Daimler Trucks przygotował ciężarowe podwozie do instalacji autonomicznego sterowania poziomu 4. Kierowca jedynie nadzoruje jazdę, nie dotykając kierownicy. Oprogramowanie przygotowują: Torc, spółka-córka Daimlera oraz należąca do Google spółka Waymo. 

Obie firmy przygotowują podobne rozwiązania, dając klientom wybór. Torc ma koncentrować się stworzeniu centrum kontroli samochodu oraz całej infrastrukturze łączącej pojazd z właścicielem, zaś Waymo przygotowuje system dla autonomicznie poruszającego się pojazdu. 

Celem jest opracowanie ciężarówek zdolnych do samodzielnej jazdy pomiędzy centrami logistycznymi po amerykańskich autostradach. Pierwszy krok to samodzielne poruszanie się tylko po autostradzie. 

Daimler zapewnia, że w łącznym rozrachunku autonomiczne pojazdy będą bardziej opłacalne od samochodów prowadzonych przez ludzi. Daimler dodaje, że zamierza wprowadzić autonomiczne pojazdy jeszcze w tej dekadzie, ale odmawia podania bliższej daty. 

Waymo prowadzi testy autonomicznych ciężarówek w Arizonie, Nowym Meksyku, Teksasie i Kalifornii. 

Podwozia dla autonomicznych modeli

Elektroniczne systemy potrzebują podwozia z odpowiednimi zabezpieczeniami i dublowanymi układami: hamulcowym, kierowniczym, zasilania elektrycznego i komunikacją. 

Platforma pojazdu poziomu 4 Daimler Trucks, wykorzystuje pojazd Freightliner Cascadia i ma wyznaczyć nowe wzorce dla branży. To unikalne redundantne podwozie ciężarowe powstaje dla Waymo Via. 

Daimler dostarczył już pierwszą wersję ciężarówki, przeznaczoną do integracji z systemem autonomicznej jazdy Waymo Driver. – Każdy inteligentny system autonomicznej jazdy potrzebuje solidnej podstawy. Nasza platforma dla pojazdów autonomicznych poziomu 4 Freightliner Cascadia doskonale nadaje się do integracji oprogramowania, sprzętu i systemów obliczeniowych służących do autonomicznej jazdy. Dzięki swej redundancji, w tym także dużej liczbie czujników, ciężarówka poziomu 4 może istotnie przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i znacznie przybliża nas do realizacji wizji bezwypadkowej jazdy – podkreśla szef Autonomous Technology Group Daimler Truck Peter Vaughan Schmidt.

Specyfikacja pojazdu Freightliner Cascadia w wariancie przeznaczonym dla Waymo Via spełnia ponad 1500 nowych wymogów. Przykładowo nowoczesne pneumatyczne układy hamulcowe mają tzw. właściwości „fail operational”, oznaczające nadmiarowość mechaniczną. 

Pojazdy Daimler Trucks poziomu 4 posiadają dodatkowy poziom redundancji elektronicznej – wykorzystują w tym celu dwie jednostki sterujące (ECU): system podstawowy i dodatkowy. Dzięki temu nawet w przypadku nieprawidłowej pracy jednego z układów dostępna jest pełna moc hamowania, umożliwiająca wykonanie bezpiecznego „manewru minimalnego ryzyka”. 

Tę samą zasadę zastosowano w układzie kierowniczym, w którym zamontowano dwa dodatkowe siłowniki. W razie usterki elektronicznej lub hydraulicznej, system autonomicznej jazdy wysyła sygnały do zapasowych siłowników wspomagania układu kierowniczego, które następnie realizują̨ żądany kąt skrętu. Stała komunikacja pomiędzy kluczowymi systemami uniemożliwia utratę informacji pomiędzy sterownikami. 

Daimler Truck zastosował dodatkową sieć komunikacyjną, obejmującą istotne komponenty, które również spełniają wymogi bezpieczeństwa cybernetycznego. Aby spełnić wysokie wymagania w zakresie zasilania wszystkich sterowników i czujników autonomicznego samochodu ciężarowego, konieczna jest niezawodna i odporna na obciążenie sieć niskiego napięcia. Została ona zaprojektowana we własnym zakresie przez Daimler Trucks North America (DTNA) i zapewnia stałe zasilanie ważnych systemów. 

Nie tylko Daimler

Scania od wiosny 2021 roku prowadzi próby jazdy autonomicznej poziomu 4 na autostradzie pomiędzy Sodertalje i Jonkoping w Szwecji. Współpracuje przy nich z dostawcą oprogramowania TuSimple. We wrześniu 2021 roku Paccar rozpoczął próby ciężarówki z systemem autonomicznej jazdy Aurora. Samochody jeżdżą pomiędzy terminalami FedEx w Houston i Dallas autostradą I-45. 

Mercedes będzie od 2022 roku oferować w Niemczech Klasę S dopuszczoną do jazdy autonomicznej poziomu 3 na autostradach z prędkością do 60 km/h. Także Volvo sygnalizuje wprowadzenie podobnego rozwiązania. Od 2021 roku Honda oferuje limuzynę Legend wyposażoną w system jazdy autonomicznej poziomu 3.