Trup na drogach ściele się gęsto

Rząd przygotuje ostrzejsze kary dla piratów drogowych, aby ukrócić plagę wypadków drogowych.

Publikacja: 31.05.2024 11:57

Trup na drogach ściele się gęsto

Foto: GITD

Były minister infrastruktury Jerzy Polaczek alarmuje, że z bezpieczeństwem na drogach dzieje się coś niedobrego. Po czterech miesiącach statystyka wystrzeliła: liczba zabitych na drogach wzrosła o 58 (przyrost o 11,9 proc.), rannych jest o 555 więcej (wzrost o 9 proc.), zaś kolizji jest o 17 595 więcej (15,7 proc.) w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2023. Niebezpieczny trend utrzymuje się w maju. 

Polaczek przypomina, że w ostatnich latach Polska była liderem poprawy BRD na drogach. Teraz statystyka dramatycznie wystrzeliła: rekordowy wzrost liczby zabitych I-IV 2023 do 2024 zanotowano w województwie dolnośląskim (o 69 proc.) i woj. pomorskim (54,5 proc.). 

Czytaj więcej

Czeski miliarder przejmuje brytyjską pocztę

Porównuje, że w 2018 roku na polskich drogach straciło życie 2862 osoby, a w 2023 roku 1893 osoby. Polaczek dodaje, że dzięki temu spadkowi koszty wypadków drogowych zmalały z 56 mld zł w 2018 doku do niewiele ponad 30 mld zł w 2023 roku. 

Malejąca liczba wypadków była efektem poprawy dróg: od budowy autostrad, dróg ekspresowych po budowę obwodnic nawet małych miast, budowy chodników w miasteczkach i wsiach oraz doświetlanie przejść dla pieszych. W 2023 roku Polska otrzymała unijną nagrodę za największą poprawę bezpieczeństwa drogowego. 

Polaczek krytykuje obecny rząd za bierność. – Nie ma jakiekolwiek reakcji na to, aby odwrócić te tendencję i aby Polska utrzymywała największy spadek liczby wypadków drogowych, ponieważ każde życie jest bezcenne – podkreśla Polaczek. 

Tymczasem wiceminister zajmujący się ruchem drogowym Paweł Gancarz po pięciu miesiącach przeszedł z resortu na stanowisko marszałka województwa dolnośląskiego. 

W marcu weszły przepisy zmuszające do konfiskaty auta pijanym kierowcom, jednak rząd stwierdził, że zmieni te przepisy i konfiskata nie będzie obowiązkowa. 

W Polsce o bezpieczeństwo ruchu drogowego dba policja oraz system CANARD, który dysponuje 586 urządzeniami nadzorującymi ruch. W 2023 roku fotoradary zrobiły blisko milion zdjęć, co przełożyło się na 445 tys. mandatów, podliczył rankomat.pl.

Czytaj więcej

W drugiej połowie roku znajdą się kupcy na magazyny

Policja poinformowała, że „podejmie działania, by zdarzeń drogowych […] było jak najmniej.” 29 maja minister infrastruktury Dariusz Klimczak przedyskutował z przedstawicielami Komendy Głównej Policji, ITD oraz kierownictwem ITS kolejne rozwiązania legislacyjne, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Minister zapowiedział zwołanie w trybie pilnym na 5 czerwca Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. 

Były minister infrastruktury Jerzy Polaczek alarmuje, że z bezpieczeństwem na drogach dzieje się coś niedobrego. Po czterech miesiącach statystyka wystrzeliła: liczba zabitych na drogach wzrosła o 58 (przyrost o 11,9 proc.), rannych jest o 555 więcej (wzrost o 9 proc.), zaś kolizji jest o 17 595 więcej (15,7 proc.) w porównaniu do okresu styczeń-kwiecień 2023. Niebezpieczny trend utrzymuje się w maju. 

Polaczek przypomina, że w ostatnich latach Polska była liderem poprawy BRD na drogach. Teraz statystyka dramatycznie wystrzeliła: rekordowy wzrost liczby zabitych I-IV 2023 do 2024 zanotowano w województwie dolnośląskim (o 69 proc.) i woj. pomorskim (54,5 proc.). 

Drogowy
Które z firm transportu drogowego dotrwają do września?
Drogowy
Protest przewoźników w skromniejszej formie
Drogowy
Czy uda się powstrzymać ukraińską konkurencję na unijnym runku?
Drogowy
Na wakacje w dużych korkach z powodu protestu przewoźników
Drogowy
Czy nadchodzi ożywienie gospodarcze?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży