Moody’s przewiduje, że w nadchodzących latach ceny dwutlenku węgla pozostaną na poziomie co najmniej 50 euro za tonę. Na początku grudnia ceny uprawnień do emisji CO2 w ramach systemu EU ETS przekroczyły 90 euro za tonę. Komisarz Timmermans uważa, że powinny sięgnąć 200 euro za tonę. 

Kosztowne certyfikaty

Wysokie ceny certyfikatów windują ceny elektryczności. – Ceny certyfikatów stanowią około połowę kosztów energii w Polsce, to jest główna przyczyna wzrostu cen energii w naszym kraju – zauważa wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. 

Moody’s spodziewa się, że ceny energii elektrycznej w Polsce utrzymają się na wysokim poziomie przez kolejny rok. Spółki energetyczne sygnalizują na przyszły rok 50-70-procentową podwyżkę cen energii dla samorządów. 

Rosną także ceny paliw kopanych. – W ostatnim roku ceny węgla wzrosły prawie trzykrotnie, a gazu ziemnego nawet dziesięciokrotnie. Rosnące ceny energii przekładają się na wyższe koszty dla konsumentów – przyznaje podsekretarz stanu w ministerstwie klimatu i środowiska Adam Guibourge-Czetwertyński. 

Oznacza to poważny wzrost kosztów utrzymania komunikacji miejskiej. – Perspektywa znacznego wzrostu kosztów eksploatacji pojazdów dotyczy wszystkich rodzajów napędów. O ile dalsze obniżanie zużycia paliwa w przypadku silników diesla czy napędów CNG i LPG jest trudne do osiągnięcia, to dla pojazdów elektrycznych możliwości technologiczne są dużo wyższe. Samorządy mogą, tak jak Warszawa, uwzględniać w wymogach przetargowych wytyczne dotyczące energooszczędności pojazdów. Takie podejście może przynieść oszczędności liczone w milionach złotych, a ponadto jest korzystne dla rozwoju zielonego transportu. Obecnie przewaga technologiczna jest najskuteczniejszą z dostępnych strategii obrony samorządowego budżetu – przekonuje wiceprezes Medcom Paweł Choduń. 

Dwa miesiące jazdy za darmo

Tramwaje Warszawskie podały, że podczas jazdy próbnej nowy tramwaj zużył o 29 proc. energii mniej od wozu niskopodłogowego sprzed kilku lat. Przewoźnik tłumaczy niskie zużycie prądu zastosowaniem tranzystorów z węglikiem krzemu (SiC). – Zastosowanie tranzystorów z węglika krzemu (SiC) w napędach dla tramwajów i autobusów elektrycznych jest obecnie technologicznym przełomem. W porównaniu do swoich krzemowych poprzedników, tranzystory SiC wykazują się znacznie wyższą sprawnością. Ta z kolei przekłada się na niższe zużycie energii, której jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet do 20 proc. Z perspektywy przewoźnika przekłada się to na 2 miesiące jazdy za darmo w skali roku. Wdrożyliśmy już kilkaset pojazdów w tej technologii, dlatego są to dane potwierdzone eksploatacyjnymi wynikami – zaznacza Choduń. 

Medcom podaje, że w autobusach elektrycznych energetyka z półprzewodnikami SiC daje 13-procentową oszczędność. Medcom oferuje napędy z półprzewodnikami SiC od 2018 roku, ale ma już konkurencję. Niemiecki Infineon Technologies w ramach unijnego programu PINTA przygotował półprzewodniki dla tramwaju Siemens Avenio. Program prowadzony od września 2018 do lutego 2021 zakończył się roczną próbą na monachijskich torach tramwajowych. Prototypowa konstrukcja dała 10-procentowe oszczędności. Tak wyposażone tramwaje, gdy tylko będą handlowo dostępne, zamierza kupować Stadtwerke München.