Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem

Port w Kaliningradzie odbiera ładunki z terminalu w Małaszewiczach.

Publikacja: 20.01.2022 16:38

Małaszewicze przegrywają z Kaliningradem

PKP Cargotor

Foto: PKP Cargotor

Spółka Cargotor złożyła 19 stycznia do CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 budowy Parku Logistycznego Małaszewicze.

Park Logistyczny Małaszewicze będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 procent. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2023 rok.

Projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. 

Przed złożeniem wniosku spółka zakończyła prace związane z przygotowaniem studium wykonalności, opracowaniem dokumentacji projektowej i pozyskaniem pozwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji tej inwestycji.

Inwestycje są pilnie oczekiwane. – W trzech kwartałach udział Małaszewicz w obsłudze kontenerowych przesyłek na Jedwabnym Szlaku spadł z 93 do 74 proc. Udział samochodów w przeładunkach w Małaszewiczach wzrośnie – wskazuje prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska Azja Janusz Piechociński. 

Wskazuje, że koleje rosyjskie obniżyły o 600 dol. cenę przewozu kontenera do portu rosyjskiego w stosunku do dostawy na granicę z Polską. Kontenery przejmuje Kaliningrad. W ub.r. zwiększył przeładunki kontenerów o 55 proc. do 437,2 tys. TEU. Przeładunki kontenerów chłodniczych powiększyły się o 19 proc. do 13,1 tys. TEU. W ostatnim kwartale ub.r. dynamika wzrostu wyniosła 23 proc., wynika z danych Administracji Morskich Portów Morza Bałtyckiego. 

Wiodący kolejowy przewoźnik na Nowym Jedwabnym Szlaku, spółka UTLC ERA raportuje, że na trasie pomiędzy Chinami i Europą przewiozła o 27 proc. kontenerów więcej niż w 2020 roku (692,500 TEU), a wzrost przewozów do Kaliningradu sięgnął 188,8 proc. (do 133,300 TEU). 

Spółka Cargotor złożyła 19 stycznia do CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 budowy Parku Logistycznego Małaszewicze.

Park Logistyczny Małaszewicze będzie w całości finansowany ze środków publicznych, obejmujących także dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 procent. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2023 rok.

Szynowy
Kolejarze oprotestowali ukraiński zakaz tranzytu
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Szynowy
Protesty w Kazachstanie nie utrudniły przewozów kolejowych
Szynowy
Najcięższy w Polsce pociąg przyjechał do Hrubieszowa
Wizja Przyszłości
Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Szynowy
Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej