W 2021 roku w porównaniu z 2020 r. na kolej wróciło 35,7 mln pasażerów,a przewieziona masa wzrosła o 20,4 mln ton, podlicza Urząd Transportu Kolejowego. W przewozach pasażerskich sytuacja nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii, jednak przewozy towarowe były na wyższym poziomie niż w 2019 roku, porównuje UTK.
Lekka poprawa w przewozach pasażerskich
Praca przewozowa wyniosła 15,9 mld pasażerokilometrów i była o 3,2 mld wyższa (+26%) rok do roku. W 2021 r. koleją podróżowało 245,1 mln pasażerów. W porównaniu z 2020 r. na przejazd pociągiem zdecydowało się o 35,7 mln pasażerów więcej (+17%). Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość ponad 178 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem o 17,8 mln wyższym (+11%) w porównaniu z rokiem 2020. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w 2021 r. wyniosła 64,8 km - o 4,4 km więcej (+7,3%) w stosunku do średniej odległości odnotowanej w 2020 roku.
- Dla przewoźników pasażerskich najbliższe lata będą pełne wyzwań związanych ze zmianami społecznymi, które spowodowała lub przyspieszyła pandemia. Praca zdalna może stać się standardem, podobnie jak nauka np. na uczelniach. Powoduje to mniejszą potrzebę przemieszczania się. Część dotychczasowych pasażerów trwale rezygnuje z transportu publicznego, inni będą wykorzystywać go tylko okazjonalnie – przewiduje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.
W grudniu 2021 r. z usług kolei skorzystało 22,6 mln pasażerów, co jest rezultatem o 9,1 mln wyższym (+66,9%) w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej. Praca przewozowa osiągnęła wartość́ 1,4 mld pasażerokilometrów i również była zdecydowanie wyższa w porównaniu z 2020 r. - o ponad 632,4 mln pasażerokilometrów (+80,9%).
W przewozach ładunków lepiej niż w 2019 roku
UTK podlicza, że w przewozach towarów w 2021 r. odnotowano wzrosty danych eksploatacyjnych w stosunku do roku poprzedniego. Przewieziono 243,6 mln ton towarów. Przełożyło się to na wzrost o 20,4 mln ton (9,1%) porównując z 2020 r. Praca przewozowa wyniosła niemal 56 mld tonokilometrów - wzrost o 3,8 mld tonokilometrów (7,2%). Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 81,6 mln pociągokilometrów, co oznaczało wzrost o 4,1 mln pociągokilometrów (5,3%). Średnia odległość́ przewozu ładunków wyniosła w 2021 r. 230 km - o 4 km mniej w porównaniu do 2020 r.