Autonomia poziomu drugiego staje się standardem w samochodach ciężarowych. Jednym z elementów autonomii jest oprogramowanie sterujące skrzynią biegów, dostępne pod nazwą PPC w Mercedesach Actros, w Scaniach ma nazwę active prediction, w Volvo oznaczone jest I-See, a DAF oferuje je jako PCC.
Wymienione systemy wykorzystują cyfrowe, trójwymiarowe mapy, dzięki którym ciężarówka z 2-kilometrowym wyprzedzeniem wie, po jakiej drodze będzie się poruszać i czy warto przyspieszać, czy lepiej „zdjąć nogę z gazu”.
Ponieważ systemy dają kilkuprocentową oszczędność paliwa, producenci ciężarówek, którzy przez Komisję Europejską rozliczani są z emisji CO2, oferują je w standardzie. Powstał duży rynek dla takich wyspecjalizowanych produktów. W Europie rejestrowanych jest każdego roku ćwierć mln ciężarówek.
Scania używa map przygotowanych przez spółkę Here, należącą m.in. do koncernu Volkswagena. Daimler sięgnął po niezależnego dostawcę, firmę TomTom. – Jesteśmy liderem w cyfrowych mapach dla inteligentnych skrzyń biegów. Daimler jest naszym flagowym klientem, a ta współpraca znacznie przyczyniła się do rozwoju naszej marki – tłumaczy Director of Product Management Autonomous Driving w TomTom Kris Kobyliński.
Dodaje, że nowoczesne technologie tworzone są m.in. w Łodzi. – Łódź jest jednym z centrów programistycznych TomTom, w których tworzymy rozwiązania dla zaawansowanych systemów bezpieczeństwa ADAS. W Łodzi automatyzujemy produkcję cyfrowej ADAS mapy, a oprogramowanie dla pojazdu przygotowujemy głównie w Europie Zachodniej (Niemcy i Holandia), ponieważ tam swoje centra technologiczne posiada większość producentów aut – wskazuje Kobyliński.