Komisja do 18 lutego czeka na opinie branży transportu drogowego o wydłużeniu zestawów ładownych do 20,75 m, dopuszczeniu w ruchu międzynarodowym gigalinerów o długości całkowitej 25,25 m z dodatkowym obciążeniem lub bez niego i zwiększenia masy 5-osiowego zestawu do 44 ton. Opinię można zgłosić tu: https://ec.europa.eu
Gigalinery na międzynarodowych trasach
Od ponad dekady europejscy przewoźnicy i spedytorzy domagają się zwiększenia mas i długości zestawów oraz ich ujednolicenia. Wskazują, że gigalinery mogą zmniejszyć koszty transportu drogowego o 20 proc., a na tonę ładunku zużywają o 30 proc. paliwa mniej. W takiej samej proporcji zmaleją emisje CO2.
Dwa zestawy o długości 25,25 m przewiozą po 3 kontenery 20-stopowe i zastąpią 3 tiry mierzące po 16,5 m, które pomieszczą po dwa takie kontenery. W Polsce ciężarówka z przyczepą może mierzyć 18,75 m.
Czytaj więcej
Kierowcy otrzymają wsparcie elektronicznych systemów podpowiadających właściwą prędkość.
Komisja Europejska zaznacza, że pełen potencjał gigalinerów ujawniłby się, przy zwiększeniu ich masy całkowitej do 60 ton także w przejazdach międzynarodowych. Większą masę całkowitą gigalinerów dopuszcza 10 państw, a 9 zezwala na 40-tonowe pociągi drogowe.