Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku

Grupa zapowiada inwestycje w nowe wyroby i utrzymanie dyscypliny finansowej. Ten rok nie będzie łatwiejszy.

Publikacja: 05.03.2024 18:46

Grupa Wielton zmniejszyła przychody w 2023 roku

Foto: Wielton

Szacunki wskazują, że trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów zmniejszył o 5,2 proc. przychody do 3,25 mld zł. Grupa sprzedała o 10 proc. mniej pojazdów (20,8 tys.), ale zachowała pozycję na kluczowych rynkach. – W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy – tłumaczy prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Podkreśla, że grupa utrzymała bezpieczny wskaźnik długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15, a do tego zrealizowała wart 168 mln zł plan inwestycyjny. Grupa wypracowała prognozowany wynik EBITDA na poziomie ok. 205,4 mln zł, który był o 1 proc. większy od rezultatu z rekordowego 2022 roku. Prognozowana marża EBITDA wyniosła ok. 6,3 proc. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska proponuje zmiany w umowach transportowych z Ukrainą

W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc. rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku. 

Spółka Fruehauf utrzymała pierwsze miejsce we Francji z udziałem 19,3 proc. i rejestracjami 4 154 pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). 

Brytyjska spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 12 proc. utrzymała pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii oraz wyższymi stopami procentowymi. 

Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej. 

Podobny poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13 proc. r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co zapewniło im szóstą pozycję na rynku. 

W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2 proc., notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt. 

Czytaj więcej

Rekordowy rok dla Daimler Truck

W roku bieżącym Grupa wyda 130 mln zł na inwestycje. – Działania obejmować będą m.in. dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii. Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024 – tłumaczy Szataniak. 

Ostrzega, że rok 2024 będzie równie trudny. – Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe – przewiduje prezes Grupy Wielton. 

Grupa przygotowuje się do produkcji nadwozi chłodniczych. Fabryka w Bełchatowie jest w budowie, a maszyna do produkcji paneli jest uruchomiona w Wieluniu i jej funkcjonowanie jest opanowywane. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą