W 2021 roku kolej odrobiła straty w przewozach towarów, ale nie pasażerów

Pandemia sprawiła, że kolejowe przewozy pasażerskie mają słabe perspektywy. Przewoźnicy towarowi zanotowali wyniki nieco lepsze niż w 2019 roku.

Publikacja: 02.02.2022 08:14

W 2021 roku kolej odrobiła straty w przewozach towarów, ale nie pasażerów

Foto: PKP IC

W 2021 roku w porównaniu z 2020 r. na kolej wróciło 35,7 mln pasażerów,a przewieziona masa wzrosła o 20,4 mln ton, podlicza Urząd Transportu Kolejowego. W przewozach pasażerskich sytuacja nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii, jednak przewozy towarowe były na wyższym poziomie niż w 2019 roku, porównuje UTK. 

Lekka poprawa w przewozach pasażerskich

Praca przewozowa wyniosła 15,9 mld pasażerokilometrów i była o 3,2 mld wyższa (+26%) rok do roku. W 2021 r. koleją podróżowało 245,1 mln pasażerów. W porównaniu z 2020 r. na przejazd pociągiem zdecydowało się o 35,7 mln pasażerów więcej (+17%). Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość ponad 178 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem o 17,8 mln wyższym (+11%) w porównaniu z rokiem 2020. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w 2021 r. wyniosła 64,8 km - o 4,4 km więcej (+7,3%) w stosunku do średniej odległości odnotowanej w 2020 roku. 

- Dla przewoźników pasażerskich najbliższe lata będą pełne wyzwań związanych ze zmianami społecznymi, które spowodowała lub przyspieszyła pandemia. Praca zdalna może stać się standardem, podobnie jak nauka np. na uczelniach. Powoduje to mniejszą potrzebę przemieszczania się. Część dotychczasowych pasażerów trwale rezygnuje z transportu publicznego, inni będą wykorzystywać go tylko okazjonalnie – przewiduje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

W grudniu 2021 r. z usług kolei skorzystało 22,6 mln pasażerów, co jest rezultatem o 9,1 mln wyższym (+66,9%) w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej. Praca przewozowa osiągnęła wartość́ 1,4 mld pasażerokilometrów i również była zdecydowanie wyższa w porównaniu z 2020 r. - o ponad 632,4 mln pasażerokilometrów (+80,9%). 

W przewozach ładunków lepiej niż w 2019 roku

UTK podlicza, że w przewozach towarów w 2021 r. odnotowano wzrosty danych eksploatacyjnych w stosunku do roku poprzedniego. Przewieziono 243,6 mln ton towarów. Przełożyło się to na wzrost o 20,4 mln ton (9,1%) porównując z 2020 r. Praca przewozowa wyniosła niemal 56 mld tonokilometrów - wzrost o 3,8 mld tonokilometrów (7,2%). Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 81,6 mln pociągokilometrów, co oznaczało wzrost o 4,1 mln pociągokilometrów (5,3%). Średnia odległość́ przewozu ładunków wyniosła w 2021 r. 230 km - o 4 km mniej w porównaniu do 2020 r. 

Masa ładunków w 2021 r. była większa także od tej z 2019 r. Przewieziono o 7,2 mln ton więcej (3,1%). W zakresie pracy przewozowej wzrost wyniósł 0,1%, co przełożyło sięna 78 mln tonokilometrów, a w zakresie pracy eksploatacyjnej miał miejsce spadek o -0,9%, czyli 0,7 mln pociągokilometrów. Średnia odległość zmniejszyła się o 6,7 km. 

Podsumowując dobre wyniki 2021 roku prezes UTK stwierdził, że w ostatniej dekadzie jedynie w 2018 r. została przewieziona większa masa towarów. – Mimo to zauważalna jest tendencja utraty przez transport kolejowy udziałów w rynku względem transportu drogowego. W Polsce z roku na rok sukcesywnie zwiększa się̨ masa i wolumen przewiezionych dóbr, jednak dane pokazują, że to transport drogowy w głównej mierze jest beneficjentem tych zmian. W perspektywie całego rynku niepokojący jest fakt, że transport towarów koleją jest ciągle za mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego – ocenia Góra. 

W 2021 roku w porównaniu z 2020 r. na kolej wróciło 35,7 mln pasażerów,a przewieziona masa wzrosła o 20,4 mln ton, podlicza Urząd Transportu Kolejowego. W przewozach pasażerskich sytuacja nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii, jednak przewozy towarowe były na wyższym poziomie niż w 2019 roku, porównuje UTK. 

Lekka poprawa w przewozach pasażerskich

Pozostało 88% artykułu
Morski
Statki w kolejkach do portów
Szynowy
Ukraina znosi blokadę przewozów tranzytowych z Chin
Morski
Brexit doprowadził do kolejki tirów, nadawcy wybierają żeglugę przybrzeżną
Szynowy
Kolejarze: transport drogowy jest zbyt tani
Szynowy
Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem