Reklama
Rozwiń

Rekordowy rok dla Daimler Truck

Bieżący rok ma być dobry, popyt na ciężarówki utrzyma się na wysokim poziomie, ale na świecie, bo w Europie tak dobrze nie będzie.

Publikacja: 02.03.2024 21:18

Rekordowy rok dla Daimler Truck

Daimler Truck

Foto: Daimler Truck

Przychody koncernu wzrosły w 2023 roku o 10 proc. do 55,9 mld euro, a zysk operacyjny o blisko 40 proc. do 5,5 mld euro w stosunku do wyników z 2022 roku. Marża na sprzedaży okazała się rekordowa i sięgnęła 9,9 proc. Ok. 25 tys. pracowników w Niemczech dostanie wraz z kwietniową wypłatą do 7 tys. euro premii. Jest ona wypłacana w koncernie od 1997 roku. 

Główne rynki zakończyły miniony rok solidnymi wzrostami: północnoamerykański miał 7-procentowa dynamikę (z przychodami odpowiednio 24,6 mld euro), europejski 20-procentową (do 18,4 mld euro), azjatycki 9-procentową (do 7,2 mld euro), natomiast południowoamerykański zanotował 23-procentowy spadek do 3,5 mld euro. 

Czytaj więcej

Więcej kontroli ukraińskich ciężarówek

Dobre wyniki Daimler Truck zawdzięcza malejącej dynamice wzrostów cen materiałów i komponentów. Zwiększyły się one w 2023 roku o 6 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Dobre wyniki sprawiły, że Daimler Truck zakończył rok mając na kontach 7,1 mld euro gotówki. 

Koncern sprzedał w ub.r. 526 tys. pojazdów, o 1 proc. więcej niż w 2022 roku. Jednak marka Mercedes-Benz zanotowała 5-procentowy spadek sprzedaży do 158,5 tys. pojazdów, co było spowodowane załamaniem sprzedaży w Brazylii (wprowadzenie normy Euro VI). W Europie sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 94 tys. sztuk. 

Portfel zamówień na ten rok zmalał o 18 proc. w stosunku do 2022 roku, do 426,9 tys. pojazdów. Oznacza to, że większość tegorocznej produkcji już jest wyprzedana, co pozwala zarządowi na optymistyczne prognozy. 

Odbił popyt na autobusy, ich sprzedaż wzrosła o 9 proc. do 25,2 tys. sztuk, zaś przychody tego działu poprawiły się o 24 proc. do 4,6 mld euro. 

Bieżący rok już nie będzie tak dobry. Co prawda wzrost gospodarczy na świecie sięgnie według prognoz 2,5 proc, z tego w Chinach 4,5 proc., w USA 2,5 proc., a w Brazylii 2 proc., ale w Japonii tylko 0,5 proc. i podobnie w strefie euro. W sumie główne rynki na samochody ciężarowe powinny powrócić w 2024 roku do normalnego poziomu, ponieważ zaległe zamówienia z okresu pandemii są realizowane. W Europie sprzedaż wyniesie 260-300 tys. sztuk, w Ameryce Północnej 280-320 tys.

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Łącznie Daimler Truck spodziewa się sprzedać na świecie 490-510 tys. pojazdów, z tego na rynek północnoamerykański przypadnie 180-200 tys., na markę Mercedes-Benz 140-160 tys., w Azji koncern znajdzie chętnych na 130-150 tys. pojazdów. Przychody powinny wynieść 55-57 mld euro, zysk operacyjny pozostanie prawdopodobnie na podobnym poziomie co w roku ubiegłym. Marża na sprzedaży wyniesie 9-9,5 proc. 

Przychody koncernu wzrosły w 2023 roku o 10 proc. do 55,9 mld euro, a zysk operacyjny o blisko 40 proc. do 5,5 mld euro w stosunku do wyników z 2022 roku. Marża na sprzedaży okazała się rekordowa i sięgnęła 9,9 proc. Ok. 25 tys. pracowników w Niemczech dostanie wraz z kwietniową wypłatą do 7 tys. euro premii. Jest ona wypłacana w koncernie od 1997 roku. 

Główne rynki zakończyły miniony rok solidnymi wzrostami: północnoamerykański miał 7-procentowa dynamikę (z przychodami odpowiednio 24,6 mld euro), europejski 20-procentową (do 18,4 mld euro), azjatycki 9-procentową (do 7,2 mld euro), natomiast południowoamerykański zanotował 23-procentowy spadek do 3,5 mld euro. 

Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych