Niemcy i Japończycy wspólnie będą opierać się chińskiej konkurencji

Daimler Truck i Toyota Motor Corporation połączyły Hino Motors oraz Mistubishi Fuso.

Publikacja: 11.06.2025 13:39

Niemcy i Japończycy wspólnie będą opierać się chińskiej konkurencji

Przedstawiciele Toyoty Motor i Daimler Truck po podpisaniu porozumienia 10 czerwca 2025 r.

Foto: Daimler Truck

Malejąca sprzedaż w Azji i rosnące koszty badań i rozwoju zmusiły Toyotę Motor Corporation do połączenia Hino Motors z kontrolowaną przez Daimler Truck spółką Mistubishi Fuso. 

Koncerny podkreślają, że Mitsubishi Fuso i Hino połączą się na równych zasadach i będą współpracować w rozwoju, zaopatrzeniu i produkcji pojazdów użytkowych. Nowa notowana na giełdzie spółka holdingowa ma zadebiutować w kwietniu 2026 roku. 

Nowa spółka i równe udziały

Daimler Truck i Toyota będą dążyć do uzyskania 25% udziałów w spółce holdingowej utworzonej przez połączenie Mitsubishi Fuso i Hino. Daimler Truck przekaże Toyocie część swoich akcji Mitsubishi Fuso, co zostanie uzgodnione oddzielnie między nimi, tak aby ich współczynniki kapitałowe w zintegrowanej spółce po integracji przedsiębiorstw były równe. 

Czytaj więcej

Turecka gra Rabena

Aby zwiększyć wskaźnik akcji zwykłych nowej spółki, Toyota i Daimler Truck zmniejszą swoje odpowiednie udziały własnościowe w nowej spółce metodą, która zostanie oddzielnie uzgodniona przez Toyotę i Daimler Truck (na przykład wtórna oferta akcji nowej spółki), jednocześnie lub bezpośrednio po wejściu w życie połączenia, lub w dowolnym momencie później, który zostanie oddzielnie uzgodniony przez Toyotę i Daimler Truck, tak aby ich odpowiednie udziały własnościowe w nowej spółce wyniosły 25% łącznej liczby wyemitowanych akcji Spółki Zintegrowanej (pod względem praw głosu Toyota będzie posiadać 19,9%, a Daimler Truck będzie posiadać 26,7%) w określonym czasie po Integracji Biznesowej. 

Holding planuje objęcie 100% udziałów w Mitsubishi Fuso i Hino, ma być notowana na giełdzie w Tokio i w tym mieście znajdzie się jej siedziba. Dyrektorem generalnym holdingu zostanie Karl Deppen. „Połączenie Mitsubishi Fuso i Hino Motors ma poprawić wydajność w takich obszarach jak rozwój, zaopatrzenie i produkcja. Zwiększy to znacznie konkurencyjność japońskich producentów pojazdów użytkowych i jednocześnie wzmocni fundamenty przemysłu motoryzacyjnego w Japonii i Azji” napisały firmy w komunikacie.

Koncerny zapowiadają, że kolejne szczegóły zostaną ogłoszone w nadchodzących miesiącach. – Łączymy dwóch dużych partnerów, aby stworzyć silniejszą firmę i pomyślnie kształtować dekarbonizację transportu – tłumaczy CEO, Daimler Truck Karin Rådström. Dodaje, że skala jest kluczem do osiągnięcia transformacji technologicznej branży. 

CEO Toyota Koji Sato dodał, że porozumienie nie jest celem, lecz punktem wyjścia. 

Szczegóły, takie jak nazwa nowej firmy i zakres współpracy, zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.

Chińska konkurencja tuż za plecami

Tego samego dnia Hino Motors ogłosiło, że za 150 mld jenów sprzeda Toyocie fabrykę Hamura (Hamura City, Tokio), w której produkowane są małe ciężarówki oraz pojazdy Toyoty, takie jak Land Cruiser. 

Czytaj więcej

Delikatne ożywienie w rejestracjach samochodów ciężarowych

Według firmy badawczej MarkLines globalny ranking sprzedaży średnich i dużych ciężarówek według marek otwiera w 2024 roku indyjska firma Tata z wynikiem 172 000 sztuk.

Na drugim miejscu znajduje się Freightliner, spółka zależna niemieckiego Daimler Trucks, ze sprzedażą 160 000 sztuk. Trzecie miejsce zajmuje Daimler Trucks ze sprzedażą 157 000 sztuk, czwarte miejsce przypadło Isuzu Motors ze sprzedażą 150 000 sztuk, piąte Ford ze USA ze sprzedażą 145 000 sztuk.

Szóste miejsce zajmuje Hyundai Motors z Korei Południowej z wynikiem 140 000 sztuk,

siódme miejsce China's Heavy Duty Vehicle Group ze sprzedażą 136 000 sztuk, ósme miejsce zajmuje Ashok Leyland z Indii ze sprzedażą 113 000 sztuk, dziewiąte miejsce zajmuje Dongfeng Motor z Chin ze sprzedażą 112 000 sztuk i dziesiąte miejsce zajmuje China's First Automobile Group ze sprzedażą 104 000 sztuk. 

Malejąca sprzedaż w Azji i rosnące koszty badań i rozwoju zmusiły Toyotę Motor Corporation do połączenia Hino Motors z kontrolowaną przez Daimler Truck spółką Mistubishi Fuso. 

Koncerny podkreślają, że Mitsubishi Fuso i Hino połączą się na równych zasadach i będą współpracować w rozwoju, zaopatrzeniu i produkcji pojazdów użytkowych. Nowa notowana na giełdzie spółka holdingowa ma zadebiutować w kwietniu 2026 roku. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Premier Tusk: nie wykluczam kontroli granicznych
Drogowy
Delikatne ożywienie w rejestracjach samochodów ciężarowych
Drogowy
Duże zamówienia na ciężarówki
Drogowy
Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek
Drogowy
Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek