Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem

Port w Kaliningradzie odbiera ładunki z terminalu w Małaszewiczach.

Publikacja: 20.01.2022 16:38

Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem

PKP Cargotor

Foto: PKP Cargotor

Spółka Cargotor złożyła 19 stycznia do CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 budowy Parku Logistycznego Małaszewicze.

Park Logistyczny Małaszewicze będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 procent. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2023 rok.

Projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. 

Przed złożeniem wniosku spółka zakończyła prace związane z przygotowaniem studium wykonalności, opracowaniem dokumentacji projektowej i pozyskaniem pozwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji tej inwestycji.

Inwestycje są pilnie oczekiwane. – W trzech kwartałach udział Małaszewicz w obsłudze kontenerowych przesyłek na Jedwabnym Szlaku spadł z 93 do 74 proc. Udział samochodów w przeładunkach w Małaszewiczach wzrośnie – wskazuje prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska Azja Janusz Piechociński. 

Wskazuje, że koleje rosyjskie obniżyły o 600 dol. cenę przewozu kontenera do portu rosyjskiego w stosunku do dostawy na granicę z Polską. Kontenery przejmuje Kaliningrad. W ub.r. zwiększył przeładunki kontenerów o 55 proc. do 437,2 tys. TEU. Przeładunki kontenerów chłodniczych powiększyły się o 19 proc. do 13,1 tys. TEU. W ostatnim kwartale ub.r. dynamika wzrostu wyniosła 23 proc., wynika z danych Administracji Morskich Portów Morza Bałtyckiego. 

Wiodący kolejowy przewoźnik na Nowym Jedwabnym Szlaku, spółka UTLC ERA raportuje, że na trasie pomiędzy Chinami i Europą przewiozła o 27 proc. kontenerów więcej niż w 2020 roku (692,500 TEU), a wzrost przewozów do Kaliningradu sięgnął 188,8 proc. (do 133,300 TEU). 

Spółka Cargotor złożyła 19 stycznia do CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 budowy Parku Logistycznego Małaszewicze.

Park Logistyczny Małaszewicze będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 procent. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2023 rok.

Szynowy
Kolejarze oprotestowali ukraiński zakaz tranzytu
Szynowy
Protesty w Kazachstanie nie utrudniły przewozów kolejowych
Szynowy
Najcięższy w Polsce pociąg przyjechał do Hrubieszowa
Wizja Przyszłości
Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza