Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza

Rosnące przewozy intermodalne wymuszają na firmach wynajmu zakupy nowych lokomotyw.

Publikacja: 21.12.2021 15:04

Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza

Foto: Cargounit

W drugiej połowie przyszłego roku Cargounit odbierze dwie lokomotywy Siemensa dla rynku rumuńskiego, które zamówił 20 grudnia. Prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń uważa, że dostawa będzie krokiem milowym w rozwoju firmy i umocni jej pozycję jako wiodącego podmiotu wynajmu lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej. – Widzimy w pozostałych krajach Trójmorza rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne lokomotywy i cieszymy się, że możemy być pionierem w zakresie oferty wynajmu lokomotyw Smartron dedykowanych na rynek rumuński. W Rumunii obserwujemy podobne trendy w zakresie modernizacji floty lokomotyw, jakie mają miejsce od kilku lat w Polsce, dlatego chcemy być pionierem i aktywnie uczestniczyć w dostarczaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu jakich poszukują lokalni przewoźnicy – tłumaczy Boroń. 

Z danych Eurostatu wynika, że w 2020 roku koleje w Rumunii wykonały pracę 15 mln tkm (w Polsce 50 mln tkm), zaś udział transportu krajowego wyniósł 77,7 proc. (w Polsce 69,8 proc.). 

Cargounit zdecydował się na lokomotywy Siemens Smartron zakupione przez Cargounit dysponują mocą 5,4 MW i maksymalną prędkością 160 km/h. Pojazdy mają dopuszczenie do pracy w Niemczech i Bułgarii. – To pojazdy bazujące na sprawdzonych rozwiązaniach lokomotyw Vectron, których w Europie sprzedano już ponad 1100 sztuk i które przejechały ponad pół miliarda kilometrów. Lokomotywa Smartron jest dostosowana do pracy przy prądzie zmiennym 15 kV/25 kV oraz jest wyposażona w system kontroli pociągu PZB/LZB – wymienia prezes zarządu Siemens Mobility Krzysztof Celiński. 

Lokomotywy na kraj

Cargounit odebrał także dwie lokomotywy Vectron MS. Obie dysponują mocą po 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, opcjonalnie na terenie Rumunii oraz Bułgarii. – Jako jedyne dostępne na rynku lokomotywy posiadają homologację w 20 europejskich krajach. Misją Cargounit jest wspieranie rozwoju połączeń kolejowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i szybkie dostawy lokomotyw Vectron MS pozwalają nam zaoferować przewoźnikom nowe lokomotywy wielosystemowe, na które obserwujemy rosnący popyt wśród naszych obecnych i nowych klientów w Polsce i za granicą. W 2021 roku Cargounit powiększył flotę o 13 nowoczesnych lokomotyw, w tym o 5 lokomotyw Vectron MS zakupionych z dofinansowaniem z CUPT oraz o 2 lokomotywy Vectron MS w listopadzie i grudniu bieżącego roku w ramach podpisanej z Siemens Mobility umowy na dostawę do 30 lokomotyw. Nasze plany na przyszły rok obejmują m.in. dostawę kolejnych 6 lokomotyw wielosystemowych Vectron MS oraz dodatkowo 2 lokomotyw Smartron na rynek rumuński – powiedział – wymienia prezes Cargounit. 

Dla kolei pracy nie zabraknie

Producent podkreśla, że Vectron daje dużą elastyczność właścicielowi. – Wierzymy w uniwersalne lokomotywy, które nadają się do ruchu towarowego i pasażerskiego. Zmiana prędkości maksymalnej ze 160 km/h (maksymalnej dla pociągów towarowych) do 200 km/h (stosowanej w pasażerskich) następuje poprzez oprogramowanie – wskazuje dyrektor zarządzający Rolling Stock Siemens Mobility Albrecht Neumann. Ten sam tabor może być bez dodatkowych kosztów wykorzystany w różnych przewozach. 

Celiński uważa jednak, że dla operatorów towarowych pracy nie zabraknie. – Rosną ilości transportowanych kontenerów, na czym zależy politykom. Do Europy wraca z Azji przemysł, więc przybędzie nadań towarów wysoko przetworzonych. Jestem spokojny o wykorzystanie naszych lokomotyw w nadchodzących dekadach – stwierdza Celiński. 

Cargounit to największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jeden z największych tego typu podmiotów w Europie. Cargounit posiada blisko 180 lokomotyw na wynajem, zarówno trakcyjnych, jak i manewrowych. 

W 2020 roku 100% udziałów w Cargounit zostało nabytych przez fundusz Three Seas Investment Initiative Fund (3 Seas IIF), któremu doradza Amber Infrastructure Group.

Rynek
W najbliższych trzech latach łańcuchy dostaw będą skrócone
Szynowy
Pesa zdobyła w Czechach drugi kontrakt
Elektromobilność
Węglik krzemu obroni przed wysokimi cenami prądu
Morski
Porty i klienci gotowi na nowe promy
Szynowy
Maleje dynamika wzrostu przewozów intermodalnych