Spółka Cargotor złożyła 19 stycznia do CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 budowy Parku Logistycznego Małaszewicze.
Park Logistyczny Małaszewicze będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 procent. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2023 rok.
Projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h.
Przed złożeniem wniosku spółka zakończyła prace związane z przygotowaniem studium wykonalności, opracowaniem dokumentacji projektowej i pozyskaniem pozwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji tej inwestycji.
Inwestycje są pilnie oczekiwane. – W trzech kwartałach udział Małaszewicz w obsłudze kontenerowych przesyłek na Jedwabnym Szlaku spadł z 93 do 74 proc. Udział samochodów w przeładunkach w Małaszewiczach wzrośnie – wskazuje prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska Azja Janusz Piechociński.