 2022 roku. Marża na sprzedaży okazała się rekordowa i sięgnęła 9,9 proc. Ok. 25 tys. pracowników w Niemczech dostanie wraz z kwietniową wypłatą do 7 tys. euro premii. Jest ona wypłacana w koncernie od 1997 roku. 

Główne rynki zakończyły miniony rok solidnymi wzrostami: północnoamerykański miał 7-procentowa dynamikę (z przychodami odpowiednio 24,6 mld euro), europejski 20-procentową (do 18,4 mld euro), azjatycki 9-procentową (do 7,2 mld euro), natomiast południowoamerykański zanotował 23-procentowy spadek do 3,5 mld euro. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep